Anmeldelse: Kammerballetten 2022, Det Kongelige Teater (Kammerballetten (TRIO VITRUVI))
Af Henriette Devantier
Kammerballetten er efterhånden blevet en af sommerens ”must see”-danseforestillinger, og endnu engang præsenterer Kammerballetten og ”TRIO VITRUVI” vidunderlig musik og nykoreograferet ballet i samarbejde med en række dansere og koreografer. Forestillingen foregår på Operaens Takkelloftet, der understreger den velkendte intime og intense oplevelse mellem dansere, musikere og publikum.
Nøgleordet for konceptet bag Kammerballetten er netop intim. Publikum sætter sig i teatersædet for at overvære fem korte nykoreograferede værker, der i år bliver til virkelighed med musik af Peteris Vasks, Franz Schubert, Johannes Brahms og herren bag ”TRIO VITRUVI” Alexander McKenzie. Takkelloftets små forhold og forestillingens tilgang danner rammen og skaber en unik og rå atmosfære, som bringer publikum helt tæt på kunsten.
Det var desværre ikke et lige så skarpt og raffineret program, der var blevet stykket sammen i år, som ved tidligere opsætninger af Kammerballetten. Alle indslag havde noget at byde på, men den normalt så klare agenda syntes momentvis udvisket.
Hvad der til gengæld ramte plet, var aftenens store højdepunkt ”Neue Bahnen” koreograferet af Tobias Praetorius og danset af Alban Lendorf og Mayo Arii. Stykket, der afrundede første akt, bød ind med en poesi, som kun kan opleves live. På scenen opstod en kærlighedshistorie mellem en mand og en kvinde, som man havde på fornemmelsen ikke måtte få hinanden. Lendorf og Arii var som magneter, og den umulige kærlighed blev mulig i lige dette moment. Stor cadeau til Praetorius, som sætter pris på dét mellem linjerne, trinene mellem trinene. ”Neue Bahnen” var som et langt åndedrag.
Den samme poesi opstod desværre ikke igen i det yderligere program. Derimod vakte anden akt andre følelser. Første stykke i anden akt, ”Unpair”, var koreograferet af Ella Rothschild og blev danset af den velkendte danseduo Maria Kochetkova og Sebastian Kloborg. Jeg er stadig i tvivl om det, jeg overværede, var galt eller genialt. I hvert fald vakte det alverdens følelser i mig, og stykket om de to mennesker, der vil hinanden men ikke passer sammen, var underholdende, gakket og fængslende. Den eksperimenterende koreografi havde i den grad noget på hjerte, og det kom til udtryk.
Udover de to nævnte koreografer havde Ilya Jivoy, Kevin O’Day og Juliano Nunes også bidraget til programmet, mens ”TRIO VITRUVI” bestående af pianist Alexander McKenzie, violinst Niklas Walentin og cellist Jacob La Cour stod for musik og akkompagnement. Musikken spiller en vigtig rolle for Kammerballetten og dens agenda. Det er tydeligt, hvordan dansen ikke kan undvære musikken og omvendt. Både dans og musik er vækket til live i et tæt samarbejde. Det er altid en fornøjelse at lægge øre til trioens fortolkninger af velkendte som nykomponerede værker.
Selvom det ikke var den stærkeste sammensætning af program i dette års Kammerballetten, kan man stadig mærke, at konceptet er et kæmpe hjertebarn for produktionen bag. Kammerballetten er en vigtig stemme i det danske danselandskab. De byder ind dér, hvor de store balletter ikke rækker.
Kammerballetten er en intim, intens og poetisk danseoplevelse, som både nybegynderen og eksperten kan få noget ud af. I bund og grund kommunikerer Kammerballetten i følelser og stemninger, som vi alle kan forholde os til, og som vi alle til tider kan lære noget af.
Kammerballetten (TRIO VITRUVI)
Det Kongelige Teater, Operaen, Takkelloftet, Ekvipagemestervej 10, 1438 København K
Spilleperiode: 12.-20. august 2022
Set den 12. august 2022
Fotos: Tom McKenzie
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://www.kammerballetten.com/
Medvirkende: Alexander Stræger, Emma McKenzie, Marcin Kupinski, Ryan Tomash, Stephanie Chen Gundorph, Alba Nadal, Alban Lendorf, Mayo Arii, Maria Kochetkova, Sebastian Kloborg, Astrid Grarup Elbo, Ève-Marie Dalcourt, Sebastian Pico Haynes, Roon Lobach, Alexander McKenzie, Niklas Walentin og Jacob la Cour
Musikalsk akkompagnement: TRIO VITRUVI (bestående af Alexander McKenzie, Niklas Walentin og Jacob La Cour)
Komponister: Peteris Vasks, Franz Schubert, Johannes Brahms og Alexander McKenzie
Koreografier af: Ilya Jivoy, Kevin O’Day, Tobias Praetorius, Ella Rothschild og Juliano Nunes
Varighed: Ca. 1 time og 50 minutter inkl. en pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod
One thought on “Anmeldelse: Kammerballetten 2022, Det Kongelige Teater (Kammerballetten (TRIO VITRUVI))”