Anmeldelse: Lyst #2, Teater Bæst

Af Ea Melissa Christiansen

”Hvad vælger du? Et dildoshow eller hardcore?”

Ude fra gaden af ses et tomt vinduesparti med slukkede neonrør, som leder tankerne hen på nattens neonbelagte gader på Red Light District. I døren ved siden af, hænger et skilt med ordene ”open”, men intet udefra indikerer specifikt hvad det er, som er åbent. Jeg ved det kun, fordi jeg på forhånd har booket en time hos Eja kl. 15.15, og jeg venter i delvist spændthed og uvished, mens jeg kigger på mit ur.

Kort efter lukkes jeg ind af en kvinde, og jeg bedes tage plads venteværelset til dette pop-up bordel. Der står en sofa med et tilhørende sofabord, som er tildækket med pornoblade for enhver smag. ”Hvad vil du have at drikke, mens du venter?” bliver jeg spurgt. Kvinden henter elkedlen og nogle tebreve og fortsætter venligt: ”Hvad vælger du? Et dildoshow eller hardcore?” ”Hardcore, tak” svarer jeg og tager et sip af min te.

Teater Bæst er for tiden aktuel med forestillingen Lyst #2, som også kaldes for en ”performancelecture”. Dette som en efterfølger til ”Lyst”, hvor publikum lukkes ind til en en-til-en performance hvor der sættes fokus på ”den prostituerede” og sexarbejde.

Hvad driver egentligt den prostituerede? Er det lyst og i så fald hvilken slags? Uanset hvad, må det da være fordi der er noget galt med vedkommende, ikke? Eller?

Den hvide dør beklædt med hjertekæder åbnes stille op, og her står Eja Due iført en sort morgenkåbe og et flirtende smil på læben, der byder mig velkommen til hendes rum. Et rum fyldt med alt fra den leopardoverbetrækkede runde seng, til den lange facade hvor alt fra redskaber til beklædningsdele er linet up efter kategori og fetich.

Der går ikke længe før jeg inddrages i en samtale, som starter ud i en fortælling om Ejas fortid til feticher og en omgang ”sexlecture”. ”Hvordan vil du beskrive dig selv?” bliver jeg spurgt, mens jeg kan vælge imellem kategorierne: Sadist, Masochist, Switch eller Voyer. Dette selvfølgelig i samkvem med overkategorien ”Hardcore”, som jeg valgte i venteværelse på forhånd – hvilket allerede her efterlader spørgsmål som ”Hvilke kategorier mon jeg var stillet, hvis jeg havde valgt dildoshowet i stedet?”

Ud fra min valgte kategori formes resten af min tid med hende, og eftersom det ikke kun er snak men også fysisk berøring der tilbydes, blandes grænsen for ”hvad er teater, hvad er virkelighed”. Eja er en performer, som offentliggør egne personlige oplevelser med erfaring fra faget og fortæller, dog i rolle, om oprigtige ting. Mens jeg kommer som et publikum, en besøgene og alligevel føler jeg mig som en reel kunde, når jeg står og fortæller hvad jeg kan lide seksuelt, efter først at have hørt om hendes præferencer.

Ligeså deler vi begge vores fascination af dette sexlegetøjsredskab, som jeg har valgt i den bunke hun lige har peget ud, hvilket lader snakken hen på hver isærs tanker og fascination bag denne genstand. Og så ”går vi igang”. Selvfølgelig hverken med sex eller pirring af erogene zoner, men jeg ender med at ligge på den runde seng, mens Eja tester min smertetærskel, da jeg har valgt at modtage frem for at give.

Midt i alt dette føler jeg mig ikke presset til noget, jeg føler mig tryg, for Eja udtrykker klart, at hun stopper, når man ikke vil mere. Ligeså gør hun kun noget hvis hun får lov til dette. Så hvis du f.eks. ikke har lyst til at ”være med”, er jeg sikker på hun i stedet vil finde på nogle spændende spørgsmål at fylde tiden ud med. Jeg følte mig i gode hænder hos Eja, hun var yderst imødekommende og jeg følte mig ”set”. Både som publikum og som den ”kunde”, jeg skulle forestille at være.

Mens tiden løber, belyser Eja det verdensbillede der længe har været af ”den prostituerede”, købesex, kvinders lyst etc.  Dette sagt med lige meget humor og alvorligt mine. F.eks. viser det sig, at ordet ”prostitution” ikke altid har haft den samme betydning. Den normative konstruktiv af titlen derpå bærer nemlig stadigvæk præg af alle de negativt prægede kasser, som især kvinder er presset ned i. Kvinders lyst især, har været et resultat af f.eks. psykisk ustabilitet eller en fortid med misbrug – ifølge de her udtalelser, som hun igennem research har fundet frem til.

Med det sagt opstilles historieformidlingen på en super fin måde, som efterlader plads til en kort snak bagefter. For hvad er egentlig forskellen på den kvinde der sælger sex sat op mod den kvinde der har sex? Hvad er drivkraften bag og hvorfor hører vi aldrig om den velfungerende lykkelige kvinde, der prostituerer sig selv af lyst? Som Eja selv siger, er det ofte kun skrækhistorier, vi finder frem til, og det handler også meget om måden vi vælger at snakker om emnet på, når vi snakker om det. Hvis vi snakker om det. Snakker du om det?

Dette er en forestilling for dig, som finder det relevant at sætte spørgsmålstegn ved samfundets fremstilling af alt fra kvinder til seksualitet, sexarbejde, grænser, normer og ”lyst”. Eja formår at sætte en masse uhyre samfundsrelevante spørgsmål ud i denne intime oplevelse, hvor både egne erfaringer mixes med videnskabelig research, og hvor du som publikum indledes til et co-creative moment, og oplever hvordan det f.eks. vil kunne føles, at agere ”kunde” i denne performance lecture. Eller skulle man måske kalde det et projekt?

Så hvad er forskellen på en nøgen kvinde og en prostitueret, hvis drivkraft er lyst? Hvad er lyst? For omverdenen? For dig?

Teater Bæst

Korsgade 12-14, 2200 København N

Spilleperiode: 27.-28. maj 2019

Set den 28. maj 2019

Fotos: Georg Jagunov

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Eja Due

Konsulent: Henrik Vestergaard

Performer: Lene Kreilgaard
Varighed: 1 time uden pause

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

  • Show Comments (0)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

comment *

  • name *

  • email *

  • website *

Ads

You May Also Like

Anmeldelse: Missing, Secondhand Women og Ctrl+Art

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen   ’Missing’ er en international forestilling, der er meget ...

Anmeldelse: Untz Untz Untz, Aarhus Teater

Af Anne Sophie Parsons Et insisterende bankende tempo. Svedende kroppe i et mørkt rum, ...

Anmeldelse: Det store ædegilde, Dansehallerne (Fix&Foxy)

Af Rose Ansager Himmelstrup Hansen   Forestillingen er for os alle, og den er ...

Anmeldelse: Petra von Kants tårer, Aalborg Teater

Af Thomas Riddersholm   På Aalborg Teaters Lille Scene spiller lige nu stykket ’Petra ...

Anmeldelse: Moliére – on the rocks, Teatret Slotsgården

Af Emilie Elisabeth Bundgaard   Fredag aften bød på solskin og latter blandt det ...

Anmeldelse: Højskolesangbogen, Det Kongelige Teater

Af Kathrine Fremming Der er et yndigt land. Men er det så yndigt? Teaterkoncerten ...