Anmeldelse: JUMP, Dansekapellet (Uppercut Danseteater)

Af Ida Spedtsberg

I centrum af det hele er et sort Airfloor. Til hver side en bænk som dem, der var i gymnastiksalen i folkeskolen. Lyset er blødt og varmt. Publikum sidder tæt på. Der snakkes lidt rundt omkring, og pludselig så starter det. Hoppet, glæden og grinet. Samværet og nærværet. Og mens jeg langsomt vænner mig til danserne, til lydene, til atmosfæren, går det op for mig, at JUMP er den danseforestilling, jeg ikke vidste, at jeg manglede at se.

JUMP er en forestilling centreret om glæden og modet til at springe ud i noget velvidende, at faldet er en umiskendelig mulighed. Som de selv skriver: ”Vi springer fordi vi tør, fordi vi skal, fordi vi ikke kan lade være. Uden at vide, om vi lander på fødderne eller falder på røven”. I eftermiddagens forestilling var de tre mandlige dansere, Mark Philip, Lukas Larsen og Abraham Rademacher, i fokus i et flot sammensurium af akrobatik, dans og excellent interaktion. I løbet af forestillingen udvikles relationerne indbyrdes mellem danserne men også mellem danserne og publikum. Hvad der startede legende og undersøgende bliver langsomt mere vovemodigt og konkurrerende. For hvor langt kan man egentlig tage den?

Jeg må indrømme, at jeg forinden havde forholdsvis moderate forventninger til forestillingen. ”Så mange forskellige hoppe-trin kan man heller ikke finde på til 55 minutter,” tænkte jeg. Og der må jeg så lægge mig fladt ned. Ja, springet og hopper fylder selvfølgelig en hel del, men at simplificere forestillingen til dette vil være en skam. For endnu vigtigere er den menneskelige interaktion og ikke mindst humoren. De tre dygtige dansere har uden tvivl trænet hårdt og udviste en imponerende styrke, teknik og præcision, men det vigtigste var den enkle mimik, de små reaktioner, og de veltimede blikke og smil mod publikum. Det var dragende og virkningsfuldt uden at blive klovnet eller utroværdigt. Hos publikum bliver der både grinet og gispet, og hele rummet suges ind i suset, beruselsen og passionen. Og så findes der altså flere hoppe-trin, end man lige skulle tro.

Musikken er en lige så stor del af forestillingen som danserne. Her blev madrassens svuppende lyde og andre former for trommelyde effektivt anvendt som lydkulisse. Lawand Shakur Othman aka Turkman Souljah stod bag de momentvise, instrumentale indslag, der spændte bredt fra orientalske toner til mere kraftfulde rytmer. Musikken understreger temaet om livets gang, hvor vi alle må tage chancer og kaste os ud uden vished om udfaldet.

Forestillingen er oprindeligt sat til at være for 12 år og op efter, men da jeg så forestillingen, var der indtil flere yngre børn til stede. Og det klædte faktisk forestillingen. Der blev grinet og klappet en masse for springene var alt fra decideret dumme til enormt imponerende. Selvom ikke alle forstod den dybere mening med forestillingen, var alle godt underholdt. Det kræver dog, at man kan forholde sig nogenlunde roligt i 55 minutter uden at blive smittet for meget af hoppeglæden.

JUMP er en fascinerende forestilling for hele familien, der både formår at ophæve tyngdeloven og gribe os i faldet. Entusiasmen smitter, og den intime scene giver plads til det umiddelbare og nære. Den er mesterligt koreograferet, og ikke mindst udført, og kan anbefales til alle, der har lyst til nysgerrigt at udforske, hvad der sker, når man sammen springer ud i det.

OBS

Grundet sygdom hos Adam Tocuyo og en skade hos Raphaël Eder-Kastling, sidstnævnte fra det oprindelige cast, så jeg en tilpasset udgave af JUMP danset af Mark Philip, Lukas Larsen og Abraham Rademacher. Kunstnerisk leder og koreograf Stephanie Thomasen bekræfter, at den tilpassede version i høj grad afspejler JUMPs atmosfære og oprindelige vision.

Uppercut Danseteater

Dansekapellet, Bispebjerg Torv 1, 2400 København NV

Spilleperiode: 5. september-21. september 2019 på Dansekapellet i København

Derefter spiller forestillingen rundt omkring i Danmark fra den 28. oktober 2019-13. marts 2020.

Set den 15. september 2019

Fotos: Badi Berber

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://uppercutdanseteater.dk/pages/jump

Medvirkende: Mark Philip, Lukas Larsen, Raphaël Eder-Kastling & Abraham Rademacher, Adam Tocuyo (grundet skader og sygdom har castet skiftet et par gange)

Koreograf: Stephanie Thomasen & Ofir Yudilevitch

Komponist: Lawand Shakur Othman aka Turkman Souljah

Dramaturg: Betina Rex

Lysdesigner: Peter Bodholdt Løkke

Varighed: Ca. 55 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Barselstuen 2.0, Det Kongelige Teater

Af Mia Søndergaard   ’Barselstuen 2.0’ er for unge såvel som voksne – nye ...

Anmeldelse: Fritz Hansen Folket, Mungo Park

Af Emilie Lykke Hartz   Mungo Park har altid været et af mine absolut ...

Anmeldelse: Misantropen, Grønnegårds Teatret

Af Henriette Devantier   Publikum har sat sig på stolerækkerne foran den simple scene ...

Anmeldelse: This is Christmas, Holbæk Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Holbæk Teaters juleforestilling er teaterkoncerten This is Christmas, som ...

Anmeldelse: Illusioner, Husets Teater

Af Nikolaj Bomberg Simonsen   Spædende! Danmarkspræmiere på den nyere russiske dramatiker Ivan Vyrypaevs ...