Anmeldelse: Ganløse Revyen 2021, Ganløse Kro (Ganløse Revyen)

Af Daniel Lassen

Så er vi atter engang tilbage til revy i Ganløse Kro efter et års pause. Og hvor er det godt at være tilbage i den dejlige have og skønne natur, der ligger i området omkring kroen. Vi starter også fint ud med en 3-retters menu, som der bestemt ikke kan sættes en finger på, og efter en anelse forsinkelse starter revyen så omkring 21.10.

Revyen lægger sådan set forfriskende ud med årets kapelmester fra 2019 Christian Berg med en skøn lille sangtekst om at være i gang igen. Efterfulgt af revyhistoriens korteste åbningssang. Derefter daler kvaliteten desværre en smule, og man sidder med fornemmelsen af, at mange af numrene er fine, men ikke rigtigt mere end det. Heldigvis lysner det igen henad mod pausen, da der kommer en video af skuespillerne til prøve, hvor de sidder og diskuterer hvilke parodier, der skal med. Dette er ganske morsomt og overraskende.

Og så kommer nummeret lige inden pausen, hvor alle fire skuespillere kommer ind som en familie, der elsker folkeviser og vil synge et lille potpourri af dem. Aldrig er der blevet set så lidt livsglæde i så lang tid fra en scene. Dette nummer vælter simpelthen salen, og det er nærmest hele turen til Ganløse værd i sig selv. Hele holdet får også lov at afslutte hele revyen med et farverigt og velsunget Dolly Parton-potpourri.

Dermed er der virkelig lagt i kakkelovnen til andet akt, som starter ud med en smuk sang, der næsten virker som en åbningssang af Peter Oliver Hansen. Derefter kommer der et par gode numre, hvor bl.a. Michael Hasselflug synger en sang om at den politiske satire i Danmark nærmest er ved at blive overtaget af virkeligheden. Han gør det også skønt i Anne Karin Brobergs vanvidstekst om en mand, som er ked af, at landet lukkede ned lige imens han var i swingerklub.

Herefter får Lisbeth Kjærulff virkelig lov at vise sin poetiske side i Rasmus Krogsgaards smukke tekst ”En ensomhed”, som næsten giver en lille tåre i øjnene – desværre lige indtil den dog slutter lidt plat for at passe til nummerets ”indpakning”. Martin Knudsen, der desværre ikke har det store at gøre med, får heldigvis lov til at vise sin galskab i en morsom tekst om alle de svinestreger, han laver, når de andre ikke ser det. En sjov og god tekst af Jægersprisrevyens direktør Lukas Birch.

Til sidst får Liselotte Korgager lov til at vise sin humoristiske timing i nummeret ”Bip, Bap, Bøp”, der godt nok er lavet i adskillige udgaver før, men som stadig virker godt.

Der er i det hele taget mange af numrene, som er set rundt om i revy-Danmark før, især i Jægersprisrevyen. Og det er jo ikke fordi, at man ikke kan det, eller at numrene ikke er gode, men det er en smule synd, at Ganløse og Jægerspris ”låner” tekster af hinanden, når de ligger så tæt og tiltrækker det samme publikum.

Men alt i alt formår Ganløse at få en hyggelig kro-revy op at stå, hvor både hyggen, stemningen og maden er i top. Det musikalske ligger også i helt trygge hænder hos hr. Berg, som heldigvis også selv får lov til at synge et par gange undervejs. Så ingen tvivl herfra om, at man, og måske særligt det lidt ældre klientel, endnu engang vil elske revyen i Ganløse.

Ganløse Revyen 2021

Ganløse kro, Bygaden 30, 3660 Stenløse

Spilleperiode: 13. juni-27. august 2021

Set den 13. juni 2021

Medvirkende: Liselotte Krogager, Martin Knudsen, Lisbeth Kjærulff og Michael Hasselflug

Instruktør: Michel Castenholt

Koreograf: Elise Ruusunen

Kapelmester: Christian Berg

Musiker: Josef Aarskov

Tekst og musik af: Christian Berg, Lukas Birch, Kristian Jensen, Vase/Fuglsang, Sune Gylling Æbelø, Kenneth Sichlau, JantzenogAagaard, Jan Svarrer, Holdet, Michel Castenholt, Peter Oliver Hansen, Michael Hasselflug, Leif Maibom, Anne Karin Broberg, Rasmus Krogsgaard, Søren Anker Madsen og Pernille Højmark

Varighed: Ca. 2 timer og 15 minutter inkl. pause