Anmeldelse: Copenhagen Summer Dance, Ofelia Plads (Dansk Danseteater)

Af Christian Skovgaard Hansen

Copenhagen Summer Dance er som en pose blandet slik; der er lidt forskellige stykker, og nogen af dem smager bedre end andre. Det er ingen undtagelse i år, hvor vi får serveret fire forskellige værker, hvoraf nogen fungerer bedre end andre. Selvom jeg ikke er den mest erfarne tilskuer til (særligt moderne) dans, så rører fortællingerne, musikken og dansen mig alligevel.

Først får vi grækeren Ioannis Mandafounis’ værk ”Make sure you have exhausted all that is communicated through stillness and silence”. Mandafounis er både koreograf og danser selv værket. Dansen føltes uden megen mening, og fremstod mest af alt som en række fysiske øvelser, vrid og rend rundt på hele scenen, men uden at der føltes en sammenhæng – tilsat at værket er lidt vel langt, bliver det en kende anstrengende i længden. Heldigvis var det tilsat live cellomusik af Brice Catherin; musik som er både smuk, dyster og insisterende på samme tid.

Herefter fik vi den klassiske duet ”Daybreak” kreeret af Dansk Danseteaters kunstneriske leder Pontus Lidberg. Dansen er fascinerende, enkel og yndefuld til Samuel Barbers smukke og beroligende strygermusik. På scenen får solodanser Ida Praetorius fra Det Kongelige Teaters ballet og Ulrik Birkkjær, der nu danser ved San Fransisco Ballet. Her passer musik og dans fantastisk sammen, og en indre ro indfinder sig, så det bliver programmets højdepunkt.

Men programmets næste punkt er næsten på højde hermed. Den prisbelønnede israelske koreograf og danser Roy Assaf har kreeret værket ”The Hill”. På scenen får vi tre dansere først til marchmusik, siden til Bee Gees’ ”I started a joke”. Værket er baseret på en kamp i Jerusalem i seks dages-krigen i 1967 og illustrerer efter sigende krigsveteranernes helt specielle og sønderrivende oplevelser. Det viser os kampene, hvor mistillid og militær disciplin er fremherskende, men også det at kunne bryde det onde, så man tør drømme og (over)leve – i hel tilstand! Kampen er ikke en joke, og den er bestemt værd at kæmpe.

Programmet afsluttes med et uddrag af et nyt værk af Pontus Lidberg med dansere fra Dansk Danseteater på scenen. Denne del, som vi oplever, har fået titlen ”River”. Bevægelserne giver os associationer til vandets bevægelser, så man oplever de reaktioner, der kommer, når noget går gennem vandet. Dette ses også i de batikagtige kostumer, som er i både vandets blå nuancer, men også jordens gule og orange nuancer, men det er ligesom om, at de ikke helt passer til dansens bevægelser. Dansen rodfæster sig aldrig, så det bliver en lettere tom og diffus oplevelse, som også er programmets svageste.

Men nyd en eftermiddag eller aften på Ofelia Plads, hvor Copenhagen Summer Dance har en flot kulisse med vandet, Toldboden og Operaen i baggrunden: Her kan du opleve nogle uddrag af, hvad dansekunsten kan, og både som nybegynder og garvet danseentusiast får du en fin oplevelse.

Dansk Danseteater

Ofelia Plads, Kvæsthusbroen 1, København K

Spilleperiode: 9.-11. august 2019 (eftermiddag og aften)

Set den 10. august 2019

Fotos: Søren Meisner

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.danskdanseteater.dk/forestillinger/copenhagen-summer-dance

Koreografer: Pontus Lidberg, Roy Assaf, Ioannis Mandafounis, Pietro Marullo

Værker: Daybreak, Make Sure You Have Exhausted All That Is Communicated Through Stillness And Silence, River, The Hill

Dansere: Dansk Danseteaters 12 dansere, Ioannis Mandafounis, Roy Assaf Company, Ida Praetorius, Ulrik Birkkjær m.fl. 

Musik:  Brice Catherin, Samuel Barber, The Israeli Army Band, Nils Frahm m.fl

Varighed: Ca. 1 time uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Præsidentinderne, Det Kongelige Teater

Af Anne Sophie Thingsted   Præsidentinderne er et sort humoristisk skuespil om livsløgne, som ...

Anmeldelse: Zappa, Teater Vestvolden

Af Emilie Lykke Hartz   Denne forestilling er rettet mod den yngre generation; dog ...

Anmeldelse: Stafet, Dansehallerne (Kitt Johnson)

Af Jacob Riegels   ’Stafet’ er en forestilling, der kommer dig i møde og ...

Anmeldelse: Butique Requiem, Københavns Musikteater

Af Jonas Gudmand Denne forestilling er for dig, der sætter pris på humor og ...

Anmeldelse: Pinocchio, Bådteatret

Af Anne Sophie Thingsted   I Bådteaterets skuespil Pinocchio prøver instruktør Rolf Heim at ...

Anmeldelse: Manning er fri, Mungo Park

Af Rosa Danielsen   Anders Budde Christensen, som er eneste medvirkende i Manning er ...