Anmeldelse: Illusioner, Husets Teater

Af Nikolaj Bomberg Simonsen

 

Spædende! Danmarkspræmiere på den nyere russiske dramatiker Ivan Vyrypaevs stykke: ’Illusioner’. En forestilling om kærlighedens størrelse og alt det, der ligger imellem.

 

909

 

Husets Teater gør det endnu engang med et sats på nyere dramatik. Velarbejdet tekst og forståelse med den rette fine humoristiske sans til fortællingen om, hvordan to ældre ægtepar har levet deres liv og nu står med spørgsmålet om, hvad ægte kærlighed egentligt er for dem på deres sidste dage.

 

Den fjerde væg er brudt og skuespillerne starter med blot at komme ind og stå på scenen. Ingen siger noget, det er blot fire skuespiller på scenen. Vi ser dem som mennesker, men vi ser også en snert af karaktererne. De har et mål; at fortælle publikum, historien om to ældre ægtepar.

 

 

Marie Bach Hansen lægger ud, og fortæller i en meget levende monolog om en mands sidste afsked til sin kone gennem 52 år. Den ægte kærligheds erklæring. Dog finder vi løbende ud af at der lægger mere bag end talen om ægte og gensidig kærlighed. Løgne og spørgsmålet om hvad kærligheden er for en størrelse bliver sat på spidsen, når de fire skuespiller fortæller om de to ægtepars venskaber og kærlighed på kryds og tværs.

 

Med et twist af humor og musikalitet bliver vi som publikum ført igennem de mange fortællinger, der hele tiden bygger videre på den overordnede historie om de to ægtepar. Det er en velskrevet tekst af Ivan Vyrypaev, som tilføjer så mange lag til fortællingerne, at vi som publikum bliver overaskede og griner af absurditeten af kryds dramaet mellem de to ægtepar. Nogle gange får vi som publikum også bildt løgne og illusioner ind i fortællingerne, hvilket er et meget sjovt afbræk til de ellers seriøse fortællinger om den store kærligheds størrelse.

 

 

Scenografisk får vi et simplet indkig bag det røde velour tæppe, i et scenerum med et stort spejl ved bagvæggen og ikke andet. Den intime stemning passer godt ind i rammerne om forestillingen, som Huset Teater formår at skabe rigtigt godt, både med røgmaskiner og lyspærer i rigtig sminkespejls-stil, rundt om scenen.

 

Der opstår imidlertid et problem, når en forestilling har så meget tekst, der næsten udelukkende bliver fortalt i monologer. Man kan ikke undgå at blive tabt i historien og intensiteten, når vi hele tiden skal være ”på” som publikum. Forestillingen prøver ihærdigt at tage hensyn til dette ved at indlægge en ”drikkepause” i stykket, som blev mere absurd end godt for historien. Det giver ellers et interessant moment at gå fra en intens monolog til en ”drikkepause”.

 

Hen imod slutningen forstår vi bedre, hvad hele historien munder ud i, hvor der bliver fint sat sløjfe på de forskellige fortællinger fra de to ægtepar. Jeg syntes personligt, at jeg mister interessen lidt undervejs, fordi der er så mange monologer og så meget tekst, men næsten ingen fysik eller dialog, som vi ser så ofte i teatrene. Dog er det et fedt koncept med monolog- og tekstteater som gør det levende på en anden måde, men man skal virkelig være indstillet på det.

 

 

Hvis du vil ind og få et godt indblik i, hvad kærlighed egentligt vil sige og samtidig få dig et godt grin, vil jeg klart anbefale dig at komme forbi Huset Teater og se ’Illusioner’.

 

De har forresten også en fed ordning med årskort, som er meget benyttet af unge. Det koster 400 kr. for et årskort til alle forestillinger til Husets Teater, og du får 25 % ledsagerrabat.

 

 

 

Husets Teater, Halmtorvet 9, 1700 København V.

 

Spiller indtil 17. oktober 2015

 

Spilledato: 19. september 2015

Fotos:  Henrik Ohsten Rasmussen

 

Har du lyst til at købe en billet? Se nærmere på forestillingens officielle side: http://www.husetsteater.dk/forestillinger/illusioner/

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Tags:

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: The Visible Effects of Force, Dansehallerne

Af Jonas Gudmand Denne forestilling er for dig, som påskønner abstrakt moderne dans. Det ...

Anmeldelse: Faldet, Teater Får302

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen   Forestillingen er for dig, der vil se en ...

Anmeldelse: Vores Sensommer, Østre Gasværk Teater

Af Christian Skovgaard Hansen   Østre Gasværk Teaters opsætning af ’Vores Sensommer’ er hjertevarm ...

Anmeldelse: De overlevende, Betty Nansen, Edison

Af Jonas Gudmand Tag af sted og se den. Hvorfor? Fordi hele måden forestillingen ...

Anmeldelse: Gummi T, Odense Teater

Af Mette Herschend   Aalborg Teater og Odense Teater har dette år samarbejdet om ...

Anmeldelse: For enden af regnbuen, Nørrebro Teater

Af Jonathan Stahlschmidt   Jeg vil gerne starte med at advare mod denne forestilling, ...