Anmeldelse: Les Étoiles – Stjernedansere fra Pariseroperaen, Østre Gasværk Teater (København Danser)

Af Ida Spedtsberg
Kun en uge efter at israelske Batsheva Ensemble har taget publikum med storm, er København Danser med en ny runde af dansens ypperste performere: Nemlig stjernedansere fra Pariseroperaen. På fransk: Les Étoiles.
I Danmark har vi Det Kongelige Teater, hvor danserne inddeles i tre rækker af rang: Korpsdanser, Solist og til sidst Solodanser. Kun meget få balletdansere opnår den store anerkendelse det er at blive Solodanser. I Pariseroperaren bruger de hele fem grader: Quadrilles, Coryphées, Sujets, Premiers Danseurs og endelige Étoiles. Den sidste gruppe rummer de absolutte topdansere med helt særlig tekniske evner og kunstnerisk finesse. Det er dem, vi så denne weekend i Østre Gasværk Teater.
Programmet rummer berømte navne som Hannah O’Neil, Ludmila Pagliero, Amandine Albisson, Mathieu Ganio, Mathias Heymann og nyudnævnte Guillaume Diop, der skabte overskrifter, da han i marts som blot 23-årig sprang en hel rang over og blev udnævnt til Étoiles. Og det er også et fransk festfyrværkeri, de sætter gang i.

I samarbejde med København Danser er programmet nøje kurateret til at dække fransk ballet, når det er bedst. Her er både klassikere som pas de deux’er fra ”Giselle”, ”Carmen” og ”Grand Pas Classique”. Men også mere sjældne værker som ”La Sylphide” (den franske udgave af Pierre Lacotte) og ”Comme en Respire”.

Niveauet er sublimt. På trods af en lidt mindre scene, end den i Opera Garnier, glider danserne ubesværet over scenen. Publikum holder vejret i de svære adagio-stykker i Giselle. Griner af det lige dele komiske, lige dele tragiske trekantsdrama i ”La Sylphide”. Betages af de flotte, nøje-udregnede linjer i den mere moderne ”Le Chant du Compagnon Errant”, og fornøjes af de legende trin akkompagneret af akkordeonets muntre toner i trioen ”Aunis”. Alt sammen til skøn livemusik og sang fra en noget større samling af musikere, end vi så til første runde af København Danser.
Så er der pause. Herefter følger ”Comme en Respire”. En luftig romantisk pas de deux med masser af spændende løft. Herefter aftenens helt store følelsesmæssige højdepunkt ”Le Parc”, danset af Amandine Albisson og Mathieu Ganio i en nærværende og emotionel pas de deux, der giver kuldegysninger og tårer i øjenkrogen. Så den klassiske, sensuelle ”Carmen”, danset med meget overbevisning af Ludmila Pagliero. Og til slut bravur-stykket ”Grand Pas Classique” – det nok teknisk sværeste værk – sikkert udført af Hannah O’neill og Guillaume Diop.

Alt i alt leverer København Danser i samarbejde med Pariseroperaen et stærkt program på et skyhøjt niveau. Her er både noget til de nysgerrige teatergængere, der for første gang mærker ballettens åndedrag, og til de die-hard balletelskere, der elsker at dykke et lag dybere ned i den overjordiske kunstart. Forestillingen bliver svær at toppe i næste sæson – men mon ikke København Danser har tænkt sig at give det et skud.
Pariseroperaen, København Danser
Østre Gasværk Teater, Morten Grunwalds Plads 1, 2100 København Ø
Spilleperiode: 3.-4. juni 2023
Set den 4. juni 2023
Fotos: Svetlana Loboff, Ann Ray og Michel Lidvac
Lyst til at vide mere? Læs nærmere her:
Medvirkende: Dansere: Hannah O’Neil, Ludmila Pagliero, Amandine Albisson, Mathieu Ganio, Guillaume Diop, Mathias Heymann, Antoine Kirscher, Audric Bezard, Axel Ibot, Letizia Gallon og Daniel Stokes
Koreografi: Jean Coralli, Pierre Lacotte, Maurice Béjart, Jacques Garnier, Génia Polyakov, Angelin Preljocaj, Roland Petit og Victor Gsovsky
Musikere og sanger: Emma Steele, violin, Astrid Mikaelyan, violin, Marie Louise Jensen, bratsch, Tomas Lundström, cello, Ludwig Schwark, bas, Carl Julius Hansen, obo, Joachim Becerra Thomsen, fløjte, August Finkas, klarinet, Nikolai Tokarev, klaver og Teit Kanstrup, baryton
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod