Anmeldelse: Don Juan, Det Kongelige Teater

Don Juan i den snart afgående operachef John Fulljames’ iscenesættelse af Mozarts opera er endnu en glimrende nyiscenesættelse fra hans hånd.

Don Juan er en legendarisk kvindebedårer, og han forfører et stort antal kvinder. Han forfører blandt andet Donna Anna, og han dræber hendes svar far for at opnå kærligheden. Don Juan har generelt ingen skrupler, og han skyr ingen midler for at opnå det – og de kvinder – som han ønsker. Han har mange erobringer i hele verden, og alene i Spanien har han 1.003 erobringer. Han er ikke snobbet, og han skeler hverken til klasse eller størrelse. Alle disse erobringer bringer ham indtil flere gange i problemer, mens hans tjener må klare ærterne, og Don Juan slipper gang efter gang afsted med det hele. Under maskeballet er han i lysternes magt. Men det kan naturligvis ikke blive ved, og både de svigtede kvinder og deres ofte ditto mænd vil have hævn.

Handlingerne indhenter også Don Juan, så han til sidst fanges i hotelsengen, der går op i flammer sammen med ham. Men han er ikke besejret – han er klar igen. Han sidder klar med et nøglekort, som om han ikke har lært noget, så han er klar igen, når han kommer i himlen – eller helvede!

Handlingen er her henlagt til et ikke nærmere navngivet stort, internationalt hotel i en ikke nærmere navngivet storby i nyere tid. Hotellet kunne på sin vis ligge alle steder i verden – og det er måske meget sigende for aftenens historie om charmøren Don Juan, som netop agerer over hele verden.

Hotelscenografien af Dick Bird er fornemt udført, og det er en både sjov og meget sigende kulisse for alle Don Juans erobringer. Der er værelser og gæster nok at vælge imellem, og det er bestemt ingen hindring for Don Juan, at gæsterne ikke er der alene! Man kan nemt gemme sig på hotellets mange værelser eller at spille spillet i hotellets store foyer, og det er ligeledes nemt at smutte ind i elevatoren og flygte fra problemerne eller gemme sig bag en stor plante.

Titelrollen som Don Juan synges fornemt af Palle Knudsen. Han er velklædt i dobbeltradet blå habit og lige så velsyngende. Han er fornem og overlegen overfor de andre ”handyr”, og han viser ingen anger over sine handlinger. Samtidig er han uimodståelig og lidenskabelig, men kan også være følsomhed, når kvinderne skal forføres. Han giver os glimrende alle sider af Don Juan. Hans tjener Leporello sunget af Morten Staugaard har også en fantastisk stemme, og han har et komisk skuespiltalent.

De tre store kvinder Donna Anna sunget af Mandy Fredrich, Donna Elvira sunget af Sine Bundgaard og Zerlina sunget af Kari Dahl Nielsen er både kraftfulde og lidenskabelige, men også underlagt kærlighedens problemer og vreden over Don Juans svigt og eskapader. De unge herrer Jacob Skov Andersen (Don Ottavio), Tomi Punkeri (Masetto) og Nicolai Elsberg (kommandanten) gør en god figur, og det tegner godt for fremtidens operasolister.

John Fulljames’ iscnesættelse er på en og samme tid stram og kynisk, men den har også sine morsomme elementer. Selvom historien måske er lidt letkøbt nogen steder, bliver der fint bundet knude. Eneste indvending er den måske meget billedlige start og slutning, hvor Don Juans orgier visualiseres. Vi har fattet pointen, og det er lidt unødvendigt at skære det så meget ud i pap.

Mozarts musik er vidunderlig, og kapellet, som denne eftermiddag er under ledelse af Julie Jones er ganske velspillende. Læg hertil en interessant scenografi og en række glimrende sangere og velsyngende operakor. John Fulljames’ iscenesættelse af Don Juan bliver en velfungerende og moderne opsætning.

Det Kongelige Teater, Operaen, Store Scene, Ekvipagemestervej 10, 1438 København K

Spilleperiode: 30. januar-3. juni 2022

Set den 3. juni 2022

Medvirkende: Palle Knudsen, Morten Staugaard, Mandy Fredrich, Sine Bundgaard, kari Dal Nielsen, Jacob Skov Andersen (Young Artist Programme), Tomi Punkeri (Young Artist Programme) og Nicolai Elsborg og statister samt Det Kongelige Operakor

Instruktør: John Fulljames

Co-iscenesættelse: Aylin Bozok

Dirigent: Julia Jones (denne forestilling)/Steven Moore