Anmeldelse: Denisova 11, Teater Grob (Johns Teater og Teater Grob)
Af Sebastian F. Westh Nielsen
”Antag ikke, at du er modstandens egnede subjekt,” siger den postkoloniale teoretiker Gayatri Spivak i en forelæsning om modstandspotentialet i samtiden. Hovedkarakteren Elvira i Denisova 11 tror netop, at hun er modstandens subjekt, og at hun med sin forskning kan ændre, hvordan vi ser mennesket i kontekst af klimakrisen og racismedebatten i det 21. århundrede. Vi befinder os i en ikke-så-fjern fremtid, hvor klimakrisens konsekvenser allerede har manifesteret sig i form af stigende oceaner og strenge regler om personligt CO2-forbrug. Hun sidder og skriver på sin bog om Denisova-mennesket, en anden menneskeart, der kan rykke ved idéen om mennesket som evolutionens kronjuvel.
Projektets implikationer er enorme, Elvira vil have os til at stoppe med at tænke menneskets historie og den geologisk historie som adskilte størrelser. Mennesket er en geologisk kraft, og det er i den kontekst, man snakker om den antropocæne tidsalder eller lignende begreber. Samtidig er hun også på jagt efter en forståelse af homo sapiens sameksistens med de andre menneskeracer, for at udfordre en postimperialistisk verdensorden, hvor vi værdisætter mennesker forskelligt. Vi har ikke tænkt Darwin radikalt nok, og evolutionen destabiliserer i sin yderste tanke idéen om arternes adskillelse, eller udstiller i hvert fald begrebets arbitrære grænser. Vi er nødt til at se på mennesket både for at forstå os selv i kontekst af den natur, det i dag er umuligt at se os adskilt fra, og i kraft af racistiske diskurser, der eksisterer i samfundet.
Hun er samtidig medlem af ”Netværket”, der er en aktivistisk NGO, der diskuterer og protesterer imod al uretfærdighed sammen med sin kæreste Semille og to veninder Jakobe og Bitten. Det er altså ikke fordi, Elvira ikke er engageret og forsøger at gøre en forskel, men kan man overhovedet, og i givent tilfælde hvordan, ændre noget. Kan man skabe forandring i en verden, hvor det kan være svært at få øje på potentialet for den omvæltning, hun finder nødvendig og hvor tandhjulene bare virker til at dreje videre imod katastrofen. Kan man overhovedet gøre sig selv til subjekt for modstanden, for som Bitten siger i en diskussion om ”battle fatigue”, udmattelsen ved konstant at engagere sig i kampe man ikke vinder: ”Man bliver nødt til at gribe fat for så med det samme at give slip.” Man ødelægger sig selv ved at give sig fuldt ud selv om alt andet virker kontraintuitivt.
Et stressinduceret sammenbrud kaster hende ud i en psykedelisk drømmejagt på Denisova 11, den 13-årige pige, hvis rester er fundet i Sibirien, som danner udgangspunkt for hendes bog. Her kastes stykkets fedeste bikarakterer også ind på scenen i form af en kultisk doktor og en konspiratorisk og moralsk fordærvet sekt blander sig også i handlingens gang. Det fører til en indre ransagelse om utilstrækkeligheden af at tro, at man kan forandre noget indenfor videnskabens og videnssamfundets rammer og minder om, at planeten er ligeglad med den menneskelige eksistens og nok skal klare sig uden. Modstanden kan ikke tvinges frem, den opstår og rammer uforudsigeligt og spontant.
Indtil videre kan det måske virke til at stykket tager sig selv enormt seriøst i, hvad der nærmest kunne forekomme som en prædiken. Det er dog lige omvendt, stykket er enormt morsomt og indeholder både skarpe replikudvekslinger og mere kropslig komik. Det er imponerende, hvordan humoren formår at blødgøre, men ikke afvæbne det meningstunge stykke.
Det står og falder i høj grad med skuespillet, og her leverer samtlige fire skuespillere, Laura Bro, Laura Allen Müller, Malene Melsen og Josephine Raahauge en pragtpræstation, både som venindegruppe med mange år på bagen og i de andre småroller, de veksler imellem. Især Melsen brillerer som venindegruppens kyniske medicindropout og den okkulte læge, der sender Elvira dybere ind på sin drømmerejse. Samtidig lykkes et par scener stærkt, i en enormt skarp dansekoreografi af Raahauge, med at skabe spændende genremæssige brud i et ellers ret klassisk plotdrevet drama.
Stykket vil rigtigt mange ting, idet det er en fortælling, der foregår på adskillige planer og byder på en vidtgående kritik. Desværre lykkedes stykket for ofte ikke med at få fulgt op på mange af de ting, det kaster ud. Fortællingen bliver aldrig fuldstændig opslugende, idet der simpelthen er for mange tråde, der skal reddes ud. Det gælder f.eks. de fortælleniveauer, der skiftes imellem og også det faktum, at hver eneste scene er så pakket med betydning, at karaktererne ofte reduceres til citatudspyende stereotyper fremfor karakterer med dybde og udvikling. Derfor bliver stykket på mange måder sjovere at tænke videre med, end det nødvendigvis selv lykkes med at formidle en overbevisende sammenhængende tanke og kritik.
Stykket er dog absolut et af de mest ambitiøse stykker længe både i sin form, sine virkemidler og sin kritik. Joan Rang Christensen har skrevet et stykke, der forsøger at rumme vanvittigt meget og går til sit stof fra spændende vinkler. Det gælder også for det umiddelbart uanseelige valg med at lade fire kvinder spille hovedrollen i et stykke, der omhandler hele menneskehedens og planetens historie, hvilket er unikt og ret radikalt.
Man kan kun glæde sig til mere fra Rang Christensens pen, men indtil videre kan man blive overrumplet af Denisova 11, der lader en overveje aktivisme i en verden, der ikke nødvendigvis vil reddes af os, fordi den egentlig ikke behøver os. Men det er både sjovt og tragisk at være i selskab med evolutionseventyret på Teater Grob.
Johns Teater og Teater Grob
Teater Grob, Nørrebrogade 37, 2200 København N
Spilleperiode: 23. april-21. maj 2022
Set den 3. maj 2022
Foto: Thomas Petri & Martin Høyer Poulsen
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Laura Bro, Laura Allen Müller, Malene Melsen og Josephine Raahauge
Manuskript: Joan Rang Christensen
Instruktion: Madeleine Røn Juul
Scenografi: Gøje Rostrup
Lys- og videodesign: Flora Brandt
Komponist og lyddesigner: Ingvild Skandsen
Varighed: Ca. 1 time og 30 minutter ekskl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod