Anmeldelse: Lebbe Love, Teatret ved Sorte Hest (Abelone Koppel)

Af Emilie Lykke Hartz, gæsteanmelder

’Lebbe Love’ er en fremragende forestilling til både den forvirrede teenager, rebellen, det ældre publikum og teatertosserne. Forestillingen minder mig om, hvorfor jeg elsker at gå i teatret. Der er en fin linje mellem det tragikomiske og hudløs ærlige. Det er lang tid siden jeg har siddet tilbage fuldstændig mundlam med et kæmpe smil!

Publikum sidder spændt og venter i noget, der minder om en cafe, med deres selvvalgte kaffe eller hvidvin, der bliver tysset, og en kvinde kommer ind. Hun er akavet og ligner en, der er kommet for sent. Den akavede stemning fylder rummet og er næsten ulidelig. Hun bestiller en kop kaffe til sig selv og sætter sig op på et podie, hvor der står et lille bord og en stol. Man skulle tro, at podiet var scenen, men til min store fryd var der ikke en ting eller møbel, der ikke blev udnyttet i rummet.

LebbeLove - fotograf Karoline Tiara Lieberkind

’Lebbe Love’ er en forestilling om en lesbisk kvindes liv, spillet af Lykke Scheuer, om de gode dage såvel som de dårlige – om parforhold og angsten for at stikke ud og i værst tilfælde at blive udstødt. ”Jeg orker ikke at være lesbisk i dag” er en sætning i forlængelse af selverkendelsen, som rollen, Iris Mørk, guider os igennem. Hendes refleksioner fører til små scener fra hendes liv, de brutale overfald, det første kys samt at fortælle sin egen mor, at man er forelsket i en kvinde.

Hvad kalder man det kvindelige kønsorgan? Mos på dåse, musling, kusse, fisse eller Marie Key? Og vælger man selv at være lesbisk, eller er det ufrivilligt? Og kan det sultes bort? Kan man spise en pille eller motionere det væk?

Det der fangede mig ved forestillingen var måden, som publikum blev inddraget på. Det ene øjeblik var vi cafegæster og det næste sang vi alle til fællessang til et lesbisk bryllup. En sang så ærlig, at man fik en vidunderlig dårlig samvittighed af at grine så meget. Den konstante blanding at akavethed, medfølelse og ustyrlige grin var fantastisk! Der var en fin rød tråd gennem hele forestillingen, den kejtede måde Iris Mørk indtog rummet, og den storslåede måde hun forlod det, med langt rødt slæb og ordene ”Iris Mørk levede i skyggen – nu Lebbe Love”.

Hun lader os vide, at det at være lesbisk ikke er noget, som man selv vælger, men man vælger selv, hvordan man vil leve med det.

Abelone Koppel

Teatret ved Sorte Hest, Vesterbrogade 150 1620 København V