Anmeldelse: Hjælp!, Republique (i samarbejde med Flyvende grise)

Af Jonas Gudmand
Denne forestilling er for dig, hvis du ønsker at blive klogere på emnet om, hvordan vi hjælper de fattige lande i verden. Hvis du vil se en skuespiller spille vidt forskellige karakterer i løbet af en forestilling, og synes det er lækkert med stærk timing mellem skuespiller og scenografi og andre scenetekniske teatertricks, er du her kommet til det helt rigtige sted.
Nicolei Faber har iscenesat en historie, som er fortalt meget levende med det flotteste samspil, jeg har set, mellem skuespiller og scenografien. Der er mange lækre små og store detaljer, som får mig til at frydes og være holdt opmærksom på historien. Jeg er simpelthen benovet over, hvor godt scenerummet er udnyttet. I stykket oplever vi bl.a. en regn af majs, som rørte mig. Alle disse majs kunne symbolisere alle de mennesker, der har brug for hjælp. Majsene kunne også være al den hjælp, som går til spilde. Eller også var det bare en regn af majs.
Skuespilleren Thomas Corneliussen leverer en interessant præstation, fordi han formår ene mand at spille alle karaktererne i stykket. Han tager til Sydsudan for at finde sin søster, som har arbejdet der som nødhjælpsarbejder. På vejen møder han bl.a. en afrikansk DJ, en engelsk nødhjælpsarbejder, en afrikansk pilot og søreme så også en øgle, der taler. Vi ser især Thomas Corneliussen store spændvidde som skuespiller, når han viser dyriske sider af sig selv, når han bliver til øglen.

”Hjælp!” får jeg lyst til at udbryde, når jeg har set forestillingen af samme navn. For hvordan hjælper vi egentlig bedst de lande, som har mange fattige borgere, og som ikke selv ændrer på det? Denne forestilling får sat mine tanker i perspektiv på to fronter. Forestillingen starter med et lille foredrag om, hvor mange penge vi bruger på udviklingsbistand i den vestlige verden (du vil næsten ikke tro på tallet, hvis jeg skriver det).
Disse surrealistisk mange penge bliver ikke nødvendigvis brugt konstruktivt. For eksempel bliver vi fortalt, at der er flere afrikanere, der er fattigere nu end for 40 år siden. Publikum bliver også fortalt, at Bangladesh egentlig godt kunne brødføde sig selv, men deres landbrugsindustri bliver ikke udnyttet ordentligt, fordi landet får så meget importeret nødhjælp.
Os publikummer får dog også at vide, at der stadig er lande, som har brug for hjælp. Jeg ville dog gerne vide, hvem det er der vurderer det. Og hvordan skal denne hjælp finde sted? Forestillingen lader dette stå hen i det uvisse. Måske er det godt, for så kan vi selv tænke over, hvordan vi selv forholder os til de fattige lande, vi har i verden.
Jeg skal ikke røbe om lillesøsteren bliver fundet. Men Hjælp! har fået mig til at tænke over, om det mon er sit eget personlige engagement, der skal gøre en forskel – frem for bare at sende penge for at rense sin egen samvittighed.

Republique, Lille Scene, Østerfælled Torv 37, 2100 København Ø
Spiller indtil 14. marts 2015
Spilledato: 24. februar 2015