Anmeldelse: Damen fra Natcaféen, Slotsgården ved Odense Slot (Teatret Slotsgården)

Anmeldelse: Damen fra Natcaféen, Slotsgården ved Odense Slot (Teatret Slotsgården)

Af Sanne Halkjær Hebsgaard

Lige så snart jeg træder ind i slotsgården ved Odense Slot, bliver jeg mødt af en hyggeligt og intim stemning. Det har regnet hele dagen, og det er endelig klaret op. Der er musik i slotsgården, som er hyggelig og festlig. Jeg sætter mig til rette sammen med resten af publikum – alle uvidende om, at vi om få minutter vil være blæst om kuld af Damen fra Natcaféen.

Damen fra Natcaféen handler i al sin helhed om Lucien Petitpont, der, sammen med sin ven Montgicourt, har være på natcafé. Lucien Petitpont vågner dagen efter op sammen med den unge og smukke Crevette, der er et resultat af nattens hændelser. Det er dog noget være rod, for Lucien Petiponts kone, Gabrielle Petitpont, må ikke opdage, at han har haft Crevette med hjemme i ægtesengen. Dette er starten på en lang række løgne, der i al sin helhed skal skåne Gabrielle Petitpont for nyheden. Alt sammen til publikums fornøjelse. Johan Sarauws bearbejdelse lader farcen gå planken helt ud!

Forestillingen starter lige på og hårdt. Man skal lige hænge i fra starten, da der sker rigtig meget på kort tid. Der går lige lidt, før alle karaktererne er på plads, og man kan genkende dem på deres navne. Men når man er nået dertil, er det også nemmere at følge med i det tempo, som forestillingen har. For tempoet er højt, hele vejen igennem. Og på intet tidspunkt snegler man sig af sted. Nej, tiden flyver derimod af sted.

Selve scenen er bygget midt i slotsgården, så når man kommer ind i slotsgården, bliver man mødt af bagscenen. Man kan derfor som publikum gå hele vejen rundt om scenen og opleve den helt tæt på. Det giver en oplevelse af, at man går ind i forestillingen, når man finder sin plads. Det er ret fedt, for det gør nemlig, at man glemmer omverdenen, når man sidder og ser forestillingen. Dette bliver især hjulpet på vej, når skuespillerne spiller rundt om publikum. Det giver en spændende effekt, for det føles næsten som at sidde midt i orkanens øje.

Og selve scenografien af Johan Sarauw og Jacob Moth-Poulsen fungerer også godt. Den er ret rå og bar at se på, men det er med til at give forestillingen lidt kant og charme. For forestillingen kan nemlig godt bære en rå scenografi, fordi komedien trænger så meget igennem helt på egen hånd. De farver, der er valgt i scenografien, er med til at skabe rammerne for et legende univers, og man kan skam kun blive glad, når man ser scenografien i sin helhed.

Jeg er helt igennem forbløffet over de skuespilpræstationer, der er på scenen. For hold da op de kan deres arbejde. De er alle så oprigtige og samtidigt så komiske i deres udtryk. De formår alle at nå fra den ene yderlighed til den anden, og sammen spiller de helt eminent! De spiller både til publikum, men samtidigt også sammen med publikum. For de sørger alle for at involvere publikum op til flere gange, både i forhold til deres jokes, men også med de spørgsmål der er tiltænkt publikum.

I front er Jacob Moth-Poulsen i hopla som en morsom Lucien Petitpont, der kun bliver bedre og bedre, efterhånden som løgnene intensiveres. Resten af holdet spiller alle lige så godt. Flere af skuespillerne spiller flere forskellige roller undervejs. Det kan nogle gange være farligt, da det kan skabe mere forvirring hos publikum, end det gavner. Men her er det et virkeligt godt valg. Skuespillerne formår nemlig at lave karaktererne så forskellige, men samtidigt med nogle få ligheder, så publikum ikke blander dem sammen. Og hver gang en ny karakter præsenteres, er der et overraskelsesmoment. Dette overraskelsesmoment er komisk og helt igennem humoristisk i sig selv. For hver gang en ny karakter præsenteres, er publikum slet ikke forberedt på det. Dette er også med til at fremstille og understrege den vedvarende komik, der er i forestillingen.

Hele forestillingen er så absurd og surrealistisk, at det i sig selv er sjovt. Og dykker man så endnu længere ned i historien, bliver den bare mere og mere komisk. Der er i hvert fald 110 % garanti for, at man får en festlig aften, hvis man tager ind og ser Damen fra Natcaféen. Og ikke nok med at forestillingen er så komisk og præget af talentfulde skuespillere, så er den også æstetisk flot at se på. Det er en helhedsoplevelse, der giver smil på læben og en opfyldning på glædeskontoen.

Teatret Slotsgården

Slotsgården ved Odense Slot, Nørregade 36-38, 5000 Odense C

Spilleperiode: 17. juli 2021-22. juli og 31. juli-21. august 2021

Set den 31. juli 2021

Fotos: Martin Høyer

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.teatretslotsgaarden.dk/forestilling

Medvirkende: Thomas Diepeveen, Kristian Rossen, Jacob Moth-Poulsen, Rebecca Rønde Kiilerich, Carla Viola Thurø, Niels Andersen, Mathilde Lundberg og Martine Levinsen

Manuskript: George Feydeau

Bearbejdelse: Johan Sarauw og holdet

Instruktør: Johan Sarauw

Koncept og scenografi: Johan Sarauw og Jacob Moth-Poulsen

Kostumedesign: Olivia Hetman

Musikalsk arrangement: Mathæus Bech

Varighed: Ca. 1 time og 45 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *