Anmeldelse: Kældermusik, Bådteatret

Anmeldelse: Kældermusik, Bådteatret

Af Christian Skovgaard Hansen

Bådteateret i Nyhavn er kendt for at lave fantastisk dukketeater for voksne. I den henseende fejler deres forestilling Kældermusik heller ikke noget. Instruktør Rolf Heim har sammen med dukkeførerne Yulia Lystbæk og Astrid Kjær Jensen skabt en række figurer fra samfundets nederste lag. Der er manden på gulvet, den prostituerede og kunden og en række andre ikke altid sympatiske typer og typer, der ikke har haft det helt let. Dukkeførerne giver nænsomt, men også uhyggeligt sjæl til alle typerne, som vi møder i dukkerne.

Bertolt Brecht var en tysk forfatter og systemkritiker. Han var samtidig marxist, og han ønskede et opgør med det eksisterende samfunds værdinormer, så der skabtes en socialistisk samfundsmodel i stedet. Dette skinner også igennem i hans forfatterskab, herunder i de valgte tekster til denne forestilling. Langt størstedelen af teksterne i forestilling er af Bertolt Brecht tilsat Hanns Eislers musik. Det er tekster og musik allernederst fra kælderens mørke.

Sangene bliver sunget af mezzosopranen Helene Gjerris. Hun giver både klangfuld, intens og sørgmodig stemme til Brechts tekster, alt imens hun er klædt i en lang rød kjole som divaen, der står som modstykke til de dystre tekster. Hun er fornemt akkompagneret af de to musikere Jesper Egelund og Peter Fuglsang.

Alle sangene i forestillingen synges på Brechts modersmål tysk. Det er her, at bliver en kende svært, såfremt man ikke er tyskkyndig. Det er naturligvis et valg, at man har bevaret teksterne på originalsproget. En del af de overordnede temaer bevares, men de fine og skarpe nuancer i teksterne forsvinder for det utrænede øre. For – formentlig flertallet af – publikums skyld ville det have været en fordel, at teksterne var oversat til dansk, eller evt. at man havde installeret overtekster. Selvom publikum nok forstår rammerne, risikerer man at tabe de ikke så tysk-kyndige lidt på gulvet. Der er ganske vist små ”introduktioner” på dansk mellem sangene, og de sætter da rammen, men ej heller meget mere.

Når Bådteatret alligevel lykkedes med Kældermusik skyldes det, at Rolf Heins sorte noir-univers, hvor den dystre og skæbnetunge stemning træder fornemt frem i Jonathan Hjorths glimrende og dybe Berliner-scenograf suppleret af ditto lys- og lyddesign og ikke mindst af insisterende sang og musik, trænger ind under huden på os.

Forestillingens emner rammer os, og selvom måske ikke alle nuancer trænger ind, hensættes man til det mørke miljø, som man kun kan glæde sig over, at man ikke selv er en del af. Det er nok anstrengende at være ond, men nogen vil altid være det. Vi møder magt, overgreb, elendighed, overlevelse, penge, ulykker og forræderi. Under overfladen gemmer en vis grad af lykke og kærlighed sig også, men spørgsmålet er, om den får lov at komme frem.

Publikums tanker om det ideelle samfund pirres. Vil verden mon nogensinde blive et bedre sted? Kan – og skal vi – ændre verden? Eller vil der altid være forskel på folk?

Bådteatret, Nyhavn 16Z, 1051 København K

Spilleperiode: 15. september-9. oktober 2021

Set den 20. september 2021

Fotos: Miklos Szabo

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.baadteatret.dk/kaeldermusik/

Medvirkende: Helene Gjerris, Yulia Lystbæk, Astrid Kjær Jensen, Jesper Egelund og Peter Fuglsang

Dramatiker: Bertolt Brecht og Hanns Eisler

Instruktør: Rolf Heim

Scenografi: Jonathan Hjorth

Dukkemager: Holdet

Lysdesign: Egil Hansen

Lyddesign: Janus Jensen

Rekvisitør/kostumier: Julie Svensson

Bygger: Mads Riis og Jonathan Hjorth

Varighed: Ca. 55 minutter uden pause

Der synges fortrinsvis på originalsproget tysk

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *