Anmeldelse: Intet, Teater V

Anmeldelse: Intet, Teater V

Af Jonas Gudmand

Du skal af sted til Teater V, hvis du synes det er spændende med et underholdende og overraskende drama, hvor nogle elever fra 7.A er omdrejningspunktet (dog fortalt af to voksne skuespillere). Det er her du vil finde kampen for nogle karakterer der for alt i verden vil bevise, at der er betydning her i livet. Kan du lide, når skuespillere hopper ind og ud af karakterer for at fortælle en forestillings historie? Så finder du det der.

Det er et meget stærkt univers, der er blevet skabt på Teater V i forestillingen “Intet”. Meget hurtigt bliver vi som publikum hevet ind i historien om nogle børn i en 7. klasse, der har en skæbnesvanger historie at fortælle. Vi bliver fortalt om Pierre Anthon, der frivilligt har isoleret sig i et blommetræ og ikke gider deltage i sine klassekammeraters liv (selv om de alle på nær én bor på samme vej).

Det er tankevækkende, at det er gruppen der bliver påvirket negativt af, at der er en der stolt bryder ud af fællesskabet med vilje.

Pierre Anthon bliver mere eller mindre ufrivilligt centrum for sine klassekammeraters liv, da han fra blommetræet stolt udråber, at der er intet, der betyder noget her i livet… bum! Han siger bl.a. til en af pigerne, da hun prøver at tale ham ned fra træet: ”Hellere sidde i ingenting, end i noget der ikke er noget”. Han provokerer også de andre børn ved at sige: ”Hvorfor ikke indrømme der ikke er noget, og nyde det ingenting der er”.

Undervejs gik det op for mig, at jeg ikke bare skulle se et muntert og velfortalt stykke af nogle skuespillere. Da resten af klassen bestemmer sig for at bevise overfor Pierre Anthon, at der er betydning i livet bliver dramaet større og til sidst dødsens alvorligt. De vælger at hver klassekammerat skal ofre noget af betydning for den enkelte og samle det hele sammen. Hvor langt tør et barn i 7. klasse gå for at bevise, at der er betydning i livet og samtidigt bevise sit værd overfor fællesskabet? Langt – og det ved vi alle, for det ville vi også have været villige til i en eller anden grad. Hvis ikke stadig?

Teater V’s teaterleder Pelle Koppel har dramatiseret og iscenesat “Intet”, i samarbejde med Teater Nordkraft. Den er dramatiseret over Janne Tellers ungdomsbog, der er blevet internationalt anerkendt. Det er velvalgt at sætte denne forestilling op, da den har den særlige evne både at kunne appellere til børn i 7. klasser og samtidigt til et voksent publikum. For det ældre publikum vil nok også strække sig langt for at vise over for omverdenen, at der rent faktisk er betydning her i livet.

Pelle Koppel

For hvad er alternativet ellers? Total meningsløshed. Nej, hvem gider leve i det og turde tænke på, at det måske var sådan.

Historiens tematiske omdrejningspunkt mht. at bevise, at der er betydning i livet, binder alle børns og voksnes skæbner elegant sammen. For mon ikke vi alle har tænkt over dette tema. Og mon ikke der er mange, der (lykkeligt) har fortrængt hvilke eksistentielle tanker, som de har haft i de unge år. Her bliver vi mindet om det, som måske kan være med til give os mere respekt for børns betragtninger. Så tak til Pelle Koppel for at ville fortælle denne historie.

Skuespillerne Kristine Elmedal og Mikkel Reenberg er stillet over for den store opgave at fortælle historien, der rummer en hel 7. klasse af karakterer. Dette klarer de dog glimrende med både alvor, nærvær, krop, humor og en pokkers masse timing (sikke en timing disse to skuespillere har fået opbygget imellem sig). Det klæder dog forestillingen, at Mikkel Reenberg i særlig grad får brugt de humoristiske virkemidler til at skildre flere af karaktererne.

Under hele forestillingen sidder vi publikummer indhyllet i mørke. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, at vi kunne have taget Intet endnu mere til os, hvis vi ikke var gemt væk i mørket, men at der i stedet var blevet skruet op for lyset (i hvert fald på nogle tidspunkter) for at give os en følelse af, at det netop er os denne historie bliver fortalt til. Jeg frygter på forestillingens vegne, at der er nogle publikummer, der vil føle sig gemt væk.

Hele teateroplevelsen på Teater V er dog en fryd, da vi bliver forkælet med en eksistentiel historie fortalt i et børneunivers, der dog i den grad også appellerer til det voksne publikum. Stjernen i “Intet” er dramatiseringen, og alene historien gør, at det er værd at besøge Teater V.

Er der så noget betydning her i livet? Den sidste replik lyder: ”Man skal ikke spøge med betydning, vel Pierre Anthon?”. Måske man skal passe på med at udfordre andres opfattelse af, hvad der har betydning.

Teater V, Prøvehallen, Porcelænstorvet 4, 2500 Valby

Spiller indtil 17. april 2015,
Forestillingen kan også opleves på CPH STAGE: 15.+16.+19. juni kl. 11.15 – og den genopsættes i efteråret 2015.