Anmeldelse: Frøken Jensens Kogebog, Randers Teater

Anmeldelse: Frøken Jensens Kogebog, Randers Teater

Af Christian Skovgaard Hansen

De fleste kender “Frøken Jensens kogebog”, og den står i ret så mange danske køkkener. Men der er formentlig færre, der ved, hvem forfatteren bag, Kristine Marie Jensen, egentlig er. Dét forsøger Randers Teater og dramatiker og instruktør Martin Lyngbo at gøre os klogere på. For spørgsmålet: “Hvem er Frøken Jensen?” bliver det gennemgående spørgsmål i “Frøken Jensens Kogebog”.

Kristine Marie Jensen blev født på en kro i Vestergade i Randers, og hendes barndom er ikke helt let. Da hun er 12 år gammel, står hun alene tilbage. Det, der hjælper hende videre, er evnen til at lave mad. Hun ender med at blive husholderske hos en fin familie i København, hvor hun hos familien Melchior møder en ikke altid lige nærværende far og en børneflok uden mor. Kristine bliver derfor også reservemor for børnene – særligt for det yngste barn Lauritz, hvis fødsel var skyld i moderens død. Det er ikke helt let, og da familiens Melchiors økonomi efterhånden smuldrer, kræver det mod, arbejde og snilde at finde en vej frem, så der kan skabes en god fremtid for både Kristine og børnene. Kristine er stærk, så det hele lykkedes heldigvis.

Som rammefortælling er vi nu længere fremme i tiden. Lauritz Melchior er blevet en stor sanger, og hans kone og børn ser ikke meget til ham. Under forberedelserne til et middagsselskab kommer Kristine og Lauritz’ kone Inger til at tale sammen, og gennem flashbacks til velvalgte nedslag fortæller Kristine sin og familiens livshistorie for Inger.

Martin Lyngbo er både dramatiker og instruktør. Skal man indvende noget i forhold til manuskriptet, kunne vi nok have undværet rammefortællingen og i stedet fokuseret endnu mere på kvinden Kristine, så vi har kommet endnu dybere ned i, hvem hun egentlig var. Det opvejes dog af, at Lyngbo har fået sammensat et fint portræt af en anden tid og ikke mindst af stærk kvinde, og at portrættet fornemt omsættes til scenen.

Titelrollen spilles eminent af Bodil Jørgensen. Hun leverer en sårbarhed, når livet ikke altid går den gode vej, og når hun møder både død, ensomhed og en kærlighed, der aldrig rigtig lykkes. Samtidig leverer hun en dybde, og ikke mindst kraft og viljestyrke i overlevelsen, til portrættet af Frøken Jensen, og hun viser, at hun er ganske kløgtig og fremadskuende også, hvilket hun med visdom prøver at give videre til Inger og Lauritz. Hendes portrætter af den yngre Frøken Jensen er også troværdige.

På scenen har hun selskab af skuespillerne Lisbeth Knopper, Rikke Lyllof og Bue Wandahl, som alle udfylder flere små og større roller i Frøken Jensens liv, og Lars Mølsted som Lauritz. Fælles for dem alle er, at de lykkes godt med både at spille voksne og børn. Mølsted giver os fornemt Lauritz’ udvikling, som måske ikke altid er socialt til det bedre, og han viser os, at han stadig har en stærk sangstemme.

Frøken Jensens Kogebog er en musikforestilling. Komponist og kapelmester Anders Ortman og violinist Clara Richter-Bæk sørger for en både intens og en nænsom velklingende lydside, som suppleres flot af Randers Teater Kor. Begge dele er en stor og vigtig del af Lyngbos fine iscenesættelse.

Rikke Juellund har stået for både kostumer og den halvmåneformede scenograf, som sammen med det store roterende langbord giver mulighed for, at fortællingen kan skifte billede og drives frem, selvom drejemuligheden måske bruges lidt for meget. Lars Schous lysdesign supplerer fint både fortællingens forskellige tider, steder og ikke mindst stemninger.

Samlet bliver Frøken Jensens Kogebog ganske vellykket. Den tegner ikke blot et godt portræt af et bysbarn, men den fortæller også et interessant kvindeportræt, som levede i en anden tid. ”Vi bruger det, vi har”.

Randers Teater, Mariagervej 10, 8900 Randers

Spilleperiode: 29. august-28. september 2024

Set den 29. august 2024

Fotos: Martin Gundesen

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Bodil Jørgensen, Lisbeth Knopper, Rikke Lylloff, Bue Wandahl og Lars Mølsted samt Randers Teater Kor

Komponist og kapelmester: Anders Ortman

Violinist: Clara Richter-Bæk

Dramatiker og instruktør: Martin Lyngbo

Manuskriptkonsulent: Maj Rørbæk Damgaard

Scenograf og kostumedesigner: Rikke Juellund

Lysdesigner: Lars Schou

Lyddesigner og afvikler: Chris Nielsen

Varighed: Ca. 1 time og 30 minutter uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *