Anmeldelse: En kvinde uden betydning, Aarhus Teater

Anmeldelse: En kvinde uden betydning, Aarhus Teater

Af Lea Damgaard

 

Aarhus Teater har denne gang valgt at opsætte en klassiker uden at forsøge at presse den ind i en nutidig kontekst – og det skal de have stor ros for! Den historiske fremstilling af klassekamp, kønskamp og gudsfrygt kaster fint lys over, hvor langt (eller, på nogle punkter, kort) vi egentlig er nået nu, over 120 år efter stykkets tilblivelse.

I ’En kvinde uden betydning’ har Lady Hunstanton (Inge Sofie Skoubo) inviteret en farverig flok fra overklassen, en ung kvinde fra Amerika, Frøken Hester Worsley (Anne Plauborg) samt den unge Gerald Arbuthnot (Mathias Sprogøe Fletting), der i dag ville være det vi kalder ”mønsterbryder”. Han er begyndt sin opstigning fra underklassen ved at arbejde i en bank og er nu blevet tilbudt jobbet som sekretær for den egocentriske charlatan med den skarpe tunge, Lord Illingworth (Bue Wandahl). Men da Geralds mor, Fru Abuthnot (Mette Horn) kommer til festen, rippes der ikke bare op i fortiden, men i alskens hyklerisk opførsel.

en-kvinde_at-2016_foto-anna-marín-schram-1

Teatrets scenebyggere har denne gang fået lov at spænde med musklerne, og det er simpelthen en fryd at se, hvad de har skabt til ’En kvinde uden betydning’. Overklassens forlystelsessyge bliver bogstavelig talt plejet ved en tur i karrusellen, hvor festen byder på sladder, forførelse og druk på Lady Hunstantons gods. Også kostumerne giver den helt rette stemning af komisk overdådighed, der får kontrast af den sortklædte, andægtige og alvorlige Fru Abuthnot. Kontrasterne giver et ganske fint og karikeret billede af tidens klasseforskelle. Alene af den grund er det værd at tage ind at se ’En kvinde uden betydning’.

en-kvinde_at-2016_foto-anna-marín-schram-22

Der er mange forskellige personaer inviteret til festen, og det giver et rigtig godt billede af overklassen. Desværre overstås stykkets konfliktløsning på meget kort tid, og man kan ikke rigtig lade være med at spørge sig selv, om det virkelig var nødvendigt at lade disse endimensionelle karakterer fylde så meget.

De karakterer, der har lidt mere kød, fungerer til gengæld eminent. Oscar Wildes mange punchlines ligger formidabelt i munden på Bue Wandahl, mens Mathias Sprogøe Fletting formår at give sin karakter følelsesmæssige nuancer og udstråling, så man virkelig føler med hans frustration, forvirring, glæde og sorg.

en-kvinde_at-2016_foto-anna-marín-schram-2

Mette Horn giver sin karakter den hårdhed, andægtighed og sorg, som den kræver, men uden at det egentlig batter helt vildt. Måske fordi stykket netop lider under den hurtige konfliktløsning i 2. akt. Man får ikke rigtig lov til at få del i karakterens livslange smerte og ydmygelse, som at få et barn udenfor ægteskab, har betydet for Fru Abuthnot. Alt denne overstås ved en (bevares, lang) monolog og får ellers blot lov at ligge som en understrøm i den mørkklædte kvinde.

Og det er desværre ikke kun den hurtige konfliktløsning, der gør forestillingen lidt svag, men også instruktør Nicolei Fabers valg af en ”ekstra” slutning. Uden at afsløre for meget, kan denne anmelder blot sige at hun ville foretrække at slutreplikken havde fået lov at stå som det fine punktum, det var, på ’En kvinde uden betydning’.

 

 

 

Aarhus Teater, Teatergaden, 8000 Aarhus C

Spilleperiode: 2. september-8. oktober 2016

Set den: 2. september 2016

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

http://www.aarhusteater.dk/forestillinger/forestillinger/saeson-1617/en-kvinde-uden-betydning/

 

 

 

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *