Anmeldelse: Influencer Influenza, Odense Teater

Af Rasmus Lynggård Reiter

En neonbanan på den tomme væg byder velkommen. Twitter-fløjt, Facebook-pling og Snapchat-bip forstyrrer baggrunden, men publikum har allerede deres egne devices fremme og swiper løs. Heldigvis tager drinks, small talk og grin hurtigt over. Efter jeg har gransket publikum en stund, kan jeg se, at der primært er tale om unge teatergængere. Forældre, teaterinteresserede i alle aldre og en enkelt bedstemor er dog også dukket op. En dør i hjørnet vækker interesse. Udover neonbananen er rummet sterilt. Men i samme nu stykket starter fyldes det med liv.

Kasper Jacob Sejersen har formået at udvikle et fremragende teaterstykke ud fra indholdet på Youtube. Influencer Influenza er et såkaldt devising-stykke, en forestilling, der skrives undervejs af instruktør og skuespillere i samspil, hvilket gør skuespillet levende og impulsivt. Det er virkelig lykkedes at fange momentet på Youtube, hvor der er plads til alt. Som Kasper Jacob Sejersen selv siger i Odense Teaters magasin Scene det: ”Der er jo unge mennesker, der fortæller om angst, spiseforstyrrelser og andre tabubelagte emner. På den måde giver YouTube de unge nogen at spejle sig i.” Der er dog også blevet gjort plads til beauty bloggers, ensomme midtlivskriseværende mænd og øko-feministiske fredsaktivister.

Med en nærhed, der afspejler de almindelige mennesker bag influencerne, gør skuespillerne bag stykket scenen intens og original. De udfordringer arbejdet som influencer stiller mærkes tydeligt hos hver enkelt i dette fine teaterstykke. Sammen med en spændende scenografi tilrettelagt af Rebekka Bentzen, får man følelsen af at sidde bag en skærm derhjemme. Projektører bruges som kameralinser, og væggene er også skærme.

En underliggende ironi i stykket hindrer ikke, at instruktøren kommer rundt om mange problematikker, der ligger i influencerfænomenet. Her kan man diskutere, om de tager munden for fuld. For på lidt mere end en time skal skuespillerne gennem hele Youtubes sendeflade. Men det er et hurtigt medie, hvor et enkelt swipe gør forskellen. Jeg tror, at det tiltaler unge. Samtidig skabes der en fin fortælling om et bureau for YouTubekanaler, hvor en journalist ankommer og vil undersøge dette trendy medie. Han viser sig ikke at være, hvad han udgiver sig for og snart ændre rollerne sig i den grad. Samtidig ser man tydelige spor hos YouTube’rne om, hvordan det præger deres liv at være privatperson og YouTube-stjerne på samme tid.

Med en snert af ironi formår stykket at komme rundt om mange problematikker, der ligger i influencerfænomenet. Der skabes en fin fortælling om et bureau for YouTubekanaler, hvor en journalist ankommer og vil undersøge dette trendy medie. Han viser sig ikke at være, hvad han udgiver sig for og snart ændre rollerne sig i den grad. Samtidig ser man tydelige spor hos YouTube’rne om, hvordan det præger deres liv at være privatperson og YouTube-stjerne på samme tid.

Trods en fremragende teateropsætning, en fin storyline og levende skuespil er der passager, hvor stykket bliver en grad for syret i forhold til helheden. F.eks. da hele bureauet vælger at rejse tilbage i tiden for at finde influencere i andre tidsaldre. En fin idé, men ikke så elegant udførsel.

Hvis man vil forstå de unges behov for at følge influencere, bør man tage ind og se dette stykke, da man får et vigtigt indblik i denne virtuelle verden, som særligt kan ligge fjernt for mange over 50 år.

Odense Teater, Værkstedet, Jernbanegade 21, 5000 Odense C

Spilleperiode: 6. februar-14. marts 2020

Set den 6. februar 2020