Anmeldelse: Dig og mig for altid, Aveny-T (Aveny-T og Aarhus Teater)

Aveny-T og Aarhus Teaters nye musical ’Dig og mig for altid’ er en flot oplevelse musikalsk og sangmæssigt. Musicalen er nærmest en teaterkoncert, hvor vi stifter bekendtskab med en række pophits fra 00’erne og indtil nu. Tag ind og se forestillingen, hvis du vil have en gedigen musikalsk og sangmæssig oplevelse, hvor 00’ernes pophits fremføres og fortolkes fantastisk i en flot scenografisk ramme.

Som forestillingens titel antyder, er dens tema kærligheden. I programmet spørges der ”Hvor langt vil du gå for din næste, din elskede eller Gud?”. Du skal som tilskuer dog ikke forvente en klassisk musical med traditionel og tilgængelig kærlighedshistorie. Der er derfor ingen gennemgående, sammenhængende (kærligheds)historie gennem forestillingen. Vi er i stedet vidner til kærlighedens mange ansigter gennem forestillingens mange små historier, som dog bindes sammen af de gennemgående figurer.

dig-og-mig-for-altid_aarhus-teater_aveny-t_foto-martin-mydtskov-roenne_flygtninge

Rikke Juellund står bag både kostumerne og scenografien, og begge dele fungerer fantastisk godt. Forestillingen er bygget op omkring et flot kirkerum, som er gennemført opbygget, og hele forestillinger tager sit udgangspunkt fra dette rum. Livet tager også sit udgangspunkt i dette rum, og for mange er kirken rammen om de største begivenheder i vores liv: barnedåben, brylluppet og begravelsen.

Denne scenografi er sammen med forestillingens skuespillere og sangere forestillingens force. Pernille Højmark er præsten, som binder både kærligheden, livet og forestillingen sammen. Hun er fantastisk, og hun mestrer alle facetterne i livet både i modgang og i medgang, som præsten mærker på sin egen krop, og hun synger ”Gi’ mig Danmark tilbage” flot, så hårene rejser sig. Af de øvrige mere vellykkede elementer kan nævnes Line Krogholms performance generelt og numrene den hårde fyrs afsked med L.O.C.’s ”Undskyld” til sin afdøde kæreste, bruden, der er brændt af, tilsat Sys Bjerres ”Malene”, gospelkorets intro til 2. akt med et medley over ”En dag tilbage”, ”Hot” og ”Lækker”, det ældre pars tro på, at de kunne være ”De første kærester på månen” og skildringen af det unge flygtningepar med det lille barn.

En mere gennemgående handling kunne dog være at foretrække. Både min ledsager og jeg gik ind til forestillingen med en forventning om én historie – eventuelt med et par sidespring – om kærligheden med omdrejningspunktet at du og jeg skal være sammen for altid. Forestillingen tager en masse af livets – og kærlighedens – store og alvorlige temaer op. Vi er vidne til både selviscenesættelse, barnedåb, død, kærlighed, mord, flygtninge og homoseksuelle.

dig-og-mig-for-altid_aarhus-teater_aveny-t_foto-martin-mydtskov-roenne_praest_fuld

Men det er som om, at disse temaer ikke behandles fuldstændigt, hvilket nok også er umuligt på de 2 x 45 minutter, som forestillingen varer. Man sidder derfor som publikum tilbage med en oplevelse, som stikker i alle retninger, og som egentlig ikke giver os et svar på spørgsmålet, som stilles i programmet. Det er synd, og en form for overgang/mellemspil mellem de forskellige numre kunne måske give en mere sammentømret forestilling. Kan du abstrahere fra dette, ændrer det dog ikke på, at der tale om en fantastisk flot musisk forestilling i en ligeså flot ramme.

Det, der dog mest trækker ned, er forestillingens lettere politiske og belærende tone. Vel er de en del af 00’ernes pophits, men måden, hvorpå de bruges i forestillingen giver nogle (uheldige) politiske associationer – om end det ikke kan nægtes, at de i sammenhængen passer ind i forestillingen og dens historie. Der er naturligvis kunstnerisk frihed, men man kan dog ikke lade være med at tro, at Natasjas ”Gi’ mig Danmark tilbage” og Sys Bjerres ”Hey Vanessa” er en stille provokation.

Aveny-T og Aarhus Teater

Aveny-T, Frederiksberg Allé 102, 1820 Frederiksberg C

Spiller indtil 12. marts 2016