Anmeldelse: I dit korte liv, Odense Teater

Af Naja Matzen

På Odense Teater har man i teaterkoncerten I dit korte liv givet sig i kast med noget så enkelt som at beskrive, hvad et liv er, og hvad det vil sige, at være et menneske. I små scener og tableauer afdækker forestillingen alle faser i et menneskeliv fra barndom til alderdom, og alt hvad det indebærer af store følelser, skelsættende oplevelser, indre dialoger og hverdagens kedsomhed.

Forestillingen tager sit udgangspunkt i vores kollektivt levede liv og kulturarv og er bygget op over 26 kendte danske sange fra de sidste 100 år, med Poul Henningsens og Kai Normann Andersens ”I dit korte liv” fra 1941 som titelnummer og hovedinspiration. Derudover er der også blevet plads til gamle klassikere som ”Dansevise” og ”Solen er så rød mor”, 80’er hits som ”Jeg vil la’ lyset brænde” og ”Når jeg bliver gammel”, samt nye danske hits som The Minds of 99’s ”Hurtige hænder” og Katinkas ”Vi er ikke kønne nok”.

Der er ingen almindelig dialog i forestillingen og kun få korte fysiske scener mellem nogle sangene, så det er musikken og sangteksterne, der er i fokus. Heldigvis er sangene velvalgte og giver et fint indblik i forskellige dele af menneskets eksistens.

Selvom sangene er velkendte, bliver de ikke leveret på sædvanlig vis. Sangene har fået nye musikalske klæder af Viktor Dahl, og flere gange skal man hen til omkvædet, før man genkender nummeret. Disse nye arrangementer giver sangene et nyt liv, og det får teksterne til at stå tydeligere frem og er med til at skabe en rød tråd gennem forestillingen. Det virker upåklageligt, når 80’er fest-hittet ”Jeg vil la’ lyset brænde” bliver gjort til en stille ballede, der understøtter sårbarheden i teksten. Mens Benny Andersens ”Barndommens Land” som punk-rocket version, desværre mister lidt af den poesi, som kendetegner originalen.

Med kun sange og ingen spillet dialog ligger det i høj grad hos musikkerne at gøre forestillingen levende. Og det fem mand store orkester, under ledelse af Rumle Sieling Langdal, spiller med nerve og intensitet, der får sangene til at blomstre. En lille genialitet i Anna Balslevs iscenesættelse er at lade musikerne være en lige så stor del af forestillingen som skuespillerne ved at placere dem på scenen og interagere med skuespillerne. Orkesteret er ikke en statisk entitet gemt væk under scenen, men en legende medspiller.

Udover orkesteret består forestilling af ti skuespillerne, som lægger stemme og kroppe til sangene. Alle leverer de gode skuespilmæssige præstationer og rammer rent i at formidle troværdige personer og oplevelser. Rent sangteknisk er alle habile sangere, men jeg savnede i momenter lidt mere stemmemæssigt overskud, for også musikalsk at rammes fuldt ud af de følelser og stemninger, der blev formidlet.

Karin Gilles scenografi og kostumer er enkle. Der leges med 50 shades of beige. Kostumernes simple og småkedelige udstråling understøtter fint, at forestillingen omhandler almindelige menneskeskæbner og almenkendte følelser, og de trækker ikke opmærksomheden væk fra musikken. Hendes enkle kasseformede scenografi, med en stor væg der kan dreje rundt midt på scenen, kan let forvandle rummet, til det der behøves, og i sammenspil med Jonas Bøghs lysdesign skabes der mange fine tableauer til at understøtte sangene.

“I dit korte liv” 2023

I dit korte liv er en sanselig forestilling, der fabulerer over livet. De enkelte scener og sange bindes sammen af musikken og det overordnede tema, men har sjældent en direkte relation til hinanden. Det fragmentariske udtryk, medfører derfor også at nogle scener skinner stærkere end andre. Forestillingen fungerer således bedst, når alle elementer smelter sammen til en højere enhed, og man både rammes musikalsk, skuespilmæssigt og visuelt. Som i den smukke afslutning på 1. akt hvor Freja Klint Sandberg, bakket op af alle medvirkende, leverer en rørende og hjerteskærende version af Pil Jeppesens ”Nattely”. Eller når sangene faktisk kobles sammen og agerer som en kommentar til hinanden, som når Bikstok Røgsystems ”Fabrik” med det genkendelig omkvæd ”Arbejd, arbejd”, morsomt opfølges af Svend Gyldmark-hyldesten til fridage i  ”Det er sommer, det er sol og det er søndag”.

I dit korte liv er en medrivende forestilling, der får en til gå nynnende fra teatret. Den minder os om, hvor god og stærk en sangskat vi egentlig har, og at der forsat fremkommer nye spændende kunstnere med noget på hjerte. Det er en hyldest til Danmark og den danske sangskrivertradition. Det er en livbekræftende forestilling, der minder os om at leve livet, mens vi har det. For som vi bliver mindet om i det afsluttende titelnummer: ”Den kommer, før du tror. Den drømmeløse søvn.”

Odense Teater, Store scene, Jernbanegade 21, 5000 Odense C.

Spilleperiode: 27. april-10. juni 2023

Set den 29. april 2023

Medvirkende: Laura Skjoldborg, Claus Riis Østergaard, Nicolai Jandorf, Natalí Vallespir Sand, Cecilie Gerberg, Hanne Hedelund, Mikkel Bay Mortensen, Anders Gjellerup Koch, Niels Skovgaard Andersen og Freja Klint

Iscenesættelse: Anna Balslev

Scenografi og kostumedesign: Karin Gille

Musikalsk arrangør: Viktor Dahl