Anmeldelse: Græsted Revyen 2021: Et plaster på såret, Græsted Kro (Græsted Revyen)

Græsted Revyen har rystet posen. I år består Græsted Revyen 2021: Et plaster på såret af John Batz og René Richardt og et tre mands-orkester, som sammen præsenterer et sketchshow i første akt og et musikalsk parodishow i anden akt. Det er derfor en klassisk revy, men uanset hvad vi kalder showet er det bestemt seværdigt.

Første dels sketchshow består stort set kun af de herrer John Batz og René Richardt og nogle enkle rekvisitter. Men de store hjælpemidler er ikke nødvendige. Sketchene i deres rene former fungerer rigtig godt, og ved hjælp af musikken afløser den ene sketch den anden. Vel er ikke alle sammen lige sjove, men overordnet er formen strammet op, og den passer fantastisk godt til den duoen. Både Batz og Richardt formår at give alle rollerne både liv, humor og dybde.

Vi berører fornemt både den hårde tone på de sociale medier, Coronas rejseudfordringer, diverse gebyrgribbe, de politiske landskab anno 2020 og 2021, krænkelsesdebatten, og hvem vores børn og unge egentlig spejler sig i. John Batz er i første akt mest i vælten. Særligt i nummeret om den apotekeren, der egentlig ikke vil nogen noget ondt, men som alligevel kommer så grueligt galt afsted. Spørgsmålet er, om krænkelsesdebatten og – de forkerte – hensyn har taget overhånd.

Corona’en får naturligvis også en kommentar med hjælp fra det gamle nummer om ”Tømmerflåden”. Men selvom det naturligvis har fyldt meget den seneste tid, tager det ikke al fokus. Dejligt.

Batz og Richardt er velspillende og tankevækkende sammen i både ”Jeg lytter” og i ”Hvor lærer de det henne?”. Førstnævnte sketch omhandler netop det modsatte – vi får her udstillet, hvor grueligt talt det kan gå, når vi bare siger ”ja, ja” og ikke er rigtig nærværende. Sidstnævnte sketch omhandler de kære børn – og ikke mindst deres forældre. Hvem er egentlig deres rollemodeller, og hvem bærer ansvaret for deres fejl? I hvert aldrig forældrene; for det er jo skolens skyld… Eller!

Han starter også anden akt som den aldrende Elvis Presley, som er en af sit livs sidste – hvis ikke den sidste! – turnéer. Så er tonen lagt, og René Richardt overtager scenen med hans version af tv-programmet ”Toppen af poppen”, hvor forskellige kunstnere synger hinandens sange. Aldrig har Lars Lilholts ”Kald det kærlighed”, Thomas Helmigs ”Det er mig, der står herude og banker på”, Gasolins ”Rabalderstræde” og en række andre hits lydt så overraskende og hylende morsomt.

Herefter får vi besøg af Kim Larsen (René Richardt) og John Mogensen (John Batz). De to musikere sidder nu på en sky oppe i himlen og kigger ned på os. Først giver de os stille, fine og meget bevægende udgaver af Larsens ”Pianomand” og Mogensens ”Ensomhedens gade nr. 9”. Man kan ikke undgå at blive rørt under disse to numre. Det hele er ikke bare sjov og ballade, og man kan tænke lidt over det liv, som vi egentlig har. De to herrer giver os her deres store spændvidde.

Til slut får et velsunget medley af nogle af Larsen og Mogensens bedste hits. Det hele akkompagneres forment af det velspillende tremands-orkester.

Det hele foregår i Vibe Pock-Steens scenografi, der både er enkel, men alligevel levende og effektfuld, så fokus er på sketchene og de musikalske indslag.

John Mogensens sang ”Så længe jeg lever” slutter med ”Derfor må du gå din egen vej.” Dét gør Græsted Revyen 2021: Et plaster på såret – og det lykkedes både elegant, humoristisk og ikke mindst gennemmusikalsk. Revyen må derfor siges at være lidt mere end et ”plaster på såret”. Nok er det ikke den totalt helbredende kur, men den kan i hvert fald hjælpe den godt på vej!

Græsted Revyen

Græsted Hovedgade 5, 3230 Græsted

Spilleperiode: 4. juni-24. juli 2021