Anmeldelse: Demokrati, Teatergrad

Anmeldelse: Demokrati, Teatergrad

”Demokrati” stammer fra græsk, og betyder: ”folkestyre”, ”folkevælde” eller ”folkeligt selvstyre”. Op til årets kommunalvalg i november sætter Teatergrad fokus på dette folkestyre rundt om i hele Danmark. Er demokratiet i krise? I Danmark og/eller i verdenen? Er det nu engang den bedste styreform? Uanset hvad, så er det den styreform, som vi har i dag, og som kommer til udtryk i vores hverdag og dens beslutninger.

Demokrati_9_Teatergrad_FotoPerMortenAbrahamsen [1600x1200]

Scenen er de forskellige byrådssale i byerne/kommunerne, hvor Teatergrad kommer rundt. Publikum sidder i kommunalpolitikernes stole, og de skal agere beslutningstagere, og de udfordres på deres holdninger overfor de fire skuespillere (Rolf Hansen, Sandra Yi Sencindiver, Jacob Teglgaard og Signe Kærup Dahl) og en lokal journalist (i Hovedstadsområdet er det Torben Sangild).

Journalisterne og medierne kaldes ofte ”den fjerde statsmagt”, og det er lokale journalister, der medvirker rundt om i landet. Forestillingen sætter også fokus på, hvad vi egentlig kan stole, og hvordan vores medieforbrug er. Hvad er rigtige nyheder, og hvad er ”fake news”?

Demokrati_5_Teatergrad_FotoPerMortenAbrahamsen [1600x1200]

Inden publikum lukkes ind i salen skal de udfylde en seddel, hvor der på den side skal noteres, hvad drømmene for ens by er, og på den anden side skal noteres, hvad man selv bidrager med til byen. Foran hver enkelt publikum er der placeret et rødt og et grønt kort, som skal bruges under de forskellige diskussioner til at tilkendegive folkets holdning. Forestillingen kræver derfor en stor grad af publikumsdeltagelse, hvor det netop er folket, der høres.

Der er tendenser mod en øget politikerlede, hvilket ’Demokrati’ gerne vil gøre op. Den vil være med til at udfordre demokratiet og engagere medborgerne til at stilling til både de mere nære, kommunale emner, men også de større og bredere samfundsemner. Har folk sat sig ind i politik? Stemmer de overhovedet? Og hvis de gør, ved de så, hvad de stemmer på? Hvad er en demokratisk borger, og bør alle folk have den samme stemme i styret? Alt dette sættes i et samfundskritisk perspektiv, og forestillingen sætter fokus på, hvad demokrati egentlig er – og hvordan vi bruger det.

Demokrati_3_Teatergrad_FotoPerMortenAbrahamsen [1600x1200]

Forestillingen rummer både en række forudskrevne scener, hvor man sætter fokus på forskellige politiske emner, og derimellem diskussioner mellem både publikum og med de fire skuespillere. Opbygningen og udførelsen af konceptet med lokal inddragelse fungerer godt i Pelle Nordhøj Kanns instruktion. Disse diskussioner er i høj grad båret af de lokale engagement, og emner har også ofte et lokalt præg. Diskussionerne styres i høj grad af de fire skuespillere.

Det er også her, at forestillingens svaghed er, da nogen af emner bliver lidt vel meget emotionelle, og det mærkes/føles i en vis grad, hvor skuespillerne (og måske i et vist omfang instruktøren) selv ligger politisk – eller i hvert fald, hvor de gerne vil trække det politiske fokus hen. Bedst bliver det, når det hele sættes lidt mere i et større perspektiv. Er vi egentlig i et demokrati, eller er magten blevet elitær, og har vi et tvungent demokrati, som ikke fungere?

Det vejes dog noget op af, at forestillingen ikke bare diskuterer, hvad der er rigtigt og forkert, og hvor man går efter politikerne – efter manden og ikke bolden. Det fungerer godt, at man også ser på, hvad man egentlig kan gøre for at ændre det og gøre det bedre. Skuespillerne er endog så modige, at de tør indgå (publikum) aftaler med publikum og dette og hint.

Demokrati_8_Teatergrad_FotoPerMortenAbrahamsen [1600x1200]

Ovennævnte følelse sniger sig også lidt ind i de forudskrevne scener, men her er det nok mere dramatiker, Julie Glargaard, der er at klandre. Visse scener er samtidig lidt vel lange, hvilket også trækker fokus fra debatten. Særligt ”fiskeriscenen” er lidt vel lang, så den ender med at køre lidt i tomgang.

Et større fokus ville have gjort forestillingen helt skarp. Titlen er ’Demokrati’, men fokusset sættes på demokratiet op til kommunalvalget, hvorfor fokus vil være kommunalt og regionalt. I den kontekst er visse af forestillingens emner lidt irrelevante, og et øget fokus på kommunale, nære emner ville have klædt forestillingen.

Demokrati_7_Teatergrad_FotoPerMortenAbrahamsen [1600x1200]

Men ’Demokrati’ er bestemt et værdifuldt indspark i debatten om demokrati og politik i Danmark, og den måske være med til at andre end de sædvanlige også engagerer sig på den ene eller anden måde. Formatet er spændende og udfordrende, og det vil forhåbentligt øge folks lyst til at tage del i debatten og demokratiet.

Spørgsmålet er i hvert fald, om demokratiet nu er det bedste. Eller er det som Churchill sagde, at demokratiet er ikke den bedste styreform – men det er dog den mindst ringe? Det svar er op til publikum og læseren selv at afgøre…

Teatergrad

Spilleperiode: 18. september-20. november 2017

Se spillesteder på nedenstående hjemmeside.