Anmeldelse: En folkefjende, Nørrebro Teater (Nørrebro Teater og Odense Teater)

Anmeldelse: En folkefjende, Nørrebro Teater (Nørrebro Teater og Odense Teater)

Af Xenia Winther

Nørrebro Teater og Odense Teaters forestilling En folkefjende er baseret på Ibsens værk af samme navn. Selvom at Ibsens værk er fra 1882 er historien meget relevant for i dag. Det har de to teatre i hvert fald gjort klart med deres opsætning.

Forestillingen er baseret på Ibsens historie. Thomas er læge, og han er flyttet til sin fødeby med sin hustru og voksne datter. I byen er hans søster borgmester, og et nyt kurbad er blevet byens stolthed og pengeindtjener. Thomas er ansat som badelæge og efter, at han har foretaget analyse af vandet, kan han konstatere, at vandet er direkte giftigt. Først vil pressen udnævne Thomas til helt, men da borgmesteren fastslår, at det vil blive en dyr affære at rense vandet, vender hele situationen.

For mig stod det meget klart, hvad denne forestilling ville mig, og jeg skyndte mig også hjem til min far og sagde, at den måtte han se. Penge har mere magt end nogensinde. Og folk med mål om at gøre verden bedre bliver mistænkt for at have egoistiske og skjulte dagsordener. Penge er vigtigere. Derfor er En folkefjende hyper relevant. Og den gør lige det, jeg synes teater skal kunne. Den afspejler nemlig verdenen, og den fik mig til at tænke.

En folkefjende er et glimrende billede på, hvilken magt ikke mindst penge har over os, men også pressens evne til at fordreje sandheden. Forestillingen handler også om, hvor skrøbeligt vores demokrati er, og hvor let dette kan misbruges. Sandheden kan også være svær at finde i dag!

Måden, Ibsens værk er blevet gjort moderne, er ekstremt vellykket. Selv kender jeg ikke netop dette stykke af Ibsen, men flere steder kunne jeg sagtens genkende Ibsen, hans måde at bygge en scene op på og formen i forestillingen. Men den måde forestillingen er blevet moderniseret, virkede på mig helt naturligt og ikke forstyrrende. Det er lige fra, at Thomas hustru laver kombucha til, at hans datter er fjerde bølge feminist. Faktisk er jeg overbevist om, at et par af karaktererne originalt var det modsatte køn – men at de nu er kvindekarakterer fremstod helt normalt og ikke forstyrrende for historien, men derimod virkede det som vores tid.

Som historien skrider frem bliver det mere og mere ekstremt, og flere og flere vil stoppe Thomas. Enten af økonomisk interesse eller interesse i fred. Men Thomas vil bare have vandet renset, så der ikke er flere, der bliver syge. Der bliver også flere gange sat spørgsmålstegn ved hans motiv – han må da have en egoistisk dagsorden bagved at ville havde vandet renset.

Som publikum tror man på Thomas, men lige som ham bliver man mere og mere presset, og da publikum bogstavelig talt bliver spurgt, tør man ikke længere forsvare ham – selvom han har ret. Og når vi bliver pressede, bliver vi måske også lidt mere nervøs, og vi griner nu nok mere af os selv nu end af karaktererne.

Selvom Viktor Tjernelds bearbejdelse og instruktion af stykket derfor står helt klart og skarpt, så må en stor del af fortjenesten gå til skuespillerne. Moralen og viljen bag stykket ville ikke stå så klart, hvis ikke skuespillerne spillede så klart og præcist, som de gør. Særligt er Søren Pilmark eminent i hovedrollen som den godhjertet og til sidst desperate mand, som han fremstiller på troværdig og tydelig måde gennem hele forfaldet. Men også Patrick A. Hansen imponerede mig meget med en præcis og humoristisk timing; på trods af at hans rolle var lille, blev den vigtig for historien, og det var let at føle med hans karakter. Resten af ensemblet leverer samtidig fantastisk skuespil.

For selvom karaktererne alle er lidt som en parodi på forskellige personer i virkeligheden, bliver det ikke kedeligt eller fladt. Flere gange i løbet af aftenen grinede vi som publikum meget højt, men lige så snart latteren var ovre, forstod vi alvoren. Desuden er al humoren i stykket er sjovt, fordi det hele er så absurd, men det kommer ikke bag på os, at dette kunne ske – for sådan er vores verden. Og derfor skal du se En folkefjende – og opdage hvor absurd vores verden er.

Nørrebro Teater og Odense Teater

Nørrebro Teater, Ravnsborggade 3, 2200 København N

Spilleperiode: 18. september-23. oktober 2021

Spiller herefter i perioden 4.-30. november 2021 i Teatersalen i ODEON, Odense

Set den 18. september 2021

Fotos: Sara Galbiati

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://www.nbt.dk/forestillinger/en-folkefjende/

og

https://www.odenseteater.dk/oplevelser/forestillinger/2021-2022/en-folkefjende/

Medvirkende: Søren Pilmark, Patrick A. Hansen, Marianne Høgsbro, Tom Jensen, Benjamin Kitter, Camilla Lau, Githa Lehrmann, Malene Melsen og Frank Thiel

Instruktion og bearbejdelse: Viktor Tjerneld

Konceptuerende scenograf: Franciska Zahle

Realiserende scenograf: Peter Schultz

Komponist: Daniel Fogh

Baseret på: Henrik Ibsens skuespil ”En Folkefiende”

Oversættelse: Peter Dupont Weiss

Varighed: Ca. 2 timer og 40 minutter inkl. pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *