Anmeldelse: Historien om Mig, Teatret Svalegangen (Teatret Svalegangen og Poweract)
Af Anne Sophie Parsons
Klimakrisen er allestedsnærværende. Den er indflettet i samtlige samfundslag og fremhæves som den vigtigste politiske dagsorden på internationalt plan. Alligevel er klodens skæbne den største brændende platform, vi alle befinder os på i skrivende stund uden løsninger i sigte. I Teatret Svalegangens co-produktion med Poweract er det selve klimakrisen anskuet fra den navlepillende forbrugers ståsted, som afsøges – og det er til god komisk effekt, der også formår at være relaterbart…
Forestillingen Historien om Mig beskrives som ”skovterapeutisk klimasatire”, og ordene er kun spot-on i deres opsummering af handlingens fokus. På scenen følger vi den trodsige og privilegerede Andrea (Øst Birkkjær) i sit lyserøde joggingsæt, som legemliggørelsen af den selvretfærdige moderne forbruger, der ikke kan overskue verdenens undergang. Hun har trukket sig væk til en wellness-retræte, hvor oversvømmelser og præstationsangst ikke tynger – som ordsproget lyder, ude af syne, ude af sind. Andreas bror hverver skuespiller Trine Pallesen som sin allierede til at hive Andrea ud af sin klimaskam – men er det nu også så ligetil?
Manuskript af Vivian Nielsen med instruktion af Niels Erling rammer velovervejet sin intenderede komiske effekt, når Andrea og Trine kæmper med hinanden for at overkomme den altoverskyggende psykologiske konsekvenser af at have direkte adgang til online-shopping muligheder og internet memes.
Scenografi af Mikkel Rostrup er simpelt, men stadig yderst funktionelt med korn, der omkranser Andrea og et TV, der viser ASMR-videoer. Lysdesign af Henrik Sloth changerer fint imellem mere dystre stemningsskift til mere opløftende, mens Anton Bast kommer til sin fulde ret med et legende og fint balanceret lyddesign, der understreger klimakatastrofen med skæve og mørke toner i et ellers muntert soundtrack med guitarstrenge.
Castet består i sin enkelthed af Andrea Øst Birkkjær og Trine Pallesen, der i oplagt og synergisk samspil er underholdende og en god duo i deres forskelligheder. Iøjnefaldende er også at de har fået lov til at bibeholde deres egne navne i Historien om Mig; Meta-tanken er tydelig og fremhæver forestillingens ønske om at skubbe en dialog i gang omkring vores egne velvidende roller i klimakrisen. Hvor stor forskel er der på os alle, når vi i fællesskab må overveje vores egne mønstre? Og er vi ikke alle en del af naturens kredsløb, uanfægtet skuespillerstatus? Forestillingens kontinuerlige brud med den fjerde væg understreger kun dette.
Forestillingen Historien om Mig er en afbildning af den nuværende, presserende klimakrise omsat til personligt udviklingsprojekt – og har helt specifikt sin styrke i netop denne tilgang til emnet. På ingen måde fokuserer handlingen på det højhellige eller formanende udsagn, men udstiller snarere vores egne uformåenheden og genkendelige forsvarsmekanisme i forhold til emnet. Når karakteren Andrea – der trods for at hun er klar over konsumerisme er en klimasynder, klikker sig ind på ASOS og shopper løs – er det vores ønske om at leve grønnere, men fortsatte fejl, der præsenteres.
Forestillingens titel er derfor også sigende. Den er både at forstå spejlet i nutidens konstante mig-mig-mig-profilering, men også at mennesket som dyr har glemt sit ophav og sig selv som et levende væsen i symbiose med naturen – det er derfor en historie om os – både som moderne klimasyndere og som levende organismer, der har fortrængt vores forbindelse til jorden. Og det sætter tanker i gang…
Teatret Svalegangen og Poweract
Teatret Svalegangen, Rosenkrantzgade 21, 8000 Aarhus C
Spilleperiode: 1.-29. april 2023
Spiller også i perioden 3.-14. maj 2023 på Teater V i Valby
Set den 12. april 2023
Foto: Creative Zoo, Montgomery
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://www.svalegangen.dk/forestillinger/egne-forestillinger/2022-2023/historien-om-mig/
og
Medvirkende: Andrea Øst Birkkjær og Trine Pallesen
Manuskript: Vivian Nielsen
Instruktion: Niels Erling
Scenografi: Mikkel Rostrup
Lysdesign: Henrik Sloth
Lyddesign: Anton Bast
Sceneproduktion: Folkes Garage
Rekvisitør: Helene Jensen
Instruktørassistent: Matilde Bregnhøj
Varighed: Ca. 1 time og 30 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod