Anmeldelse: Forelsket i Tivoli, Tivoli (Tivoli Ballet Teater)
Af Henriette Devantier
Det knap 200 år gamle Pantomimeteater i Tivoli er igen parat til at underholde havens sommergæster. Blandt sommerens forestillinger kan opleves Forelsket i Tivoli, som afspejler teatrets traditionsrige magi både på og bagved scenen.
Forestillingen kredser om den kærlighed, som Pantomimeteatret gennem flere generationer har videregivet til sit publikum. En kærlighed, som ikke udfoldes gennem ord men derimod gennem kroppen, hænderne og ansigtet. Sådan indledes forestillingen af en voice-over-fortæller, der guider Tivoligæsterne gennem et potpourri af Pantomimeteatrets ”greatest hits”. Her præsenteres Harlekin, Columbine og Pjerrot i dans og uddrag fra de klassiske pantomimer; her danser to unge kærligheds-pas de deuxen fra August Bournonvilles ballet ”Blomsterfesten i Genzano”, og endelig vises uddrag fra Dinna Bjørns og Dronning Margrethes eventyrballet ”Svinedrengen”. Det hele bindes sammen af en fortæller, der med Pjerrots hjælp demonstrerer lidt af Pantomimeteatrets forunderlige magi med snoretræk og kulisser, der skifter for åbent tæppe.
Forelsket i Tivoli giver et indblik i teatrets historie, sceneteknikken og ballettraditioner. Det er et anderledes greb om en ellers klassisk pantomime med gode intentioner. Indblikket fungerer nærmest som en live trailer for teatret, og det virker sammen med voice-over-fortælleren til at fange publikum på en anden måde en vanligvis. Mødet mellem forklaringsord og dans gør forestillingen let forståelig for både ung som gammel.
Denne eftermiddagsforestilling var dog ikke dansernes forestilling. Tori Cooper og Luca Varone klarede sig trygt og sikkert igennem forestillingen som Harlekin og Columbine, mens der var flere vanskeligheder hos henholdsvis Natsuka Abe og Itsuki Omori i uddraget ”Blomsterfesten fra Genzano” og hos Jorge Gutiérrez og Vilda Ines Vardar i uddraget af ”Svinedrengen”. ”Blomsterfesten i Genzano” havde glimtvis gode elementer, hvor danserne fangede den unikke Bournonvilletradition med hurtige batteringer og en romantisk atmosfære, og her var Pantomimeteatres gamle, fine kulisser helt ideelle.
Forestillingens intentioner er gode, men Forelsket i Tivoli fremstår usammenhængende og mest som en omgang ”blandede bolcher”. Det ene øjeblik overværer publikum, hvordan kulisserne kan skifte, der i det næste øjeblik afløses af Bournonvilles ”Blomsterfesten i Genzano” uden nogen egentlig kontekst. Forelsket i Tivoli fremstod ligeledes som ufærdig i sin usammenhængende kombination af en guidet tour rundt i teatret og reel ballet.
Den røde tråd forsvandt, selvom idéen var god. Men forestillingen er nytænkende og fanger publikum på en ny måde, og det skal Pantomimeteatret og Tivoli Ballet Teater have ros for. Det er en fornøjelse at overvære, at de formår at tænke nyt uden at give slip på de smukke traditioner og den gamle historie, som teatret og haven rummer.
Tivoli Ballet Teater
Pantomimeteatret, Tivoli, Vesterbrogade 3, 1630 København V
Spilleperiode: 9. juni-29. september 2020
Set den 20. juli 2020
Foto: Tivoli (fotos fra forestillingen i 2016)
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://www.tivoli.dk/da/kultur+og+program/teater/2020/forelsket+i+tivoli+2020
Medvirkende: Tori Cooper, Luca Varone, Allen Clausen, Natsuka Abe, Itsuki Omori, Jorge Gutiérrez, Vilda Ines Vardar og Tommy Edvardsen
Idé og forbindende tekster: Henrik Lyding
Koreografi: Dinna Bjørn og August Bournonville
Iscenesættelse: Peter Bo Bendixen, Per Lundsgaard og Tori Cooper
Varighed: Ca. 30 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod