Anmeldelse: Jesus Christ Superstar, Royal Arena (Danmarks Underholdningsorkester)
Af Julie Vad B. Madsen
”On Thursday night you will find him where you want him.” Jesus Christ Superstar giver os historien om Jesus sidste tid, tilsat rock og fantastiske musikalske præstationer. Det er ikke svært at forstå, hvorfor den er blevet opsat gennem 51 år.
Historien i Jesus Christ Superstar er måske en af verdens mest kendte. Jesus popularitet stiger med hans mirakler – han bliver en superstjerne, så det romerske rige føler sig truet og vil have ham fjernet, Judas forråder ham, Peter fornægter ham og han ender på korset. Alligevel kan det være en fordel at læse op på opsætningens historie. Da det er en teaterkoncert fortælles historien udelukkende gennem sange, uden mellemliggende skuespil. Sangene er skrevet som rocknumre, og springene mellem karakterer og tid, og kan derfor blive svær at følge, hvis ikke man har sat sig ind i historien. Hertil kommer yderligere, at historien i Jesus Christ Superstar for en stor del fortælles fra Judas’ synsvinkel.
Med Judas som fortæller fra historiens start, går vi ind i hans moralske overvejelser omkring Jesus’ gerninger, og Jesus ses udefra så det guddommelige ved ham fremstilles mere separat fra det menneskelige. Det menneskelige kommer i anden akt, hvor Christian Brodersen, som spiller Jesus får lov til at fremvise hele følelsesregisteret gennem sang. Det er gribende og det rammer dybt.
Vi bliver ramt lige så dybt af Ricardo Afonsos portrættering af Judas, som han i 2019 også sang på The Barbican Theater. Han rammer alle tonerne så kraftfuldt at man bare må lyttet i betagelse, og den sorg og fortrydelse han gennem sang kan få igennem efter at have forrådt Jesus må man bare tage imod. Fallulah giver Maria Magdalena en sødme og styrke, som går flot sammen med de mandlige hovedrollers kraftfulde stemmer. Den engelske Cavin Cornwall giver os en super-bass, og står for at får den onde side portrætteret med bravour.
Sangerne komplimenteres af Danmarks Underholdningsorkester, som viser klasse med Andreas Vetö ved dirigentstokken. De klassiske instrumenter med strygere og blæsere blandes med elguitar og trommer og løfter taget i Royal Arena. Til tider drukner de klassiske instrumenter dog i en meget dominerende elguitar. Men Underholdningsorkesteret understøtter flot Andrew Lloyd Webbers episke toner. Lyden var til tider udfordret, så sangerne druknede i den kraftfulde musik, men om det var Royal Arena, eller selve opsætningen er svær at sige.
I rollen som Kong Herodes får Martin Brygmann lov til at lave et klassisk Martin Brygmann-show, som nærmer sig det overdrevne, men som dog holder sig inden for rammerne af den overlegne Kong Herodes, der har hørt så meget om jødernes konges mirakler. Publikum tog meget godt imod, det kendte ansigt.
Royal Arena danner rammen for disse ekstra opsætninger af Jesus Christ Superstar, som oprindeligt blev opsat i 2020, som var 50-året for den første opsætning. Scenen er lavet som et langt T, hvor Danmarks Underholdningsorkester i flere rækker, sidder på tværlinjen, og får den centrale plads de fortjener. Foran dem og ned langs T’s fod med publikum på begge sider bevæger skuespillerne sig, og de får virkelig udnyttet hele scenen. Det store ensemble får dermed både med deres antal og stemmer fyldt Royal Arena. Til at sætte sløjfe om hele teaterkoncerten er en meget farverig lyssætning benyttet, som både med valg af farver og formen på lysstrålerne sætter stemning alt efter hvilken karakter vi følger. Hertil kommer et stort lysende korset i baggrunden, som til slut får en helt central rolle.
Til dette teaterkoncertformat er valgt en meget nutidig påklædning. Jesus er helt i hvidt, og skiller sig derfor ud fra mængde af Jerusalemborgere, som er helt klædt i sort. Hans disciple er alle i sorte jakkesæt, men med hvis skjorte, som viser deres tilhørsforhold hos Jesus. Det er derfor særlig effektfuldt, når Judas efter sit selvmord og sin forløsning kommer tilbage til scenen også klædt i hvidt, hvilket viser en klar ændring i karakteren.
Da Jesus Christ Superstar første gang blev opsat blev den mødt med demonstrationer, da den var blasfemisk. I dag er musikken blevet til klassikere, og de blasfemiske toner høres ikke. Det er en hyldest til en mand, som forblev tro mod sig selv, selv da det havde været nemmere og mere sikkert, at rette ind, som en del af mængden. Den er derfor stadig relevant i dag, hvor vi ser menneske skille sig ud fra mængden og forblive tro mod sig selv, på trods af kritiske stemmer fra deres omverden.
Jesus Christ Superstar er et besøg værd, både hvis man er bekendt med de klassiske numre, samt hvis man aldrig har hverken set eller hørt musikken før.
Danmarks Underholdningsorkester
Royal Arena, Hannemanns Allé 18-20, 2300 København S
Spilleperiode: 10.-11. september 2021
Set den 11. september 2021
Fotos: Toke Bjørneboe
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Christoffer Brodersen, Ricardo Afonso, Fallulah, Martin Brygmann, Bjørn Fjældstad, Cavin Cornwall, Martin Preisler, Anders Ørsager og Tim Schou
Kor: Teatret Gorgerne
Dirigent: Andreas Vetö
Danmarks Underholdningsorkester
Iscenesætter: Rene Vinther
Varighed: Ca. 2 timer og 15 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod