Anmeldelse: Dans2Go 22/23, Det Kongelige Teater

En kaffe to go, take-away til aftensmad og en drive-in tur til McDonalds. Fastfood-kulturen har for længst naglet sig fast i os. Mens vi ofte bliver mindet om, at fastfood er dårligt for os, så er ”fast ballet” derimod en dejlig forfriskende oplevelse. Den Kongelige Ballets tilbagevendende koncept Dans2Go er skabt til at være lige så let tilgængeligt som en kop kaffe to go. Med sine fire kortere værker er der lagt op til en aften i teatret, som viser os dansens store rækkevidde.

Hvert værk indledes med korte videopræsentationer, så man kommer ind under huden på værkerne. Aftenens første ballet var den amerikanske koreograf Justin Pecks ”Belles-Lettres” fra 2014. Inspireret af litteraturens lyriske univers og dens sameksistens med kunsten, udfolder ”Belles-Lettres” sig i et spænd mellem intimitet og vildskab, som underbygges af ​​César Francks romantiske toner. Ni dansere indtog scenen – fire par og en solist i skikkelse af Caroline Baldwin, Holly Dorger, Ji Min Hong, Silvia Selvini, Gregory Dean, Jonathan Chmelensky, Mathieu Rouaux, Guilherme de Menezes og Alexander Bozinoff.

”Belles-Lettres” har ingen konkret handling. I stedet formidler dansernes kroppe fortællinger om kærlighed, relationer og frihed. Sidstnævnte var netop et nøgleord for dette værk. Peck har skabt et værk med en legende frihed i trinsproget. Udtrykket var fløjlsblødt, og man havde fornemmelsen af, at man trak vejret med danserne på scenen. Musikken blev leveret af et lille udvalg af det Kongelige Kapels musikere live på scenen, og det gjorde dansen endnu mere levende.

”Belles-Lettres” var uden tvivl aftenens højdepunkt. Det nuancerede, organiske værk fremstod både romantisk, legende samtidig med at det havde et alvorligt islæt over sig. ”Belles-Lettres” er et nutidigt balletværk, der med sit moderne trinssprog med respekt for sit klassiske ophav viser, at fremtiden er lys for den klassiske genre.

Forestillingens andet indslag var desværre mere skuffende. Koreograferne ESTHER&THOMAS havde til dagens anledning skabt været ”HEARTCORE”. Koreograferne beskrev værket i videopræsentationen som en udefineret proces. Det blev desværre dens anke. Heartcore fremstod uden rammer, koncept og eksistensformål. Man stiller simpelthen sig selv spørgsmålet: Hvad vil værket?

Værket blev danset af dansere fra både Den Kongelige Ballet og Dansk Danseteater. Valget om at lade de to kompagnier mødes, forstod man desværre heller aldrig. Men danserne leverede, hvad de kunne med de værktøjer, de havde fået. Vi hørte ligeledes i videoen, at koreograferne håbede, at værket ville lade publikum besøge vores eget indre. Men hvilket indre? Jeg kunne desværre ikke finde noget i koreografien, der gav genlyd i mit indre. ”HEARTCORE” fremstod i stedet som monotont og uden særlig meget nerve.

Efter en pause satte vi os i teatersæderne igen med yderligere to værker i vente. Dans2Gos tredje værk var en appetizer på ”Svanesøen”, der har premiere senere på sæsonen. Denne aften måtte vi nøjes med pas de deuxen mellem Odile som den sorte svane og Prins Sigfried. Pas de deuxen, der blev danset af solisterne Astrid Elbo og Ryan Tomash, bød på spænding og en elektrisk energi mellem Odile, der i forklædning som Odette, forsøger at forføre den intetanende Sigfried. Der er noget på spil for dem begge, og det mærkes. Men denne smagsprøve og promovering af sæsonens fremtidige opsætning af Svanesøen fremstod desværre ufærdig og ufuldendt. Der var huller og plads til tekniske forbedringer hist og her. Det kan danserne og holdet bag heldigvis nå at forbedre inden premieren i januar 2023.

Dans2Gos sidste programpunkt var det nykoreograferede værk ”The Silence of Birds” koreograferet af korpsdanser Eukene Sagues. Videopræsentationen forberedte os på, at vi skulle opleve et land i krig, ofre, mennesker i tragedie og en heftig dynamik mellem gruppen og individet. Det vakte aktuel genklang for samtiden. I Eukene Sagues nye værk sættes der ikke nationaliteter på krigen, men dynamikkerne og elementerne er universelle.

”The Silence of Birds” understregede, hvor ubehagelig menneskeheden kan være i pressede krisetider. Selv lydbilledet vakte ubehag. Det ene sekund kvidrede fuglene, det næste faldt bomberne, og herefter fulgte unisone og massive toner, der fik danserne til at fremstå som en unison enhed. Budskabet i ”The Silence of Birds” klingede stærkt i rummet efter forestillingen: Lyt til hinanden, og pas på hinanden.

På trods af aftenens varierende niveau, er det dejligt konceptet har løftet sig efter foregående sæsons Dans2Go med mangel på sammenhængskraft. Dans2Go er et fedt koncept, der appellerer til et bredt publikum, og så er billetprisen til disse forestillinger lavere end sædvanlig. Kom og oplev, hvad dansen og balletten formår. Dans2Go er fire danseoplevelser i én forestilling til en favorabel pris.

Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv 9, 1050 København K

Spilleperiode: 23. oktober 2022-3. maj 2023

Set den 23. oktober 2022