Anmeldelse: En fandens mand – the show, Teater Grob (Teatergrad og Teater Grob)

Af Line Rolighed

Det er 2019. Det er #metoo tider, og det hele er egentlig ret så forvirrende. For der på scenen sidder en mand. En hvid, heteroseksuel mand. På en trone af nøgne dukker, men i brudekjole, og med knaldrød neglelak på den ene hånd og en dåsebajer i den anden. Hvad er nu det?

Ja, det kan vist kun Anders Haahr Rasmussen selv forklare – altså manden i brudekjolen. Og det gør han så heldigvis også i sit one-man show, En fandens mand, og han gør det tilmed på en måde, der både vækker nysgerrighed, pinlighed og genkendelig hos tilskueren.

One-man showet, En fandens mand, bygger på Anders Haahr Rasmussens bog af samme navn. Heri beretter han modigt og malerisk om egne oplevelser, usikkerheder, forvirrende forventninger til det at være mand i 2019. Mindst ligeså modigt stiller Anders Haahr Rasmussen sig så på scenen i sit show i brudekjole og spørger: Hvad vil det egentlig sige at være en rigtig mand? 

Førhen var det måske et forholdsvis let besvaret spørgsmål, men det er det absolut ikke længere. Mandens rolle er under revision, nye manderegler er under konstruktion og forestillingen kredser om netop denne nye slags mandighed og giver et lille indblik i, hvor forvirrende det egentlig er at finde ud af, hvornår man som mand så skal sige til og fra, tage plads og give plads, og være stærk eller følsom.

I virkeligheden stiller Anders Haahr Rasmussen flere spørgsmål end der besvares, for på trods af, at der i løbet af showet inddrages eksperters synspunkter, så er én af showets pointer netop, at formålet ikke er forenklede konklusioner. I stedet opfordres tilskueren til at lytte med nysgerrighed, og lige præcis dét, er hvad jeg vil opfordre til, at man gør til forestillingen En fandens mand.

Forestillingen er forholdsvis simpel i sit koncept. Det er Anders Haahr Rasmussen på scenen med ti forskellige dukker, der lejlighedsvis inddrages i hans fortællinger, og ikke så meget andet. Enkeltheden tillader i høj grad Anders Haahr Rasmussen at være i god kontakt med sit publikum, og som publikum har man en følelse af, at være en del af en samtale snarere end en egentlig monolog.

Som fortæller er Anders Haahr Rasmussen underholdende, behagelig og nærværende. At han slipper godt fra at stille sig frem som mand i en ellers forholdsvis kvindedominerede og kvindefavoriserende kønsdebat, må til dels tilskrives, at han er bevidst om sit publikum, og at han formår selvkritisk og empatisk at skabe flow mellem egne fortællinger og universelle oplevelser.

Anders Haahr Rasmussen hævder, at forandringerne skal findes i de små historier, og i sig selv er både hans bog og det dertilhørende show et eksempel på netop dette. En fandens mand er en yderst aktuel og tiltrængt udvidelse af den feministiske fortælling, og formentlig vil mange unge mænd, såvel som kvinder, kunne genkende sig selv i fortællingerne fra en fandens modig mand. Jeg kunne i hvert fald.

Produceret af Teatergrad i samarbejde med Teater Grob

Teater Grob, Nørrebrogade 37, 2200 København N

Spilleperiode: 15. -21. september 2019

Set den 15. september 2019

Foto/illustrator: Leo Scherfig

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Anders Haahr Rasmussen

Dramatiker, forfatter: Anders Haahr Rasmussen
Instruktør: Pelle Nordhøj Kann

Producent: Christine Worre Kann/Teatergrad

Varighed: Ca. 1 time og 10 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Richard III, Aalborg Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Forestillingen ’Richard III’ er en af William Shakespeares største ...

Anmeldelse (re-anmeldelse): Frøken Julie, Det Kongelige Teater

Af Eva Gudmand De fleste teaterentusiaster vil påstå, at man skal have set August ...

Anmeldelse: Busters verden, Teater Malstrøm

Af Sanne Halkjær Hebsgaard Et væld af børn med forældre og bedsteforældre venter spændte ...

Anmeldelse: Klokkeren fra Notre Dame, Fredericia Teater (Københavner-premiere)

Af Christian Skovgaard Hansen   Fredericia Teaters succes og Reumert-vinder ’Klokkeren fra Notre Dame’ ...

Anmeldelse: Madame de Sade, Betty Nansen Teatret

Af Christian Skovgaard Hansen   Sæson 2015/16 på Betty Nansen Teatret starter, ligesom sæsonens ...

Anmeldelse: Kat på et varmt bliktag, Betty Nansen Teatret

Af Kathrine Fremming   Midt i en ørken af kaktusser og røvballegardiner udspiller sig ...