Anmeldelse: Burlesque The Time Machine, Teater Malstrøm

Af Sanne Halkjær Hebsgaard

På en kedelig torsdag aften træder jeg ind over dørtærsklen til Det Bruunkse Pakhus i Fredericia. Og som altid sker der et markant skifte, lige så snart jeg træder ind ad døren. Al personale på Det Bruunske Pakhus er iført kostumer, der passer perfekt ind i den givne forestillings tema. Denne gang er både mænd og kvinder letpåklædte i vaske ægte burlesque-stil. Allerede der får publikum en lille forsmag på, hvad der venter dem resten af aftenen.

Omdrejningspunktet i denne burlesque-forestilling er, som navnet, Burlesque The Time Machine, afslører, en tidsmaskine. Ved hjælp af denne tidsmaskine, rejser publikum sammen med skuespillerne fra 15.000 år f.v.t. og langt ind i fremtiden. At dette er rammen for hele forestillingen fungerer fint. Publikum bliver kronologisk præsenteret for forskellige årstal, hvor den valgte sang og kostumer hjælper skuespillerne med at formidle et budskab med det givne årstal.

Da forestillingen starter, er jeg klar på en kæmpe oplevelse. Og åbningsnummeret sidder lige i skabet. Der er høj energi, og alle skuespillerne på scenen er meget punktlige, og når alle ud til hver enkelt publikum i salen. Alt spiller i dette nummer; skuespillernes mimik, de forskellige kostumer og koreografien. Jeg sidder med et kæmpe smil på læben hele nummer igennem, for det giver så meget liv, og er helt perfekt at åbne forestillingen med.

Efter åbningsnummeret er jeg helt klar på, at skulle opleve noget helt fantastisk, men desværre holder niveauet ikke det samme højde hele vejen igennem. Et element, jeg bliver en smule skuffet over, er selve koreografien. Det er tydeligt at se, at der er et skiftende niveau blandt dem på scenen, hvilket til tider forstyrrer billedet. Siden dans er så stor en del af forestillingen, synes jeg det er synd, at det ikke er muligt, at det kan skinne mere gennemført igennem. Med det sagt, synes jeg, at nummeret ”Let me entertain you” er et godt eksempel på, at niveauet sagtens kan sættes højt og samtidigt med succes. Koreografien er virkelig god, og skuespillernes performance er helt perfekt i dette nummer.

I år er et gennemgående element, at flere af skuespillerne selv synger nogle sange, i stedet for at mime til alle numrene. Det er virkeligt godt givet ud, fordi de mange af dem synger helt vidunderligt! Det er især Maria Rosenlund, der betager mig med hendes fuldkommende smukke sangstemme. Hun virker utroligt sikker i sine sange, og hun kommer helt ind under huden på mig. Det er virkeligt en god ide, at lade de dygtige sangere synge nogle sange ind imellem, især fordi de sange de synger virker nøje udvalgte, så de passer til den enkelte.

En anden, jeg bider mærke i, er Sidsel Nygaard Jensen. I hvert eneste nummer hun medvirker i, er hun en jeg lægger mærke til. Hun fanger en, også selvom ikke nødvendigvis kigger på en. Hun er virkelig god til at spille meget forskellige og varierende roller med samme finesse og dygtige egenskaber. Hun kan både være hende den kiksede dame, der lige har handlet i Rema 1000, og et splitsekund efter være totalt forførende. Dette er i den grad et plus, siden der er så hurtige skift imellem de forskellige numre i forestillingen.

Dette års kostumer, designet af KarinaThranholm Lyk, er totalt gennemførte. Jeg bliver i hvert nummer blæst bagover det fine og uden tvivl hårde arbejde, der er lagt i kostumerne. Det er tydeligt at se, at hver en lille detalje er fuldkommen gennemtænkte. Det er helt vildt fedt at se, at der ikke er gået på kompromis med noget i denne proces.

Afslutningsvis bliver publikum præsenteret for år 2035, hvor miljøet sejler. Her synger en håndfuld af skuespillerne sangen ”Bohemian Rhapsody”. Desværre er jeg ikke særligt imponeret over selve præstationen af den. Selve korsatserne fungerer fint sammen, men så snart kor og solist synger sammen, er det som om, at et eller andet ”clasher”; det fungerer i hvert fald ikke særligt godt sammen, hvilket jeg synes er super ærgerligt. Dette kunne være undgået, hvis der var blevet valgt en mindre svær sang.

Selvom det ikke er alle elementer, der spiller lige godt sammen i dette års burlesque-forestilling, så er det stadig en fin forestilling. Jeg elsker ideen med at udsende et signal om de positive kropsidealer, og vise de vidt forskellige kroppe frem, både letpåklædte og i de ekstravagante kostumer. Og ved hjælp af elementet burlesque, kan skuespillerne komme ud med budskaber som verdenspolitikken, samtidens klima og selviscenesættelse. Man går i hvert fald fra Det Brunske Pakhus, men et kæmpe smil på læben.

Teater Malstrøm

Det Bruunske Pakhus, Kirkestræde 3, 7000 Fredericia

Spilleperiode: 5. marts-25. april 2020

Set den 5. marts 2020

Fotos: Tina Liv

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Katrina Næsager, Sofie Amalie Birkeholm Lund, Sidsel Nygaard, Lia Kussunadi Knudsen, Pia Holst Jeberg, Morten Østergaard, Daniel Stoof Jensen, Maria Rosenlund, Maja Lyngsø Møller, Birgithe Lindsay Honoré, Frederikke Gejl Damgaard og Silke ”Trille” Jensen

Instruktør og ide: Michael Hansen

Scenografi: Jesper Wodstrup Jørgensen

Koreograf: Luise Lee Falslund, Heidi Paaske, Christina Lorentzen, Michael Hansen og Maria Cordtz

Voice coach: Sofie Karoline

Kostumedesign: Karina Thranholm Lyk

Varighed: 2 timer og 30 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads