Anmeldelse: Come from away, Fredericia Musicalteater

Af Sanne Halkjær Hebsgaard

Når jeg nævner den 11. september 2001, så er der ingen tvivl om, hvad jeg taler om. Alle har et forhold til denne dato, om de hørte om hændelsen lige da det skete, eller om de blot har fået denne fortalt flere år efter. Den 11. september 2001 var en skæbnesvanger dag, hvor ondskaben pludseligt viste sit ansigt. Det er en dag, som vendte op og ned på et utal af menneskers liv. Heriblandt 7.000 flypassagerer og besætningsmedlemmer der blev nægtet adgang i det amerikansk luftrum, og måtte nødlande i Gander på Newfoundland.

Come from away er fortællingen om de strandede flypassagerer og besætningsmedlemmer, der blev modtaget af de lokale i Gander denne skæbnesvanger dag. De var utrygge, og de vidste i virkeligheden ikke, hvor de befandt sig. De lokale i Gander åbnede deres arme, og gjorde alt for at skabe en vis form for tryghed, i de dage hvor de var strandede i Gander. I denne fortælling er der flettet 16 sange ind, der hjælper med at formidle denne fortælling. De har alle et højt tempo, som skubber forestillingen af sted.

Mange af disse sange er store fællenumre, der fylder salen med en vis intensitet. Desværre har lyden svært ved at følge med på denne front. Lydbilledet er flot, men man kan til tider ikke høre, hvad skuespillerne egentligt synger. Kun at det er nogle flotte arrangementer. Eftersom sangene bærer en vis del af historien, er det ærgerligt at lyden ikke kan løfte det.

Men tydeligt at høre derimod, er lyden fra det dygtige orkester. Der er blevet sammensat et orkester med 8 musikere, hvor kapelmester Martin Konge er i spidsen. Orkestret tilfører Come from away en omgang keltisk folk/rock, som er med til at løfte stemningen i forestillingen. Og når de træder op på scenen, og bliver en del af forestillingen, bliver stemningen i salen også helt elektrisk. Der er noget over denne genre, som kan samle folk og skabe en fed stemning mennesker iblandt.

Scenografien af Benjamin la Cour er enkel og robust af udtryk. Når publikum sætter sig i salen, mødes de af en scene, hvor der hænger vragdele ned fra loftet – som kan hejses op og ned undervejs i forestillingen. Det største virkemiddel, er den drejescene som er indbygget i scenegulvet. Det er med til at give nogle vilde udtryk, når scenen pludseligt drejer. Samtidigt er lysdesignet af Martin Jensen med til at skifte scenens stemning. Dette akkompagneres af videodesignet af Thomas Agerholm og Benjamin la Cour, som vises på bagscenen. Alt dette går op i en højere enhed. Hvis scenografien havde været mere prangende, kunne det have resulteret i, at forestillingen med sit høje tempo blev rodet at se på. Så i min optik er scenografien sammenholdt med lys- og videodesign godt eksekveret.

Ud over at skuespillerne bruger selve scenen i Come from away, så bruger de til tider også en del af orkestergraven eller platforme ved siden af scenen, som scene. Selve idéen er god, men desværre fungerer det ikke helt i praksis. Der er ikke just det bedste udsyn til netop denne del af scenen, da dette er længere nede i niveau. Dette gør, at publikum nogle gange leder længe, efter lige netop den skuespiller der taler. Og man kan lede længe, hvis man ikke har udsyn til dette.

Selve iscenesættelsen sammenholdt med den danske oversættelse fungerer utroligt godt i Come from away. Der er kælet for deltaljen, og for mig føles det næsten som om, at forestillingen oprindeligt er skrevet på dansk. Hvis man formår at give den følelse på publikumsrækkerne, så er man altså nået godt i mål.

Undervejs i Come from away er der, som ofte, indlagt en pause på 20 minutter. Men den er faktisk ikke nødvendig i lige netop denne forestilling. Det skaber faktisk en uligvægt, eftersom at første akt er længere end anden akt. Forestillingen har et højt tempo, som faktisk godt kan bære at være en én akts forestilling.

På scenen er der 16 skuespillere, som tilsammen spiller over 90 roller i forestillingen. I princippet er det en smule forvirrende, men dette kompenserer de for, ved at skifte bluser eller hatte undervejs, i takt med at de skifter roller. Det er ikke sikkert, at publikum kan huske navnene på de forskellige roller, som skuespillerne har, men til gengæld kan publikum genkende beklædningen, og det er for mig nok. Derudover er der en god dynamik iblandt skuespillerne på scenen, og det imødekommer også handlingen om de lokale i Gander.

De 16 skuespillere der står på scenen, er alle utroligt dygtige – både skuespilmæssigt, dansemæssigst og sangmæssigt. De har simpelthen hele paletten. De leverer forestillingen med den rette mængde humor, men også seriøsitet som Come from away indeholder. Jeg oplever i hvert fald lige dele af at blive blæst bagover, men også at blive rørt. Jeg har også svært ved at fremhæve nogle frem for andre, da alle på scenen formår at overraske mig på et eller andet tidspunkt undervejs. Alle i ensemblet har en vigtig rolle i denne forestilling, og for mig at se skinner dette virkeligt igennem.

Come from away er med til endnu en gang at kaste lys på hændelsen den 11. september 2001. Både med en vis seriøsitet, men også humor. Forestillingen er i den grad anbefalingsværdig, og den kan med sikkerhed både sætte tankerne i gang, men også lade tankerne glide ind i billeder af forelskelse, passion og venskab. Det er en forestilling med et dejligt højt tempo, hvor publikum stadig kan følge med, og hvor de kan gå fra Fredericia Musicalteater med et smil på læben, og en god oplevelse rigere.

Fredericia Musicalteater, Prinsessegade 29, 7000 Fredericia

Spilleperiode: 21. oktober 2022 – 6. november 2022

Set den 21. oktober 2022

Medvirkende: Anna Fuglsig, Christian Damsgaard, Jacob Prüser, Jean Michel, Johanne Milland, Katrine Skovbo, Lars Mølsted, Mads Æbeløe Nilsen, Maria Skuladottir, Nicoline Siff Møller, Oliver Aagaard-Williams, Søren Bech-Madsen, Ulla Ankerstjerne, Aviaya Steinø, Maria Andreas Balloli, Rosa Kuhlmann Gehl og Tobias Arentoft Gräs

Bog, musik og tekst: Irene Sainkoff og David Hein

Original Broadway produktion: Junkyard Dog Production

Oversættelse: Mads Æbeløe Nielsen