Anmeldelse: Gilgamesh, Glyptoteket (Hotel Pro Forma)

Af Amalie Sloth de Fine licht

Sophus Helle og Morten Søndergaard har lavet en nyoversættelse af et af verdens ældste hovedværker; historien om Gilgamesh. Oversættelsen er blevet udgivet som bog, men kan i disse dage også opleves som forestilling på Glyptoteket, iscenesat af Hotel Pro Forma.

Hotel Pro Forma er kendt for at arbejde på tværs af kunstarter og ofte med vægt på det visuelle udtryk. De har også før lavet forestillinger til specifikke omgivelser, og denne gang er det Glyptoteket, som danner scenen for den første forestilling i en underverdenstrilogi, som vil blive efterfulgt af forestillingerne ”Amduat” på Østerbro Teater i 2020 og ”Operation: Orfeo” på Det Kongelige Teater 2021.

Gilgamesh blev nedskrevet på lertavler ca. 2500 år før vor tidsregning og handler om kong Gilgamesh, der er to tredjedele gud og en tredjedel menneske. Denne splittelse mellem guddommelighed og menneskelighed gør Gilgamesh rastløs og aggressivt søgende efter svar på livets mening. Guderne skaber naturmennesket Enkidu for at berolige Gilgamesh, og de to får et tæt kærlighedsvenskab. Med visdomsord med på vejen fra Gilgameshs mor Ninsumun, slår de sammen monstret Humbaba ihjel, men deres styrke skræmmer guderne, der derfor vælger at dræbe Enkidu. Enkidus død får Gilgamesh til at tænke på sin egen dødelighed, og i hans sorg beslutter Gilgamesh at jagte udødeligheden. I sin søgen ender han ved verdens ende, hvor han møder den udødelige vismand Uta-napishti, som fortæller ham den ældste version af historien om syndfloden.

Hotel Pro Forma, med Kirsten Dehlholm i spidsen, har iscenesat Gilgamesh som en vandreforestilling, hvor publikum frit kan gå rundt imellem glyptotekets mange skulpturer. I de 15 rum går Gilgamesh, Ninsumun og Enkidu rundt og fortæller, imens deres ord og musikken samtidig høres over højtalere i alle rummene. Publikum behøver således ikke at følge skuespillerne rundt, men kan selv skabe deres vej igennem forestillingen. Der er også sat nye skulpturer op i rummene, lavet af Hotel Pro Forma, som med deres forskellige former og materialer står i kontrast til de glatte hvide marmorskulpturer.

Det der kan være svært ved vandreforestillinger er, at publikum kan komme til at bruge mere tid på at forholde sig til praktikaliteter end på den egentlige historie, der bliver fortalt. Således fandt jeg ofte mig selv lidt småfrustreret over ikke at kunne se skuespillerne pga. andre publikummer, eller ikke at kunne høre, hvad der blev sagt pga. rumklang. Hvis man undgik skuespillernes rute, og derved horden af publikummer, der maste på for at se, var der mulighed for bare at gå rundt og lytte til fortællingen over højtalerne. Dette føltes dog ikke som en fuldgjort oplevelse, da der var overgange uden tale eller musik. Det ville da også være synd at gå glip af alle de smukke kostumer, som Gilgamesh og Ekidu skifter ind og ud af i løbet af forestillingen, men for virkelig at kunne følge skuespillerne, skulle man være vaks på fødderne og kunne klare at gå rundt i de godt halvanden time, som forestillingen varer.

Musikken er komponeret og bliver spillet live af FIGURA Ensemble; et musikalsk kollektiv, som virkelig formår at bringe stemning og liv til historien.

Gilgamesh er ikke en forestilling, hvor du kan slænge dig i sædet og forvente at blive underholdt. Hvis du rigtig skal få noget ud af forestillingen, er det det lange ben foran og helst et skridt foran skuespillerne, så du undgår halen af publikummer, der bogstaveligt talt falder over scenografien for at få et glimt af hovedpersonerne.

Hvis du er klar på den udfordring, er Gilgamesh en spændende historie iscenesat med sans for æstetik, med smukke kostumer og fantastisk stemningsfuld musik.

Hotel Pro Forma

Glyptoteket, Dantes Plads 7, 1556 København K

Spilleperiode: 4.-28. april 2019

Set den: 11. april 2019

Fotos: Ditte Valente

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Niels Anders Thorn, Manus Bell og Sara Emilie Anker-Møller

Instruktion: Kirsten Dehlholm

Forestillingstekst: Morten Søndergaard

Musik skabt og udført af FIGURA Ensemble: Jesper Egelund, Anna Klett, Frans Hansen og Frode Andersen

Varighed: Ca. 90 min. uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Jordens søjler, Østre Gasværk Teater

Af Christian Skovgaard Hansen og Jonas Gudmand    At se ’Jordens søjler’ er lidt ...

Anmeldelse: Gummi T, Aalborg Teater

Af Sofie Trige, gæsteanmelder   Tæppet er nede på Aalborg Teater. Uden på tæppet ...

Anmeldelse: Veitsland alias Festen, Betty Nansen Teatret

Af Christian Skovgaard Hansen   Veitslan alias Festen spilles i en nordisk co-produktion på ...

Anmeldelse: Den lille prins, Malstrøm Teater

Af Anne Lottrup Sørensen   Aldrig har jeg været i et rum med så ...