Anmeldelse: Faust, Østerbro Teater, Republique

Af Ellen Krogh Skjølstrup

Faust er en vaskeægte klassiker fra 1808, som Goethe brugte årtier på at skrive, om den videbegærlige Faust, der på selvmordets rand sælger sin sjæl til djævlen mod at få indblik i de kundskaber, han aldrig har kunnet læse sig til. Fortællingen bygger på en historisk skikkelse, som i reformationstiden blev beskyldt for at drive sort magi. Nu har Teater Republique givet et forrygende bud på den tidløse fortælling om en selvmordstruet mand, der genfinder livslysten og møder kærligheden – men snart formår at ødelægge alt igen.

I den store sal på Teater Republique er stemningen dyster og gudsforladt, kulisserne er mildest talt sparsommelig – den består udelukkende af sorte blokke, sort vægge og plader. Scenograf Bente Lykke Møller har taget et valg om stilistisk enkelthed, som vækker en nagende tvivl i mig – er det nok, eller for simpelt til at kunne holde vores opmærksomhed hele vejen igennem? Denne tanke bliver dog hurtigt gjort til skamme, da skuespillernes formidable spil fængsler al opmærksom og fylder hele rummet. Den komplicerede tekst kommer i centrum, hvilket fungerer fantastisk, da skuespillerne virkelig formår at formidle den på højst imponerende vis.

Olaf Johannesens karakteristiske stemme som Faust bølger ud i alvorsfulde toner; livet har mistet al sin mening. Olaf Johannesen gør det eminent som Faust, fordi han insisterer på et kæmpe nærvær gennem teksten og følelserne, som han formidler med overbevisende kraft og skrøbelighed. Inden Faust når at gøre en ende på sit liv, kommer Mefisto (Søren Sætter-Lassen) listende. De indgår en pagt, hvor Mefisto med sine overnaturlige egenskaber skal tjene Faust og lære ham det, han ikke allerede ved. Til gengæld skal Faust tjene Mefisto i det hinsides.

Søren Sætter-Lassen formår at virke frygtindgydende men også ganske uforudsigelig – og frem for alt morsom. Han leverer replikkerne med stor humoristisk sans, som står i kontrast til de mere tunge og ulykkelige udlægninger fra Olaf Johannesen. Sammenspillet mellem de to er en fryd at være vidne til. De løfter begge det komplicerede sprog til imponerende, sanselige udtryk, der bestemt aldrig bliver kedelige.

Faust får dog hurtigt kompliceret tilværelsen, da han falder for den 14-årige Gretchen (Siw Ulrikke Maibom) og ender med at ødelægge alt for dem begge. Siw Ulrikke Maibom spiller rollen som den purunge Gretchen overbevisende og bidrager til den dystre stemning – først med uskyldighedens skrøbelige stemme, så med fordærvets uhyggelige vanvid.

Forestillingen er instrueret af Steffan Valdemar Holm med sikker stilfuldhed; alle karakterer virker detaljeret instrueret, og udtrykket er stærkt og enkelt. Olaf Johannesens tunge, alvorlige Faust opponeres af den fyrrige, vanvittigt komiske Søren Sætter-Lassen og skaber på den måde en velafbalanceret forestilling, der magter hele følelsesregistreret.

Forventningerne til Teater Republiques stjernebesatte Faust bliver i den grad indfriet af imponerende skuespilpræstationer, vældig humor og skærende alvor. Jeg vil i den grad give forestillingen mine varmeste anbefalinger grundet de bundsolide og uovertrufne skuespilpræstationer, der fængsler mig fra start til slut. Faust kan opleves på Teater Republique – jeg skal i hvert fald se den én gang til – så eminent skuespil fortjener at blive set en ekstra gang!

Teater Republique, Østerfælled Torv 37, 2100 København Ø

Spilleperiode: 19. september-28. oktober 2020

Set den 21. september 2020