Anmeldelse: Cabaret, Aarhus Teater

Anmeldelse: Cabaret, Aarhus Teater

Af Anne Sophie Parsons og Christian Skovgaard Hansen

Musicalen Cabaret er vendt tilbage til de skrå brædder med et imponerende pompøst sceneshow, der ikke lader noget tilbage i forhold til festfyrværkeriet af festligheder; Siden showet så dagens lys i 1966, med en efterfølgende udødeliggørende filmatisering med Liza Minelli som spotlight-stjælende stjerne, har Cabaret været en genkendelig titel med sin musik af John Kander, sangtekster af Fred Ebb og drejebog af Joe Masteroff. I Aarhus Teaters nye opsætning af musicalen serveres der i lige så høj grad glitter som granatbomber, når det livsnydende boheme-liv tragisk må ødelægges i skyggen af totalitarismens knusende kraft.

Musicalen Cabaret tager et dyk ned i Weimar-Berlins glamourøse og hedonistiske miljø, som trues af den gryende etablering af Hitlers Nazi-regime:  Den unge forhåbningsfulde forfatter Clifford Bradshaw rejser til den sprudlende og frie metropol, hvor spiritussen flyder – og seksualiteten ligeså. På den dekadente natklub Kit Kat Club, møder han den kaotiske chanteuse Sally Bowles, og en venskabelig relation opstår imellem de to. Der er liv og fattige, men dog glade dage i Fräulein Schneiders pensionat, hvor det umage par bor sammen.

Da et giftermål mellem den ældre Fräulein Schneider og den jødiske frugthandler Herr Schultz er at skue i horisonten, synes intet at kunne knuse glæden – men da nazismen begynder at få et koldt jerngreb i Tyskland, må venner og elskende skilles i deres flugt fra fascismen…

Scenografi og lysdesign af Benjamin la Cour er på flere niveauer den store ”show-stopper” – med et tilpas ekstravagant greb, er der blevet plejet og kælet for det hedonistiske natklub-liv, som storskaleret oplevelsesplatform. Vi føler også næsten, at vi bliver en del af (skue)spillet i la Cours fine scenografi, som låner elementer fra Hack Kampmanns elegante teater. Det eneste minus hertil er, at kommer til at mangle lidt af Kit Kat Klubs dekadence og vildskab. Brugen af det store spejl, som vi kan spejle os i, viser os, at vi er en del af en historie, som gentager sig…

Kostumedesign af David Gehrt indfanger på samme måde dygtigt 1930’ernes glimtende ekstravagante til det rolige jordfarvede i karakterernes tøjvalg. Koreografien af Signe Fabricius gør brug af det større karaktergalleri på bedste og optimerede vis, mens musikalsk arrangement af Jesper Mechlenburg skaber det underliggende soundtrack til det sprudlende show.

“Cabaret” Aarhus Teater 2022

Iscenesættelse af Niclas Bendixen har sørget for, at de store følelser og al pragt og prangende glitter-univers kommer til sin fulde ret. Med medrivende livemusik på scenen, under ledelse af kapelmester Sascha Dupont, giver orkesteret med Christine Dueholm, Ida Gormsen, Anne Meyer, Alberte Svenningsen og Nikolaj Heyman en melodisk puls til den brølende skelsættende Weimar-tidsperiode, hvor de enkelte karakterer rives med i historiens voldsomme flodbølge.

I rollen som den gin-drikkende, flamboyante flapper Sally Bowles indtager Sofie Nolsøe rollen med et følsomt nærvær, der dygtigt viser karakterens komplekse og til tider immoralske og kaotiske handlinger med forståelse. I samspil med Emil Prenter, der er den mere rolige og observerende forfatter Clifford Bradshaw, udgør duoen en afvejet sammensætning, der imødekommer hinandens følelsesmæssige behov. Prenter er til gengæld mere fersk i sine egne forhold, og hans homoseksualitet er her næsten en fodnote. Simon Mathew står for slagets gang som musicalens kinky konferencier Emcee, der sikkert leder publikum igennem Berlins dunkende og dekadente natteliv.

I en fint afrundet cirkel i Cabaret-konteksten, indtager Ulla Henningsen rollen som Fräulein Schneider med finesse. Ulla Henningsen indtog rollen som Sally Bowles tilbage i 1976 på Aarhus Teater. I samspil med Andeers Baggesen, der er den sympatiske aldrende Herr Schultz, synger parret ét af de mere underholdende tracks til stor glæde for publikum med ananas-sangen ”It Couldn’t Please Me More”. Deres samspil har er rørende og med rette elegance og sørgmodighed, når Fräulein Schneider indser, at der – desværre – er større ting end kærligheden.

Musicalens nærmeste antagonist, nazisten Ernst Ludwig, spilles stålsat af Kjartan Hansen, mens den sarkastiske prostituerede Fräulein Kost, som spilles af Sofie Topp-Duus, giver legende modspil til den mere bornerte Fräulein Schneider. Ingeborg Meier Andersen er komisk fremstillede personificering af den tyske mark, Brünhilda i musiknummeret ”Money”, der i gyldne klæder må lade livet til andre europæiske og amerikanske valutaer.

Dansere bestående af Andrea Schirmer, Stine Andersen, Tone Reumert, Helene Høier, Marcus Flander og Patrik Riber er et energi-indspark, som støtter og indfanger den helt rigtigt udfarende og frigørende jazz-ånd i deres performances.

I sin nye opsætning, fungerer musicalen Cabaret som en yderst velsmurt underholdningsmaskine med ligelig glitter og grufuld nazisme, som baggrundstæppe; med kreativt overskud, bliver det politiske klima skildret i polariserende termer. På den ene side det hedonistiske og festende Kit Kat Klub-miljø, hvor outsidere og boheme-kunstnere mødes i et forstående fællesskab sat op imod den regelrette nationalistiske indmarch.

Cabaret formår at favne både det storladne musikalske konfetti-show, men også de virkelighedsnære problematikker, som opstår, når der sættes en brat stop for festen, og hvor sange ikke længere kan beskytte imod stærkere magter.

Aarhus Teater, Store Scene, Teatergaden, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 5. maj-18. juni 2022

Set den 5. maj 2022

Medvirkende: Sofia Nolsøe, Emil Prenter, Simon Mathew, Ulla Henningsen, Anders Baggesen, Kjartan Hansen, Sofie Topp-Duus, Andrea Schirmer, Stine Andersen, Tone Reumert, Helene Høier, Marcus Flander, Patrik Riber og Ingeborg Meier Andersen

Bog: Joe Masteroff

Musik: John Kander

Tekst: Fred Ebb