Anmeldelse: Dragsholm Revyen 2019: ”Hjææælp”, Odsherred Teater (Dragsholm Revyen)

Af Daniel Lassen

De to garvede revytanter Bente Eskesen og Susanne Breuning byder velkommen til Dragsholm Revyen 2019, som i år instrueres af Jacob Fauerby. Det er en dejlig revy, der blander tradition med fornyelse indenfor revygenren.

Hvis man tænker: ”Kan sådanne to kvinder på omkring de 70 år virkelig lave en to-mandsrevy med tempo, timing og nytænkning?”, ja, så bliver svaret et rungende: ”JA!” De to kvinder springer rundt på scenen, så selv en 20-årig som mig, går hen og bliver helt forpustet.

Bente Eskesen har stået for revyen i nu 13 år, og de sidste 5 år sammen med Susanne Breuning med på scenen. I år har de allieret sig med Niels Bugge som revyens eneste musiker, der til gengæld er en meget dygtig en af slagsen. Når man så tilmed har to skuespillerinder, der kan synge som en drøm, bliver det faktisk en utrolig dejlig og musikalsk revyoplevelse.

Revyen ligger hårdt ud med et åbningsnummer om, hvorvidt revyen skal være kritisk og skrap eller blot sjov og underholdende. Revyen opnår heldigvis at blive alle fire dele, og tak for det! Bente Eskesen laver en dejlig figur ud af en streng lærer, der skal lave diktat med eleverne, og denne karakter ser vi hele fire gange på scenen. Ligeledes får vi en fed måde at få en kommentar til Rasmus Paludan ind på uden rigtig at nævne ham. Det er dog først i den sidste af de numre, at hun rammer helt plet. Her med tekst af Vase og Fuglsang, der handler om, at eleverne skal have ”Test, tørre test”.

Susanne Breuning vader i gode tekster denne aften, og hun gør det godt, både som en kvinde, der er sur over alt i samfundet, og i en skøn monolog af Anne Karin Broberg, som handler om en kvinde, der elsker Anne, Lis og Sanne, men kun har traumatiske minder tilknyttet dem.

Det dejlige ved Dragsholm Revyen er, at den tør at være original og vover sig ud i at lave sjov med emner, som bestemt ikke synes at være morsomme. Nummeret ”Øde Ø” er et meget godt eksempel, hvor de to kvinder synger om, at der også var andre end flygtninge, der burde sendes ud på en øde ø. Det er skrapt og rammer lige på kornet. Bente Eskesen er også dejlig ”dum” i nummeret om forhudsfeen, der ikke har så meget arbejde tilbage, fordi ingen bliver omskåret mere. Det lyder måske plat, og det er det bestemt også, men det er samtidig håbløst morsomt. Revyens sjoveste nummer er og bliver nu ”Hypokonderkoret”, hvor de to kvinder og Niels, giver den gas som hypokondere, der skal synge en koncert, og her er der ikke et øje tørt! 

Jacob Fauerby har ikke alene instrueret en knaldhamrende god revy, men har også formået at lave en revy, der både er sjov, hylende morsom og yderst relevant. Selv for et ungt menneske som mig, virker den relevant. Det er et flot stykke håndværk. Selvfølgelig er der, som i alle andre revyer, numre med, der er knap så gode. Revyen drukner dog heldigvis i et overflod af gode tekster med timing, tempo og relevans.

Konklusionen står klart: Køreturen til Dragsholm er bestemt turen værd!    

Dragsholm Revyen 2019: ”Hjææælp”

Odsherred Teater, Algade 36, 4500 Nykøbing Sjælland

Spilleperiode: 21. juni-3. august 2019  

Set den 4. juli 2019

Fotos: Mie Neel  

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.dragsholmrevyen.dk/

Medvirkende: Bente Eskesen og Susanne Breuning

Instruktør: Jacob Fauerby

Instruktørassistent: Freja Jensen   

Koreograf: Susanne Breuning

Musiker: Niels Bugge    

Scenograf: Lone Pedersen og Ferdinand Fleischer          

Tekst og musik af: Dorte Munksgaard, Niels Bugge, Jacob Fauerby, Ole Strandgaard, Kitter Malling, Peter Oliver Hansen, Susanne Breuning, Søren Durr, Anne Karin Broberg, Wendt, Tind og Engholm, Martin Ahlehuus, Michel Legrand, Dan Ejlersen, Vase og Fuglsang, Martin Bennebo, Aagaard/Jantzen, Anders Aaman Anderskov, Bjørn Eidsvåg, Gipsy Kings, Kai Normann Andersen og Lars Bisgaard    

Varighed: Ca. 2 timer og 10 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Og vi skal videre…, MAGT

Af Mathias Sauer   Så er det vist også sidste gang, at Ørkenens Sønner ...

Anmeldelse: Rock of Ages, Elite Teater

Af Emilie Elisabeth Bundgaard   Leopardbukser, crep hår og netstrømper er bare noget af ...

Anmeldelse: Nøddeknækkeren, Docken

Af Mille Mikie Hansen   Hele salen summer af spændte voksne såvel som børn. ...

Anmeldelse: Odysseus, Bådteatret (Glad Teater)

Af Julie Vad B. Madsen   ”Han er først og fremmest et menneske”. Han ...