Anmeldelse: Den store Gatsby, Odense Teater

Odense Teater har sat sig for at omsætte F. Scott Fitzgeralds klassiske korte roman Den store Gatsby (1925) til teaterscenen. Nick Carraway er vores fortæller gennem erindringsfortællingen, og gennem ham oplever vi indtil flere kærlighedsdramaer udfolde sig. Og netop kærligheden – både den man kan få, men særligt den som man ikke kan få, og de uendeligt store kvaler, problemer og konsekvenser det medfører – er omdrejningspunktet i fortællingen.

Fortællingen tager sit udgangspunkt i 1920’ernes USA – nærmere betegnet i det fiktive East Egg og West Egg, som ligger i Long Island tæt på New York på USA’ østkyst. Nick Carraway er oprindeligt fra midtvesten, men er rejst til østkysten for at finde lykken og at lære at arbejde med obligationshandel. I byen møder han sin kusine Daisy, som bor sammen med sin rige mand, Tom, og deres unge datter.

Carraway er nabo til den mystiske Jay Gatsby, som ejer et luksuriøst palæ, hvor han ofte er vært ved ekstravagante fester. Via Gatsby bliver Carraway draget ind i de velhavendes besnærende, men ikke helt sorgløse verden, og han deltager på livet løs i de ekstravagante jazz-fester. Umiddelbart er Gatsby en rigtig levemand, men han har samtidig en mørk side, et hemmeligt følelsesliv. Han er forelsket i Daisy, som han havde et forhold til, inden hun blev gift.

Drømmene om noget bedre, kærlighed, troen på forandring og ikke mindst død. F. Scott Fitzgerald kommer gennem hele følelsesregistret i hans fortælling. Det lykkedes dog ikke helt i Odense Teaters version. Nicolei Fabers dramatisering og iscenesættelse skraber kun i overfladen, men den lader os aldrig komme rigtig ned i de ”farlige” følelser, så vi sidder lidt uforløste tilbage. Ikke engang ved Gatsbys endeligt bliver vi rigtigt fanget eller rørt, og det kommer aldrig rigtig frem, hvad fortællingens pointe egentlig er.

Fokus er ellers netop lagt på teksten og handlingen. Mie Riis’ kostumer er fantastiske, og de rammer perfekt 1920’er-stemningen perfekt. Scenografien er derudover minimalistisk og stilren med få virkemidler rammet af et sæt tunge gardiner, som falder på det helt rigtig tidspunkt. Men en så minimal scenografi kræver noget af iscenesættelsen og skuespillerne – og her svigter iscenesættelsen desværre.

Skuespilpræstationerne er generelt gode. Særligt Benjamin Kitter som Nick Carraway, som følger os gennem dramaet, må fremhæves. Han spiller rollen med stor overbevisning, og han misser ikke en nuance af fortællingen og stemningerne, så vi føres kompetent gennem fortællingen. Hans moralske kvaler, skuffelse, bitterhed, had og til slut opgivelse i en vis grad gives med den rette indlevelse, så vi sidder på kanten af stolen.

Jon Lange er en flot og karismatisk Jay Gatsby, men han er ikke helt så hemmelighedsfuld og mørk, som han burde være. Samspillet mellem disse to og Nicolaj Jandorf, der spiller Daisys rige mand Tom, er til gengæld fremtrædende. Lea Baastrup Rønnes Daisy er derimod lidt for fersk; hun fremstår alene som en dum, forfinet blondine, men vi kommer aldrig ind på, hvem hun er, og hvorfor hun egentlig er centrum for kærlighedsdramaet.

Den store Gatsby som roman og fortælling er bestemt værd at genfortælle. Men i denne version på Odense Teater bliver det desværre alligevel en lidt for flad oplevelse, hvor vi kun i momenter får de store følelser. Scenografi, musik og særligt et overordnet fint skuespillerhold med Benjamin Kitter og Jon Lange i spisen bliver ladt lidt i stikket af Nicolei Fabers flade og ufarlige dramatisering og iscenesættelse.

Odense Teater, Store, Jernbanegade 21, 5000 Odense C

Spilleperiode: 11. september-4. oktober 2019

Set den 11. september 2019

Fotos: Emilia Therese

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://odenseteater.dk/forestillinger/den-store-gatsby

Medvirkende: Benjamin Kitter, Jon Lange, Lea Baastrup Rønne, Nicolai Jandorf, Anna Bruus Christensen, Mette Kjeldgaard Jensen, Peter Høgsbro, Mogens Rex, Cecilie Gerberg, Niels Skovgaard Andersen og Louise Davidsen Catherine, Isa Heisterberg/Kika Harild Andersen og hunden Bella /Abby

Dramatisering og iscenesættelse: Nicolei Faber

Scenografi og kostumer: Mie Riis

Koreografi: Peter Friis og Louise Davidsen

Oversættelse: Jørgen Nielsen

Komponister: Marie Højlund, Anders Boll og Jakob Schweppenhäuser

Lyddesign: Jonas Jørgensen

Lysdesign: Simon Holmgren

Varighed: Ca. 2,5 timer inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: The Prince of Egypt, Fredericia Teater (ENG)

Af Anne Lottrup Sørensen   Hvis man kan få for meget succes, er Fredericia ...

Anmeldelse: Symposion – en hyldest til Eros, Det Kongelige Teater

Af Sofie Riis Endahl Anja Behrens iscenesættelse af Symposion er en oplevelse på alle ...

Anmeldelse: Jeg er sgu min egen, Nørrebro Teater

Af Laura Munk Christensen ”Annie, for fa’en, tag og smil, det’ nemlig et spørgsmål ...

Anmeldelse (re-anmeldelse): Kong Arthur, Moesgaard Museum (Det Kongelige Teater)

Af Sanne Halkjær Hebsgaard Allerede inden forestillingen begynder, og publikum er i færd med ...

Anmeldelse: Udspring, Teatret ved Sorte Hest (Teater Rio Rose)

Af Carina Blangsbøll Er du til bankospil og fællessang? Akrobatiske numre, der næsten lykkes? Tryllekunst udfør,t ...

Anmeldelse: Svend, Knud og Valdemar (vol. 5), Vendsyssel Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   ’Svend, Knud og Valdemar’ er tilbage på Vendsyssel Teater. Det ...