Anmeldelse: Det store ædegilde, Dansehallerne (Fix&Foxy)

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen

Forestillingen er for os alle, og den er en opkvikkende, sund og god forestilling, så tag en time og et kvarter ud af din kalender; lige meget hvem du er, hvad du laver, eller hvilken type forestilling du foretrækker. Det her er nemlig meget mere end en forestilling!

Otte mennesker i forskellige aldre og med forskellige historier, har det til fælles, at de alle modtager sociale ydelser. Fire uger tidligere har de alle siddet sammen og set den franske noir-film Det store ædegilde, og de skal nu spille deres egen version af filmen. I filmen har fire mænd besluttet sig for at æde dem selv ihjel på en weekend. De otte medvirkende i forestillingen skiftes til at fortælle handlingen fra filmen og kommentere på den. Samtidig æder de medvirkende sig igennem alle filmens måltider på under 1½ time! Det er klamt, det er ubehageligt og samtidig er det rørende, kærligt og fantastisk.

Det Store ├ådegilde - FixFoxy - Foto S├©ren Meisner -9418

Du skal nok komme til at holde af de medvirkende og lade dig rive med af de voldsomme historier, de kommer med. Det gjorde jeg. For de er ærlige, menneskelige og dejlige mennesker, der alle har deres at kæmpe med. Så dette er en forestilling, hvor færdighederne og kvaliteterne allerede er i de medvirkende, og det er en af de mest rørende, lærerige og mærkbare forestillinger, jeg længe har set.

Tue Biering og Jeppe Kristensen, de to mennesker bag navnet Fix&Foxy, går linen ud gang på gang. De provokerer, de overskrider grænsen og de gør det med en utrolig finesse, som tager publikum med på dybt vand og lærer os at svømme. De sætter tingene i perspektiv og viser verden, som den er; de viser ikke bare billeder af den, de tager os med på en tur ind i den. Og det har de sandelig også gjort her. Ydmygt har de castet de otte medvirkende, og sammen har de alle ti udviklet forestillingen, så ordene, historierne og følelserne er spillernes egne.

Det Store ├ådegilde - FixFoxy - Foto S├©ren Meisner -9782

Jeg har ikke selv set den franske noir-film, og det behøver du heller ikke have for at få en god oplevelse. For de medvirkende skal nok guide dig igennem handlingen, du behøver ikke vide noget, kende til noget eller være noget, for at se denne forestillingen. Alle er velkommen (måske lige med undtagelse af børn), og alle kan få en kæmpe pose af udvidede horisonter med sig hjem igen.

Det Store ├ådegilde - FixFoxy - Foto S├©ren Meisner -9085

Der er god scenografi, masser af mad og otte hamrende dygtige skuespillere (ja, godt nok er de ikke uddannede skuespillere, men de er faktisk overraskende gode!). Jeg kan ikke forestille mig, at nogen ville kede sig undervejs – det er både humoristisk, alvorligt, sørgeligt og grotesk – og selvom deres historier er hårde og urimelige, så er de så glade for at fortælle dem og stå på den scene, at publikum går ud af lokalet med et smil på læben og en lille plads til hvert enkelt medvirkende i deres hjerte.

Tak fordi I stillede op. Jeg håber, at rigtig mange hører jeres historier, møder jer og bruger den time på at lære jer lidt at kende. I har sat et aftryk i mig – det håber jeg, at I får lov til at gøre hos rigtig mange andre!

Fix&Foxy

Dansehallerne, Pasteursvej 20, 1778 København V

Spiller indtil 1. december 2015