Anmeldelse: Hey Lin, Team Teatret og Kolding Egnsteater (livestream)

Af Sanne Halkjær Hebsgaard

I et samarbejde mellem Team Teatret og Kolding Egnsteater er dramatiker Lin Melkanes forestilling Hey Lin blevet sat op. Nu som livestream. Forestilling er Lin Melkanes debutforestilling, som lukker publikum ind i et ungt menneskes hjerne med tankemylder og en søgen efter identitet.

I forestillingen Hey Lin bliver man præsenteret for skuespillerne Line Vejgaard Kjær og Stig Reggelsen Skjold, der begge spiller hver deres udgave af Lin Melkane. Eller også spiller de nogle af stemmerne i Lin Melkanes hoved. De starter begge forestillingen ud med at hoppe ud på forscenen, og udråbe: ”Jeg er den eneste i verden, der hedder Lin Melkane”. Det er en humoristisk måde at starte forestillingen ud på, og det sparker i den grad forestillingen i gang.

Forestillingen tager afsæt i dramatiker Lin Melkanes liv. Lin Melkane er diagnosticeret med skizofreni, og det, kan man også se, præger forestillingen. Det er især tankemylderet, som virkeligt fremtones i forestillingen. Det er næsten som om, at alle historierne og bidderne der er i forestillingen, undervejs viser tankemylderet. Det er en spændende og humoristisk måde at fremstille skizofreni på, men samtidigt også en smule forvirrende at være publikum til.

Det, at historierne til tider ikke hænger så godt sammen, kan udover at være et billede på tankemylder, også have noget at gøre med den model, Lin Melkane har valgt at bygge forestillingen op efter. Nemlig kassemodellen, som hun har valgt at kalde den. Her laver man en start og en slutning samt vælger et gennemgående tema, og så fylder man bare kassen op. Det er en fin tanke, når man vil fremstille skizofreni på denne måde, men desværre bliver det forvirrende at se på i længden.

Med det sagt fungerer det ret godt, at bruge to skuespillere til at være den sammen på en og samme tid. De skifter i humør, skændes og fortæller hinanden hemmeligheder. De kender hinanden virkeligt godt og ved, hvad de har lyst til at tale om, og hvad de bestemt ikke vil tale om. Det er blandt andet emnet skizofreni, som Line Vejgaard Kjær, der spiller den ene Lin, ikke vil tale om. Så snart Stig Reggelsen Skjold, der spiller den anden Lin, bringer emnet på bane, bliver hun bange. Hun er flov og vil bare gerne i dette øjeblik være ”normal”, så ingen dømmer hende.

Selve scenografien spiller en stor rolle i forestillingen. Scenografien er bygget ud fra et billede at et ansigt. Gyldne lameller skaber rammerne om ansigt som hår, midt på scenegulvet er en kæmpe mund, og undervejs i forestillingen tager skuespillerne en form for hat på, der forestiller øjne. Og pludseligt ser publikum på en kvindes ansigt, hvor stemmerne hører hjemme. Det hele går op i en højere enhed, og giver den et ekstra lag.

Den selvkritik og søgen efter identitet som bliver fremstillet i Hey Lin, gør forestillingen lidt mere attraktiv. Lin er både meget selvkritisk men samtidigt også én med en masse følelser og et stort cirkus inde i sit hoved. Det at finde sig selv som ung kan derfor være svært, og det sætter på den måde tingene i perspektiv. Alt dette bliver præsenteret med humor, som gør de tunge emner mere lette og spiselige, men desværre også lettere forvirrende.

Team Teatret og Kolding Egnsteater (livestream)

Spilleperiode: 6.-8. april 2021

Set den 7. april