Anmeldelse: Danish Design, Bellevue Teatret

Af Ida Spedtsberg

Det er med store forventninger, jeg sætter mig i sædet i den stribede forestillingssal på Bellevue Teatret parat til at opleve sommerballetten Danish Design. Efter flere år i udlandet og en længere periode med skader er Alban Lendorf nu endelig tilbage på dansk jord i sit rette element – om end kun for en kort tid. Mere tid behøves dog ikke. Alban formår sammen med resten af holdet bag forestillingen at give os en helstøbt oplevelse, der rækker langt udover blot den klassiske ballet.

Hele forestillingen er bygget op som en hyldest til dansk design, og det kan derfor ikke være mere passende, at vi befinder os på Bellevue Teatret tegnet af selveste Arne Jacobsen. Før forestillingen begynder har publikum mulighed for at beundre og endda byde på danske møbelklassikere udstillet i hele teatret. Har man ikke den slags tegnebog med, kan man også blot nøjes med at sidde komfortabelt i disse og beundre designet. Inden i selve salen kan man inden forestillingen se små videoklip om udviklingen af dansk design og dets indflydelse i ind- og udland.

Danish Design er smukt koreograferet af René Vinther og tager fat i den kunstneriske proces mod en færdig idé. Alban symboliserer den håbefulde arkitekt, der søgende, og til tider frustreret, leder efter det perfekte. Vi tages ind i verden af total dedikation, hvor Alban igen og igen undersøger sit materiale, som manifesterer sig i de seks hvidklædte, urbane dansere. Helt klædt i sort danser han sig igennem en læringsproces, hvor han former materialet, og det former ham. Også Benjamin la Cours mindre sceneåbning og monokrome, kubiske univers er med til at skabe en fornemmelse af de brikker, han forsøger at stykke sammen i sit hoved. Til slut går det hele op i en højere enhed – idéen er fuldendt.

Og det bringer mig tilbage til mine forventninger. Som tidligere solodanser for Det Kongelige Teater og nu Principal Dancer for American Ballet Theater er Alban en teknisk dygtig danser, der er enormt vellidt blandt publikum. Men forventer man flotte, sejlende Bournonville-spring, elegante, galante pas de deux’er eller klassisk musik, så går man desværre forgæves på Bellevue Teatret i denne omgang. Og det er på ingen måde en skam. I glimt får vi ballet-Alban at se, og han cementerer også særligt mod slutningen at balletteknikken stadig er, hvor den skal være, men derudover får vi så meget mere.

Det er nemlig samspillet, der er så genialt i denne forestilling. Alban er udtryksfuld og stærk i sin søgen efter det perfekte, men han havde ikke kunne gøre det uden interaktionen med resten af forestillingen. Tydeligst er den med de seks urbane dansere, som i en stilart, der låner fra blandt andet moderne dans og hiphop, giver ham modgang og medspil i skabelsen. Niveauet er højt og ensartetheden skræmmende præcis.

For mig var det dog noget helt andet, der fuldførte produktionen – nemlig lysdesignet og det visuelle lærred, der danner kulisse for sommerballetten. Her så man idéerne forme sig undervejs sammen med afspejlingen af arkitektens psyke. Det lyder enormt banalt, at lys og visuals kan have en sådan effekt, men for mig var det Albans perfekte pas de deux-partner den eftermiddag. Faktisk var det decideret smukt og i kombination med den instrumentale, elektroniske musik af Jesper Mechlenburg og Mike Sheridan, løftede det forestillingen op på et højere niveau.

Danish Design er en forestilling for alle, der har lyst til at udvide deres horisonter til mere end den klassiske ballets verden. Den er fascinerende udover det sædvanlige, og samtidig er der ingen tvivl om, at Alban Lendorf i den grad er tilbage. At forestillingen derudover varer under en time, gør den til et oplagt valg som introduktion for dem, der endnu ikke er fortrolige med det mere moderne univers.

Bellevue Teatret, Strandvejen 451, 2930 Klampenborg

Spilleperiode: 17.-25. august 2019

Set den 18. august 2019

Fotos: Emilia Therese

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende:

Arkitekten: Alban Lendorf

Urbane dansere (materialet): Tiago Miguel Mourato Coelho, Troels Graakjær, Stine Andersen, Nicco Olaybal Graulund-Jørgensen, Magnus Kofoed og Catarina Clode Casqueiro

Idé og koreografi: René Vinther

Scenografi & Kostumedesign: Benjamin La Cour

Musik: Jesper Mechlenburg & Mike Sheridan

Lysdesign: Sune Andre Verdier

Lyddesign: Jonas Rose Høeg

Dramaturg: Betina Rex

Varighed: Ca. 45 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Richard III, Husets Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Mørket sænker, og pludselig strømmer lyden af hestehove og ...

Anmeldelse: Dirty Dancing, Tivoli/The One and Only Company

Af Carina Blangsbøll, gæsteanmelder ”Dirty Dancing” er for dig, der vil have en stor ...

Anmeldelse: Helligtrekongersaften, Teater Momentum

Af Mette Herschend   ”Lillesøster i provinsen vil, på sin egen afmægtige men frimodige ...

Anmedelse: Hamlet Ghost Story, HamletScenen

Af Emilie Lykke Hartz   På Kronborg Slot kan man nu med hele familien ...

Anmeldelse: Chicago, Elite Teater

Af Mette Herschend   Lange sexede ben, showbizz, korruption and all that jazz! Kan ...