Anmeldelse: TRANSIT, Teatret Svalegangen (Von Baden)

Af Lea Damgaard

Teatergruppen Von Baden ønsker at tage fat i samfundsaktuelle emner. Det er derfor oplagt, at de inviterer indenfor på Teatret Svalegangen for at sætte fokus på overvågningssamfundet. Men det er svært at få en oplevelse af at være oplyst efter at have overværet ’TRANSIT’. Hele fortællingen og markedsføringen er omgærdet af mystik og publikum loves en undersøgelse af overvågningssamfundets store spørgsmål, men det hele falder desværre på gulvet, når afsløringen af tingenes rette sammenhæng kommer frem.

Det er ikke, fordi fortællingen er decideret tynd, men desværre bruges omtrent 65 af forestillingens godt 70 minutter på at dvæle ved den uvidenhed og frustration, som karaktererne oplever. Den stillestående udvikling bliver ikke en frustration, som den Frederik Meldal Nørgaard oplever i rollen som Steff (hvad der ellers virker ret oplagt), men forestillingen bliver derimod bare en smule kedsommelig.

Det er rigtig ærgerligt, fordi forestillingen både har lovet at tage fat i en meget samfundsrelevant fortælling, og fordi man som publikum har meget høje forventninger efter forestillingens begyndelse. Her visiteres alle publikummer naturligvis, et valg som er så oplagt at man bliver helt glad i låget over, at det benyttes. Anders Brink Madsen giver den her som sikkerhedsvagten med stålansigt, som vi jo nok alle sammen har mødt ude i virkeligheden. Som publikum får man her virkelig følelsen af, at de, der arbejder for at beskytte os, måske samtidig også gør os en smule usikre – både fordi vi mindes om, at der kunne være potentielle trusler blandt vores medborgere, men også fordi vi mærker den uretfærdige mistanke, der rettes mod os. På denne måde får publikum altså en smagsprøve på, hvad karakteren Anders, spillet af Henrik Vestergaard, oplever i ’TRANSIT’.

Ligeledes bliver forventningerne høje når man ser på forestillingens scenografi, der er både simpel og gennemtænkt. Persienner dækker alle vægge, og de leder netop tankerne over på skjult overvågning og privatliv. Der bruges meget få møbler og rekvisitter, og for en gangs skyld kan brugen af videoprojektioner i teaterrummet ikke bare retfærdiggøres, men fungerer virkelig godt. Dog er de to mænd fra ’Tjenesten’ (Frederik Meldal Nørgaard og Anders Brink Madsen) desværre instrueret i at lyse ud mod publikum med lommelygter i lige lovligt af mange forestillingen scener.

Forestillingsbillede fra TRANSIT - Svalegangen 2015 Foto by Morten Fauerby // Montgomery info@montgomery.dk

Desværre løftes der simpelthen for lidt af sløret undervejs i fortællingen, og vi er mest af alt forvirrede i salen, og da hele sandheden endelig serveres er det egentlig ikke, fordi man sidder med en stor aha-oplevelse, hvor det hele falder i hak i én stor afsløring. Det er måske også for meget at forlange, men netop fordi vejen til afsløringen har været langsommelig, havde man nok forventet, at der havde ligget en større sandhed og et større net af sammenhænge bag hele forvirringen.

Måske er det netop af den grund at Nørgaards karakter Steff bliver stykkets mest interessante karakter. Man deler hans irritation over de manglende oplysninger og de uforklarede sammenhænge mellem de mennesker, han overvåger. Steff kommer længere og længere ud i torvene i sin søgen efter sandheden. Desværre bliver den spændende karakterudvikling, Steff gennemgår, slet ikke fremvist og studeret nok på scenen. Det var jo netop gennem ham, at de store dilemmaer om, hvor meget vi behøver at vide om hinanden, hvornår overvågning er nødvendigt, og hvornår det er et spørgsmål om borgernes ret til privatliv, kunne udfoldes. Men det sker desværre ikke.

Det mest interessante i forestillingen er kort sagt blot blevet et appendiks i en lang fremvisning af frustration og mangelfuld fortælling.

Teatergruppen Von Baden

Teatret Svalegangen, Ny Scene, Rosenkrantzgade 21, 8000 Aarhus C