Anmeldelse: LIBERTY, Teater V (Kristján Ingimarsson Company i samarbejde med Pavillon K)
Af Christian Skovgaard Hansen
Sidste år, i 2023, havde Kristján Ingimarsson og hans kompagni 25 års jubilæum. Jubilæet fejres med forestillingen LIBERTY, som havde premiere sidste forår, men som nu er på turné rundt i landet. Med forestillingen sætter kompagniet fokus på jagten på de originale, kreative idéer, hvor kunst, leg og løssluppenhed gør dem til virkelighed. Herudover er LIBERTY også en rejse gennem Kristján Ingimarssons mange forestillinger. Det bliver derfor også en ny performance, der eksperimenterer og leger med rummet og sit publikum.
Kompagniet forklarer på deres hjemmeside også, at ”LIBERTY er det ultimative forsøg på at forklare sig.” I samme åndedrag indrømmer Kristján Ingimarsson dog, at det kan være svært at opfylde, da han ikke ligefrem arbejder med ”den røde tråd”. Og det ser man også i LIBERTY – og så alligevel ikke.
Vi starter med et brag, hvor Kristján Ingimarsson kommer ind på scenen med en hjelm på hovedet, fjolsernes flag i hånden og foden i en indkøbskurv som en anden stor ganger. Symbolerne er fundet, og ”Idioternes Revolution” kan begynde. Meget kan ændres, og ikke alt kan sættes i kasser. Han har sine overvejelser over, hvad det vil sige, at være kunstner – og hvad man bør have som kunstner, så man fanger sit publikum.
Herefter ”fødes” en dukke fra hans ærme, og to dukker (fysisk i form af Ida Frost og Mads Emil Duelund Hansen) i helfigur viser sig for os, mens han selv er en art dukkefører. Hertil hjælper Andro Manzoni, der også står for forestillingens dragende lyddesign, med fremdriften i de forskellige scener.
Herefter går det hæsblæsende gennem den ene scene efter den anden fra Ingimarssons tidligere forestillinger. Kampene i forskellige formater kan nu gå sin gang, indtil slutningen hvor der måske, måske ikke findes en vinder af revolutionen. Friheden er vigtig!
Balancen mellem gal og genial udfordres den næste times tid. Kreativitet og vanviddet er dog i højsædet hele vejen. Dramatikken og poesien mangler dog lidt i denne kavalkade af de 25 års mange forestillinger. ”Den røde tråd” er på sin vis både til stede og ikke til stede, men særligt når den mangler i sammensætningen, halter forestillingen lidt.
Omdrejningspunktet er Kristian Knudsens ”skabsscenografi”, hvor hylder, låger og skuffer kan indtage mange funktioner på endnu flere forskellige måder, der overrasker publikum. Det kræver timing og samarbejde at bruge scenografien, og det lykkedes heldigvis for dem alle tre.
Kristján Ingimarsson og kompagniet er kendt for de meget kropslige forestillinger, der har saft og kraft, som oftest er ordløse, og hvor meget er skabt med få, enkle og ofte dagligdagsvirkemidler. Dét arbejde ser vi nu. Forestillingerne rusker ofte op i os og vores normale forestillingsevne. Det lykkedes også her, men det er samtidig som om, at uddragene er lidt (for) usammenhængende, så pusten tabes visse steder.
LIBERTY er ikke uinteressant, men er man ikke bekendt med Kristján Ingimarsson og hans krøllede hjerne, kan forestillingen let blive en utilgængelig forestilling. Men den viser os samtidig Ingimarssons mange skæve og skøre idéer, som samtidig giver os en genkendelse af verden i dag, når den leger med vores sanser og ikke mindst vores forestillingsevne, som udfordres indtil flere gange. Fang en af hans ”almindelige” forestillinger og døm selv.
Kristján Ingimarsson Company i samarbejde med Pavillon K
Teater V, Prøvehallen, Porcelænstorvet 4, 2500 Valby
Spilleperiode: 21.-24. februar 2024
Set den 21. februar 2024
Fotos: Torfi Agnarsson
Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:
Medvirkende: Kristján Ingimarsson, Ida Frost og Mads Emil Duelund Hansen
Idé og instruktør: Kristján Ingimarsson
Instruktørassistent og produktionsleder: Anna Róshildur
Scenograf: Kristian Knudsen
Lyddesign: Andro Manzoni
Lysdesign: Erik Lindkvist Thomsen
Kostumer tilrettelagt af: Tanja Bovin
Producent: Arna Lára Pétursdóttir
Varighed: Ca. 1 time og 15 minutter uden pause
Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod
Følg os på Instagram:
@ungt_teaterblod