Anmeldelse: Halløj, Café Liva

Anmeldelse: Halløj, Café Liva

Jacob Morild er med Halløj tilbage på Café Liva med endnu en solo-cabaret, hvor han tager tåbelighederne, meningerne og hele samfundet under satirisk behandling. Igen er han ene mand på scenen, og han har skrevet størstedelen af musik og tekst selv. Han er et multitalent, der grundlæggende slipper godt afsted med alle tre ting.

Han går til grænsen, men ikke helt så tæt på, som han gjorde i ”Hurra” fra 2019. Ligesom sidste gang tager også Halløj også fat i verden af i dag, og den kredser om situationen både i verden, men også i vores egen lille andedam. Det er ikke bare Morilds egen generation, der tages under kærlig behandling; også hans børns og den yngre generation får nogle svirp.

Samtidig er cabareten og temaerne også hamrende aktuelle. Vi starter ud med verdens undergang. Eller det tror vi da, for mærker den almindelige husmor – med ”live” fra Ringe! – egentlig krisen? Hvis der da er en krise! Og frem for alt, er det et fint billede på, hvordan vi egentlig anskuer en krisesituation. Hvem er egentlig i krise, hvordan rammer den, og ikke mindst hvem skal vi hjælpe og hvordan?

Hjælp kan optræde i flere forskellige former. Både vores økonomiske og menneskelige problemer og afhjælpning af disse problemer får en kærlig kommentar. Hvordan vi behandler andre, alderdommen, meninger – de rigtige forstås! – og ikke mindst danskernes nationalsport – brok! – behandles både med en løftet pegefinger, men også med et glimt i øjet. Det politiske landskab sættes både i perspektiv et par år eller 10 tilbage i tid, men bestemt også aktuelt, hvor visse udenlandske politikere lurer og er med til at gøre, at verdensordenen måske ikke er så sikker, som den var engang.

Særligt godt behandles alderdommens komme, hvor der sættes fokus på det at blive gammel, hvilket i sig selv ikke er så slemt. Næh, det slemme er mere, hvordan andre ser på en. Hjemmehjælpen lytter ikke, og sønnike har mere travlt med alt muligt andet end at lytte til den gamle far. Det italesættes stringent og med et vist bid, hvor man lige får lov at tænke.

Helt poetisk er nummeret om det danske sprog også. Vi taler nok samme sprog, men sproget kan være forskelligt, alt efter hvem der lytter eller ser det skrevet. MEN! Sproget er skam vigtigt, hvis vi vil (skal!) tale sammen, så alle bør gøre en indsats. Dette kan passende sættes i sammenhæng med et af de øvrige numre, hvor det må konkluderes, at vi alle skam er gode nok. Det er ikke altid kun de andres skyld.

Teksterne er denne gang lidt mere på det jævne, men der er altså bestemt nogle gode nedslag ind imellem. Det ændrer dog ikke på, at Morild også denne aften er i hopla. Han glider elegant fra nummer til nummer, og uanset hans karakter tror man på dem. Det er i høj grad Morilds præstation, der gør, at forestillingen hænger sammen. Man kan ej heller anfægte hans satiriske vid og vovemod, hvor han absolut vil sige os noget!

Tag derfor på Café Liva og oplev en veloplagt cabaret, hvor samfundet endnu engang sættes under lup. Der er absolut mange grin, men også noget at tænke over på vej op og ud fra bådens indre. Det er ikke kun Morilds egen generation, som kan få noget ud af forestillingen; den yngre generation kan bestemt også blive oplyst, og det kan være, at vi måske tænker lidt mere over, hvordan vi agerer i samfundet, og om hvordan generationerne nu engang taler bedst sammen. Og husk: Det kan være svært at forstå hinanden, men gør man ikke et forsøg, så vil det aldrig lykkes!

Café Liva, Liva II, Nyhavn 26, 1051 København K

Spilleperiode: 28. april-28. maj 2022

Set den 30. april 2022