Anmeldelse: Kiksekartellet, Vendsyssel Teater

Kiksekartellet er ny dramatik af Pernille Sørensen. Omdrejningspunktet er den tidligere kiksefabrik i Hjørring. Pernille Sørensen lader der ske ting og sager på fabrikken i dens levetid, og nogen af disse ting og sager spøger stadig.

Vi starter ud til en debat om flytningen af den lokale skulptur ”Tyrebrønden” i Hjørring. Debatten foregår på teatret, og der sker ting og sager i løbet af debatten. Uden at afsløre alt for meget er det ikke alle deltagerne i debatten, der slipper lige heldigt fra deltagelsen… Der er både folk for og imod flytningen af skulptur, og vi finder hurtigt ud af, at nogen af disse holdninger har tråde tilbage i tiden.

Engang var der en hæderkronet kiksefabrik i byen. Det giver derfor fin mening at opføre forestillingen netop her på Vendsyssel Teater. Dengang som nu gik der dog vandrehistorier om et kiksekartel, som nok ikke tjente deres penge på hel legal vis, men som dog skænkede store summer til kunst i byen. Salget af kiks går strygende, og der er ansat en svensk kiksemester. I logen ”Snapsebrødrene” arrangeres vovede aftenarrangementer, mens der i amtsmandsboligen er anderledes stille – lige indtil den svenske kiksemester dukker op med nogle særlige kiks, som ender med at koste både hunden Leopold og amtsmandens kone livet. De er ikke de eneste, som må lade livet. Midt i denne verden opstår et kiksekartel mellem nogle af disse umage folk.

Kiksekartellet vækkes til live igen under ovennævnte debat. Alt dette krydres af historier om en række ret nutidige, men uopklarede mord i byen. Fandtes kiksekartellet? Og har det en sammenhæng med disse mord?

Pernille Sørensens tekst er det svageste led i forestillingen. Den er momentvis sjov, og særligt i de kortere bidder, når vi er tilbage i tiden på kiksefabrikken, hvor grundhistorien dengang sker, fungerer den egentlig meget godt. Men sammenhængen med nutiden og de nye mord virker til tider lidt søgt, så den overordnede ramme falder lidt til jorden. Forestillingen præsenteres som en krimikomedie. Idéen med at dykke ned i lokalhistorien og binde den sammen med nutiden fejler egentlig ikke intet, men udførelsen her bliver lidt for svag. Der er lidt for lidt krimi og lidt for lidt komedie, og historien havde formentlig stået stærkere, hvis man havde ladet fokus være mere på dengang.

Samtidig virker en række af nutidspersonerne en kende overgearede og overflødige for handlingen, så man sidder lidt med et ”Hvorfor?” Slutningen med bagermester Kringle, som pludselig indfinder sig med sit digitalkamera og måske en løsning på det hele, er lidt tam, og den passer ikke rigtig ind i mysteriet. Det er dog en fin lille krølle, som der bindes på fortid og nutid, når teatrets – ikke eksisterende! – pedel nu tuller rundt sammen med hunden Leopold…

Trods dette tekstforlæg får instruktør Joy-Maria Frederiksen det bedste ud af teksten, så forestillingen faktisk momentvis føles både vellykket, sjov og gysende. Brugen af videosekvenser giver også nogle fine afbræk.

Hvad teksten mangler, har forestillingen dog visuelt. Camilla Bjørnvads scenografi er på en drejescene, så vi hurtigt kan komme fra kiksefabrikkens produktion, til dens omklædningsrum, i kirken, på værtshuset, hvor ”Snapsebrødrene” holder til, hjem til amtmanden, og hvor handlingen nu ellers foregår. Scenografien er effektfuld, og selvom den er enkelt, fungerer den rigtig godt i løbet af handlingen.

Skuespillet er også en kende ujævnt. Pernille Sørensens egne figurer virker som nævnt lettere overgearede, og det bliver aldrig hverken rigtig godt, rigtig sjovt eller rigtig interessant. De fire øvrige skuespillere, Bente Eskesen, Hanne Laursen, Robin Haslund Buch og Søren Hauch-Fausbøll, gør det derimod glimrende, hvor særligt de to mænd får god figur ud af deres roller – særligt som politibetjente, og når de spiller deres respektive kvinderoller.

Samlet er Kiksekartellet derfor en lidt ujævn affære. Men den vejes særligt op af det lokalhistorisk fine perspektiv, en effektfuld og visuelt flot scenografi og overvejende gode skuespilpræstationer. Er du til nordjysk lokalhistorie, vil forestillingen bestemt være seværdig.

Vendsyssel Teater, Store Sal, Banegårdspladsen 4, 9800 Hjørring

Spilleperiode: 17. september-16. oktober 2020

Set den 25. september 2020