Anmeldelse: Dynastiet, Teater Katapult (Teater Katapult og Grummes Teater)

Anmeldelse: Dynastiet, Teater Katapult (Teater Katapult og Grummes Teater)

Af Christian Skovgaard Hansen

Teater Katapult og Grummes Teater er gået sammen om forestillingen Dynastiet, hvor der sættes fokus på magtens øverste lag. Der gives – eller rettere forsøges at gives – et portræt af livet på toppen af magten. Omdrejningspunktet er den magtfulde og lettere (følelses)kolde topdirektør for et multinationalt selskab. Hun og selskabet står overfor et magtskifte i form af et generationsskifte – eller måske rettere et generationsopgør. Spørgsmålet er, hvordan det gennemføres bedst muligt, og om hvordan forholdet er mellem de to generationer.

Vi møder flokken på en jagt, hvor de uformelt mødes. Vi er langt fra de velpolerede direktionsgange og bestyrelseslokaler, men man aner, at det egentlig heller ikke er her, at de ”rigtige” beslutninger bliver taget. Det kan godt være, at de mødes uformelt, men virkeligheden er nok en anden. Det er i stedet et spørgsmål om at have de rigtige kontakter på de rigtige tidspunkter.

Dramatiker Thomas Markmann har sammen med skuespiller Kristian Grumme Nielsen interviewet en række fremtrædende magtpersoner, som giver et indblik i toppen af magten. Det er en verden, som ofte er lukket for de fleste almindelige danskere.

Idéen fejler ikke noget, og der er bestemt basis for de store dramaer, og for et spændende drama, hvor man ikke nødvendigvis kan gætte resultatet. Teksten er opbrudt i små monologer, hvor vi følger de forskellige karakterer, hvilket fungerer ganske godt. Nu er jeg ej heller en del af denne magtelite, så jeg skal naturligvis ikke kunne sige, om portrættet er korrekt eller ej. Men teksten virker alligevel en kende stereotyp og karikeret. Det er som om, at vi aldrig rigtig tror på Markmanns tekst og hans figurerer. Det bliver derfor ikke et rigtigt spændende portræt, men i stedet et noget pauvert slag mod magteliten uden et reelt opgør.

At lade nogen udefrakommende kigge på magteliten og kommentere på den er ganske sjov. Men det bliver en kende anstrengt, at det dyrene i skoven, der nu kan tale (!), der gør det. Det bliver noget søgt på sigt.

Nyligt afdøde Anders Lundorph har som instruktør fået det bedste ud af den noget ukurante tekst, og hele skuespillerholdet yder fine præstationer. Det er særligt iscenesættelsen og samspillet mellem de forskellige figurer, der sammenbinder forestillingen.

Sonja Oppenhagen er skarp og tilpas bidsk som overhovedet Elisabeth von Scholl, der har kæmpet for vejen mod toppen, som hun ikke nødvendigvis forlader frivilligt. Man tror på hendes lederportræt. Hun er vant til at få sin vilje, også selvom det måske ikke altid sker på lovlig vis! Kristian Grumme Nielsen er fin som den lettere underkuede søn Johan, hvis vej til magten til gengæld ikke er helt let. Vi føler med ham, selvom han også til tider er et skvat – i hvert fald til det kommer til sammenstødet med hans mor.

Lue Støvelbæk er Johans modsætning. Han er grov og ung, og han kan ikke helt rigtig indordne sig under normerne. Støvelbæk har den rette fandenivoldskhed. De gamle penge kæmper for at overleve, og man må måske give køb på nogle af sine princippet for at vinde. Kim Veisgaards Mühlendorf er derfor både gribende, men absolut ikke helt tandløs i kampen for at overleve. Heroverfor står den mere grumme Victor Marcussen som virker som en effektiv slange i paradiset.

Signe Kroghs skovscenografi er sjov og lettere sigende. Vi er i skoven med skovvejen midt igennem det hele, mens skoven og dens vilde dyr indtager siderne, og det hele er sat på en drejescene. Hvilken vej mon er den rigtige, og hvordan finder man den? Scenografien og de tilhørende kostumer er autentiske. Eneste minus er, at scenografien måske nok er lidt lille til teatrets scene, så den ikke fremstår helt gennemført.

Dynastiet er derfor en spændende idé, men den bliver underligt uforløst i Markmanns tekst, som dog reddes hjem af særdeles fine skuespilpræstationer. Det bliver derfor kun et magert bidrag til forståelsen af magteliten, og det bliver desværre kun et lille dask og indsigt i magthavernes liv.

Teater Katapult og Grummes Teater

Teater Katapult, Skovgårdsgade 3, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 8.-15. og 21.-26. marts. 2022

Set den 10. marts 2022

Fotos: Jens Peter Engedal

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://katapult.dk/kalender/2021-2022/dynastiet/

Medvirkende: Sonja Oppenhagen, Kim Veisgaard, Victor Marcussen, Kristian Grumme Nielsen og Lue Støvelbæk (erstatter Peter Høgsbro)

Dramatiker: Thomas Markmann

Instruktør: Anders Lundorph

Scenograf: Signe Krogh

Lysdesigner: Jens Hansen

Lyddesigner: Marcus Aurelius Hjelmborg

Varighed: Ca. 1 time og 20 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *