Anmeldelse: CHILD, FABRIKKEN for Kunst og Design (Uppercut Danseteater)

Anmeldelse: CHILD, FABRIKKEN for Kunst og Design (Uppercut Danseteater)

Af Ida Spedtsberg

CHILD er nyeste skud på stammen fra Uppercut Danseteater. Et kompagni, der under ledelse af Stephanie Thomasen de seneste år har høstet et bjerg af priser, professionel anerkendelse og ikke mindst fans. Centralt for kompagniet er deres grænseopløsende tilgang til dans som kunstart. Og deres ekspertise i at skabe fortællinger uden ord. Altså, et danseteater, som de jo selv kalder sig.

Foto: Monty Freddie

Voksenlivets kompleksitet er i fokus, når duoen Mark Phillip, fast danser og kunstnerisk leder for Uppercut Danseteater, og balleteleven Clara Alina D’Abadia sammen afdækker det at være barn i en voksen krop. At stå midt i livet, mens tiden løber gennem ens hænder som i et timeglas. At opleve kroppens langsomme sammenbrud til hjernens uindskrænkede kreativitet. Alt sammen bogstavelig talt i en sandkasse på FABRIKKEN for kunst og design.

Mark drejer, graver og springer for sit indre barn. Han lader sig forblænde af dagdrømme, fortvivles over nedsunkne sandslotte og trættes, når han rækker ud efter noget, der ikke længere kan være. Overfor ham er Clara. En spejling af fortiden – det barn, han var, og måske stadig er.

Jeg har set Mark gøre mange vilde ting de seneste år. For det meste snurrende, for det er i breakdancen, han især har haft hjemmebane. I trilogien ”Plejer er død” har han snurret i grisestaldens hvirvlende hø, i slagtekroge og i lysekroner. Men i CHILD oplever jeg en mere følelsesmæssig side af ham. Hans teknik er stadig blændende. Og der er også lidt snurren. Men det er hans mimik og kemien med Clara, som giver både nærvær og indblik, der trækker forestillingen helt op på de mange bloddråber.

Foto: Monika Kadlubcova

Samtidig fungerer den enkle scenografi med sandkassen i centrum og et simpelt men dragende lyddesign. Sandet er en smuk rekvisit, der driver fortællingen og understøtter det letforgængelige i barndommen.

Og så skal Clara også have stor ros med på vejen, når hun med velovervejede bevægelser levede helt op til det høje niveau, Mark altid sætter for dagen. Hun fodrede ufortrødent Mark med sand, kiggede skadefro når sandslottene væltede, og iførte sig voksenlivets jakke og selvtillid til slut i forestillingen. Måske er det at være voksen ikke så slemt, som først antaget, hvis man bare husker sit indre barn?

Foto: Monty Freddie

CHILD er en kort opsætning. 35 minutter. Men hvilke 35 minutter. 2.100 sekunders underholdning af høj, høj kvalitet. Alt i alt en rigtig god ”begynder”-forestilling for dig, der ikke har oplevet så meget moderne dans endnu. Desværre spiller forestillingen ganske kort – men mon ikke den, som så mange andre af Uppercuts opsætninger, dukker op igen.

For i en sandkasse på Amager trives barnligheden, nostalgien og tyngdekraften, når Mark gang på gang rammer sandet med sit mod. De fine sandkorn formes til spørgsmål i luften over publikum. Og man kan sagtens læse alt muligt ind i forestillingen om at finde sit inner child.

Man kan også bare konstatere, at livet er en legeplads, når man hedder Mark Philip. Og at CHILD endnu engang understreger hans suverænitet.

Uppercut Danseteater

FABRIKKEN for Kunst og Design, Sundholmsvej 46, 2300 København S

Spilleperiode: 22.-24. februar 2024

Set den 22. februar 2024

Fotos: Monty Freddie og Monika Kadlubcova

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.uppercutdanseteater.dk/forestillinger/child

Medvirkende: Mark Philip og Clara Alina D’Abadia

Idé, koncept & koreografi: Mark Philip

Koreografisk og dramaturgisk konsulent: Stephanie Thomasen

Dramaturgisk konsulent: Maria Schultz

Musik: Grace Davidson, Max Ricther og Nirvana

Varighed: Ca. 35 minutter uden pause

Fra 8 år

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *