Anmeldelse: I al slags vejr, Café Liva

Anmeldelse: I al slags vejr, Café Liva

Af Daniel Lassen

De fleste danskere har formentlig stiftet bekendtskab med digteren Benny Andersen på den ene eller den anden måde. Måske har vi fået læst nogle af hans værker op som små, eller måske har hans digte været en del af pensum i skolen. I hvert fald tror jeg, at de fleste kender til hans berømte digte. Der er før blevet lavet forestillinger over hans digte med skiftende succes, og nu har Café Liva taget digtene under kærlig behandling i en skøn og musikalsk hyldestforestilling, hvor succesen i den grad må siges at være hjemme.

At lave en musikalsk forestilling over Benny Andersens digte i Café Livas lille, intime lokale er helt genialt tænkt. Her kan ordene og sprogligheden i Bennys digte virkelig komme til deres ret, og vi kan sidde og suge alle nuancerne i digtene til os. Ordene bliver det vigtigste, og det hele drukner ikke i store scenografi, lys eller et kæmpe orkester. Selvom I al slags vejr og ej heller Benny Andersens ord er som en samlet eller løbende forestilling, fungerer det her perfekt i tråd med, at Jacob Morild, som før har sat lignende cabaretforestillinger sammen på Café Liva, har valgt at sætte de to akter op med udgangspunkt i forskellene i morgen og aften.

De to skuespillere Joy-Marie Frederiksen og Jacob Morild har begge to mange smukke øjeblikke i forestillingen, hvor de får vist deres sans for ord, betoning, timing og musikalitet. Jacob gør sig ofte ud som den sure og triste, mens Joy-Marie tager sig af det muntre og positive. Men selvom Joy-Marie og Jacob begge har deres skønne momenter i forestillingen, så er det hele tiden uden at tage fokus fra digtene. Det er skønt at se, hvordan der vises tillid til, at Benny Andersens digte holder uden at gøre så meget, og den her forestilling viser i den grad, hvor stor en digter Benny faktisk var.

Skuespillerne får musikalsk opbakning af kapelmester Nicolai Majland og bassist Eva Skipper, og sammen synger de et hav af ørehængende melodier og tekster, der nærmest får Cafe Liva til at lette. Sjældent har et orkester suppleret en forestilling så godt, som det er tilfældet her.

Selvom forestillingen måske mere er en fin samling brudstykker af Benny Andersens ord end en decideret historie, er det alligevel som om, at Jacob Morild, har forstået at få det til at virke dynamisk, og som om at digtene her er skabt til at fremføres i en lang fortælling, uden at det bare virker som vilkårligt sammensatte brudstykker.

Så alt i alt har Café Liva skabt en musikalsk og kvalitetsfyldt forestilling i deres fantastisk intime rammer, hvor både latter og tanker bliver sat i gang. En skøn hyldest til en af Danmarks største digtere, som man, efter at have set denne her forestilling, slet ikke kan være i tvivl om er velfortjent. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har set en musikalsk hyldest-forestilling, der har fungeret så godt! Så I al slags vejr er på alle måder værd at bruge både en aften og penge på.

Café Liva, Liva 2, Nyhavn 26, 1051 København K

Spilleperiode: 8.-20. juni og 27. juni-4. juli 2020

Set den 11. marts 2020