Anmeldelse: La Bohème (på dansk), Galaksen (Teater Undergrunden, Operaen i Midten og Den Fynske Opera)

Af Henriette Devantier

Man fortryder aldrig at tage i teatret og opleve Puccinis udødelige klassiker La Bohème, om den så fremføres på originalsproget italiensk eller på dansk, som er tilfældet i denne opsætning. Jeg må indrømme, at jeg var en smule skeptisk, da jeg satte mig i teatersædet på Værløses lokale teater, Galaksen. Jeg havde svært ved, at forestille mig La Bohèmes poetiske og velvalgte ord blive præsenteret på dansk.

På et lille kvistværelse i Paris bor de fire, fattige kunstnere Rodolpho, Schaunnard, Colline og Marcello. Det er juleaften, og selvom pengene er små, vil de 4 mænd ud at fejre denne festlige aften. Men Rodolpho mangler de sidste par linjer til en artikel, så han bliver tilbage på værelset. I det mørke kammer træder underboen Mimì frem for at få hjælp til at tænde sit stearinlys. De forelsker sig øjeblikkeligt i hinanden, og Rodolpho tager hende med sig til restauranten, hvor de møder hans venner samt Musetta, der ankommer med den noget ældre, men rige Alcindoro. Alle fejrer de juleaften sammen, og den dramatiske Musetta finder til sidst sammen med sin gamle flamme Marcello.

Inden længe opstår der skår i lykken mellem Rodolpho og Mimì. Mimì er dødeligt syg af tuberkulose. En dag møder Musetta hende på gaden. Hun leder efter Rodolpho for et sidste gensyn inden sin død. Vennerne forsøger at hjælpe, men der er ikke noget, de kan gøre. Mimì sover stille ind, og Rodolphos hjerte knuses.

Til trods for jeg vidste, at operaen ville blive sunget på dansk, kom det alligevel lidt som en overraskelse, da Rodolpho trådte ind på scenen og begyndte at synge. Men det fungerede bedre, end jeg havde forventet. Dansk og italiensk har en vidt forskellig klang, og jeg frygtede, at det danske sprog ville forhindre tonerne i at flyde. Der var passager, hvor det danske gjorde sangen mærkeligt og tungt, men der var bestemt også mange steder, hvor tonerne flød og fungerede! Dog synes jeg, at noget af operaens sjæl manglede i sin opførelse på dansk.

Puccinis smukke toner kan man bestemt ikke komme udenom, og de er de samme om operaen fremføres på dansk eller italiensk. Musikken blev leveret af et symfoniorkester i miniatureudgave under ledelse af Flemming Vistisen. Det var imponerende at se dem akkompagnere sangerne og spille denne store opera blot 7 mennesker! Det var til at høre at det ikke var et fuldtalligt symfoniorkester, men det havde heller ikke passet ind. Størrelsen på orkestret passede både til teatersalen, sangerne og opsætningen.

Forestillingens sangpræstationer var grundlæggende var imponerende og smukke, selvom de dog var lidt varierende. Især Mette-Maria Øyen i rollen som Mimì skinnede fuldstændig igennem. Hun fik sproget til at flyde gennem sin præcise artikulation, samt leverede rollen som Mimì på meget charmerende og inderlig vis. Der var ingen tvivl om, at hun bar vokalerne.

Overfor Mette-Maria Øyen var Daniel Svenson, der sang partiet som den unge digter Rodolpho. Han havde desværre den modsatte virkning på mig end Mette-Maria Øyen. Hans sangpræstation nåede aldrig helt op på max, og han havde svært ved at levere det danske sprog i en flydende udgave, hvilket var synd. Men hans kemi med Mette Maria-Øyen på scenen var fin og ærlig! Hans sidste skrig, som også er operaens sidste tone, da Mimì dør, skar gennem marv og ben.

Forestillingen var præget af, at det er en lille opsætning uden så mange medvirkende. Der var intet ensemble med, som jeg følte, manglede for at give forestillingen det sidste skub. Desuden var der nogle mærkelige, og lidt akavede, sceneskift, hvor alting gik i stå. Den minimale, men fine scenografi blev rykket, så den passede til næste scene, alt imens vi publikum sad og ikke helt vidste, hvad der skete.

La Bohème på dansk er en fin og anderledes udgave af Puccinis klassiker, og hvor er det dog dejligt at få opera ud i landet! Forestillingen kan opleves på sin turné rundt i landet. Denne opera er ikke kun forbeholdt landets storbyer, men her er der mulighed for, at alle, unge som gamle, kan opleve opera på fineste vis.

Denne version af La Bohème er i den grad for alle, om man så er operanybegynder eller operanørd.

Co-produktion mellem Teater Undergrunden, Operaen i Midten og Den Fynske Opera

Galaksen, Bymidten 48, 3500 Værløse