Anmeldelse: Hvorfor snakker vi ikke om mig?, FLÆS

Af Emilie Hartz

Denne super sjove og ærlige forestilling er som skabt til os kvinder i alle aldre. Det er fremtiden for teenageren; det nuværende og noget at se tilbage på, hvis ikke en stadighed. Eller til mændene som udefra ser til på vores kvindelige opførelse – der var i hvert fald et par anerkendende mænd i publikum, som puffede lidt til deres kvindelige partnere/veninder.

I forestillingen bliver der sat fokus på kvindelige problemer. Vi har alle haft en veninde som vi skal opretholde den såkaldte “maske”, for vi har ikke lov at falde sammen og med vores ærlighed sige, at det går dårligt. At sige, at frivilligt arbejde uden løn er enormt tilfredsstillende, er på en måde lettere og mere attraktivt.

13475032_1722909204632123_5773470217846944583_o

Det er humoristiske at se disse to piger fra FLÆS, Mette Søndergaard Nielsen og Sofie Jo Kaufmanas, på scenen i flere roller med deres hurtige garderobe- og sceneskift, fremtrylle episoder, som vi nok alle har oplevet; nogle mere teatralske end andre. Disse sceneskift er understøttet af en stemme i højtaleren – som gang på gang ringer til sin mor med sine hverdags problemer. “Hej mor, det mig, hvornår møder jeg den eneste ene, giv mig et kald!” eller “Hej mor, det mig, jeg tror, at jeg har snydt i skat, giv mig et kald.” Og vi som publikum griner højlydt, fordi vi anerkender det at have ringet til mor en gang eller to for meget med vores lidt spøjse problemer.

13490669_1722909031298807_8617480472030752074_o

Filmen knækker dog for mig, da sangen om en kønssygdom lukker showet, og det da går op for mig, at jeg har set hele denne opsætning før. Har man set City Singler ved man, hvad jeg taler om. Sangen om kønssygdommen minder nemlig ufattelig meget om “Skedesvamp” – sangen af City Singler. Ydermere er de gennemgående temaer nøjagtig det samme. Temaer om det at være veninder og rivaler på samme tid; den samme gennembrydende pinlighed og for slet ikke at snakke om sangene med det humoristiske twist.

Jeg må desværre erkende at’ ’Hvorfor snakker vi ikke om mig?’ blot er en sjov og skøn ”lillesøster” til City Singler.

FLÆS

Huset-Kbh. under Zulu Comedy Festival