Anmeldelse: Sunset Boulevard, Musikhuset Aarhus (Den Jyske Opera)
Musicals vinder stadig frem, og denne gang opfører Den Jyske Opera musicalen Sunset Boulevard som deres store årlige sensommerforestilling i Musikhuset i Århus. Man kan diskutere, hvorvidt Den Jyske Opera (min fremhævning) nu (lettere forsinket, da forestillingen skulle have haft premiere i 2020) også skal hoppe med på musicalbølgen. Det ændrer dog ikke ved, at deres version af Sunset Boulevard er ganske glimrende.
Det er en musical med manuskript af Don Black og Christopher Hampton og musik af Andrew Lloyd Webber, og den er baseret på filmen af samme navn (1950).
Omdrejningspunktet er Norma Desmond, en falmet stumfilmstjerne, der lever i fortiden i sin store villa på den berømte boulevard i Los Angeles. Som Norma selv siger: ”Jeg er stor. Det er filmene, der er blevet små!” Spørgsmålet er dog, om det nu er sådan i virkeligheden…
Den unge manuskriptforfatter Joe Gilis er på flugt fra sine kreditorer. Under flugten krydser han tilfældigvis Normas vej, og hun ser ham som en mulighed til at gøre comeback på det store lærred, da hun finder ud af, at Joe er manuskriptforfatter. Hun hyrer ham til at redigere et manuskript, som hun har skrevet, og som skal være hendes triumferende ”genkomst”.
Læg hertil et par kærlighedsforhold, som er mere eller mindre gengældte. Samtidig viser det sig, at Normas vej tilbage til lærredet ikke er så lige til endda. Norma lever i en illusion, og hun vil ikke indse, at hendes tid er ovre. Da Norma opdager Joes affære med Betty, skyder hun ham, og da politiet ankommer, iscenesætter hendes butler Max en sidste stor scene for Norma.
Grundhistorien om Norma og Joe har indhold og noget på hjerte, ligesom tankerne om kærlighed, karrieren og livets gang og ikke mindst, hvordan vi som mennesker ikke bare overlever, men også lever. Sidehistorien med Max, som viser sig at være mere end butler, giver os handlingen en lettere overraskende drejning hen mod slutningen. Operachef og instruktør Philipp Kochheim holder opsætningen i fine, stramme tøjler.
Forestillingens største force er Tammi Øst som Norma. Øst gør det formidabelt, og hun passer perfekt til rollen. Hun er en fantastisk skuespiller, og her viser hun, at hun også er en fantastisk sanger. Hun mestrer både tragedien, overlevelsesinstinktet og det virkelighedsfjerne og (selv)hadet i sit portræt af Norma, som sidder lige i skabet. Hun veksler perfekt mellem vandvidet, den kølige facade og ikke mindst sårbarheden, som efterhånden, som handlingen skrider frem, viser sig mere og mere. Bravo.
Overfor hende spiller amerikanske Randy Diamond rollen som Joe. Han er også velsyngende, og selvom hans skuespil ikke sidder helt lige så godt i skabet som Tammi Østs skuespil gør, så går det an. Men, og det er et stort men, han er for gammel til rollen. I teksten er der en tydelig aldersforskel og en livsbarriere mellem Norma og Joe – den er bare ikke tydelig her. Det er synd! Det må kunne have ladet sig gøre at finde en yngre musicalsanger til rollen.
Resten af det store hold er også velsyngende, og hele ensemblet er også en fryd at lytte til. Normas butler Max og den unge forfatterspise Betty, som Joe forelskes i, synges flot af Martin Loft og Katharina Maria Abt, som begge har den rette tyngde, om end de ligger lidt i hver sin ende af følelsesregistret og livet.
Andrew Lloyd Webbers musik er storslået og med den rette tyngde og følelser. Her spilles den af hele Aarhus Symfoniorkester og under ledelse af dirigent Andy Massey. Musikken strømmer vidunderligt op fra ”graven”.
Det visuelle er også i år helt i top. Emily Bates scenografi er overdådig og dekadent, når vi er i Normas store villa, og stemningsfuld og troværdig, når vi er i filmstudiet eller i Joes lille (om end scenens størrelse nok gør den lidt større, end den er…) etværelseslejlighed. Mathilde Grebots kostumer er tidstypiske og autentisk, og lys og lyd fungerer også godt.
Den Jyske Operas Sunset Boulevard er derfor samlet en overdådighed musical. Både musikken, det visuelle udtryk og skuespillet og sangen går op i en højere enhed. Tammi Øst er fantastisk som Norma; det er hendes triumf, og hun har nærmest karrierens bedste rolle. Man kan – næsten – tilgive Randy Diamonds alder. Forestillingen spiller kun få gange – så skynd dig til Århus!
Den Jyske Opera
Musikhuset Aarhus, Store Sal, Thomas Jensens Allé 2, 8000 Århus C
Spilleperiode: 12.-20. august 2022
Set den 13. august 2022
Fotos: Anders Bach
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
https://jyske-opera.dk/kalender/sunset-boulevard
Medvirkende: Tammi Øst, Randy Diamond, Katharina Maria Abt, Martin Loft, Andreas Eldeen, Jens Jagd, Carsten Gottholt Hansen, Erik Bekker Hansen, Jonathan Heegaard Jespersen, Linda Arunee Olofsson, Josephine Stokholm, Frederik Stuhllemmer, Inger Margrethe Holt Povlsen, Bolette Bruno Hansen m.fl.
Manuskript: Don Black og Christopher Hampton
Musik: Andrew Lloyd Webber
Orkester: Aarhus Symfoniorkester
Dirigent: Andy Massey
Instruktør: Philipp Kochheim
Scenograf: Emily Bates
Kostumedesigner: Mathilde Grebot
Lysdesign: Anders Poll
Forestillingen spilles på engelsk med danske overtekster
Varighed: Ca. 2 timer og 35 minutter inkl. pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod