Anmeldelse: Elsk mig i nat, Falkoner Salen (One and Only Musicals)
Af Christian Skovgaard Hansen
Musicalen Elsk mig i nat spillede første gang i 2009. Siden har den spillet et par gange igen, og nu er den tilbage i en lettere opdateret version. Jeg har ikke set de tidligere versioner, så jeg kan ikke sammenligne, om den er blevet bedre eller ej. Men uanset hvad er Elsk mig i nat ikke den perfekte musical.
Sangeren Sui Brown – eller Susanne Bruun! – stak i sin tid af fra sit gamle band, Up Front, for at blive en stor international stjerne. Det gjorde hende ikke ligefrem populær hos resten af bandets medlemmer, og de har ikke alle haft det let siden dengang. Sui har nu sat sine gamle kammerater fra bandet stævne på et gods i Danmark, under påskud af at en producer i Los Angeles har købt rettighederne til deres gamle sange.
Virkeligheden er dog en anden. Sui er alvorligt syg og vil sørge for, at hendes datter Maja når at møde sin far, Frederik, inden hun dør. Frederik er dog stadig vred over, at Sui skred fra ham og bandet og er ikke interesseret i at blive far. Samtidig følger vi de andre bandmedlemmers historier. En forbrødring – både mellem bandets medlemmer og mellem Sui, Frederik og Maja – når dog at ske, så alt er godt – eller næsten da, da Sui stadig må sige farvel.
Det er særligt Ida Maria Rydén og Ina Bruhns manuskript, som ikke fungerer. Det er – for at sige det pænt – en noget tyndbenet historie, som føles uforudsigelig, sentimental og konstrueret, så det aldrig helt fremstår troværdigt. Det er ingen tvivl om, at det er historien, der er det svageste led. Det hele bliver noget abrupt, og talereplikkerne som bindeled og optakt til den næste sang bliver ofte noget banale, mens karaktererne er temmelig klichéfyldte. Selvom historien egentlig har en række universelle emner som kærlighed, venskab, døden og drømme, herunder hvordan man bliver til noget i livet, synes vi aldrig rigtig, at historien taler til os.
Thomas Agerholms iscenesættelse har dog formået at få et vist sammenhold på historien og de mange personer, der indgår i historien, så den fremstår nogenlunde sammenhængende.
Forestillingen er bundet op på og sammen af en række 80’er hits. Sangene er langtidsholdbare, og selvom man måske ikke var så gammel i 80’erne, kan de fleste størstedelen af sangene. Når der synges, går det hele op i en større enhed. Det hjælpes også godt på vej af det velspillende liveorkester under ledelse af Jesper Pedersen. Det er bare synd, at man har villet proppe så mange sange ind i forestillingen, at nærmest enhver talereplik følges op af en sang, og at vi samtidig kun får større eller mindre brudstykker af sangene.
Sangerne lyser også kraftigt op. De gør alle deres for, at historien alligevel får noget kant. Szhirley, som har været med hele vejen, er Sui, mens Julie Agnete Vang som Pia, Lea Thiim Harder som Iben og Xenia Lach-Nielsen giver krop og ikke mindst flotte stemmer til resten af bandets kvindelige medlemmer. De har alle haft deres udfordringer i livet, som ikke har formet sig helt som ønsket. Desværre får de ikke lov at vise dette fuldt ud, da udbruddet af sang ikke rigtig tillader en større finesse. Alle fire er garanter for skøn sang og fint skuespil med det rette bid. Maria Corydon er sød, og selvom ikke alt er lige let, har hun også ben i næsen som datteren Maja, som viser, at hun også vil gå sine egne veje. Herresiden med Jimmy Jørgensen, Joakim Tranberg, René Wormark og Jacob Damsgaard Ditlev gør det også glimrende med både kant, naivitet og en god portion mandig blødhed.
Benjamin la Cours scenografi er ny, og teltscenografien fungerer ganske glimrende, og den overrasker og udvikler sig gennem handlingen, inden tavlen (eller i hvert fald scenen) er ren igen. Sammen med Sune Verdiers lysdesign og Jonas Jørgensen og Magnus Hansens lyddesign fungerer det rigtig godt som ramme for historien.
Det er en underholdende aften med et godt genhør med de mange 80’er hits. Det er sangene og de fantastiske medvirkende og en medrivende scenografi holder forestillingen oppe, mens det noget tyndbenede manuskript trækker den anden vej. Det er synd – både for publikum, for de medvirkende, for de mange hits – men særligt for genren, som kan så meget mere!
One and Only Musicals
Falkoner Salen, Falkoner Alle 9, 2000 Frederiksberg
Spilleperiode: 16. marts-10. april 2022
Spiller herefter i Musikteatret Holstebro i perioden 21.-30. april 2022 og Vejle Musikteater i perioden 4.-13. maj 2022
Set den 16. marts 2022
Fotos: Miklos Szabo
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://oneandonlymusicals.dk/forestillinger/elsk-mig-i-nat/
Medvirkende: Szhirley, Jimmy Jørgensen, Julie Agnete Vang, Lea Thiim Harder, Joakim Tranberg, Xenia Lach-Nielsen, Maria Corydon, Line Krogholm, René Wormark, Jacob Damsgaard Ditlev, Emil Asbjørn Madsen, Matilde Zeuner, Thea Esther Saniel Thomsen, Mads Gronemann, Maria Gauger og Jens Schyt Brøndum
Manuskript: Ida Maria Rydén og Ina Bruhn
Instruktør: Thomas Agerholm
Koreograf: Anja Gaardbo
Scenograf: Benjamin la Cour
Lyddesign: Jonas Jørgensen og Magnus Hansen
Lysdesign: Sune Verdier og Frank Grønbæk (konsulent)
Kostumedesign: Grith Deleuran
Executive producer: Jesper Winge Leisner
Executive musical producer: Joakim Pedersen
Varighed: Ca. 2 timer og 30 min inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod