Anmeldelse: Maskerade, Aalborg Teater

Anmeldelse: Maskerade, Aalborg Teater

Af Christian Skovgaard Hansen

Aalborg Teaters nye teaterdirektør Thomas Bjørnager har som både iscenesætter og scenograf kastet sig over Ludvig Holbergs forviklingskomedie Maskerade, som her præsenteres som en familieforestilling med en aldersgrænse på 6 år. Det lykkedes ikke helt heldigt her, hvor Bjørnagers mere eller mindre – mest mere – vanvittige opsætning stikker af fra sig selv.

Grundhandlingen er, som den plejer at være i Holbergs historie. Leander er en smådoven fyr, der mest bruger tiden på at sove dagen væk for at kunne rende til maskerade om natten, selvom hans far prøver at holde ham i stramme tøjler. Til en af disse utallige maskerade møder han en fantastisk ung kvinde, og de udveksler ringe og lover hinanden evig kærlighed. Det er kærlighed ved første blik, og de lover hinanden troskab. Alt imens viser også hans mor, Magdelone, en vis interesse for at kunne drage til maskerade.

Men! Uheldigvis for de unge elskende er begge allerede bundet til andre. Leanders far, Jeronimus, har lovet at gifte ham med Leonards datter, Leonora. Men i deres urokkelige beslutsomhed om at erobre hinandens hjerter, udløses en række absurde forvekslinger og komiske udfordringer, inden det – naturligvis – ender med, at den rigtige kærlighed heldigvis sejrer.

Så langt, så godt. Udover forviklingsdelen, som jo løses til sidst, så de rigtige får hinanden, rummer historien også en kommentar til det løsslupne, hvor man ikke er bundet af de gængse spændinger, til de gængse normer og arrangementer – eller i lige så høj grad manglen på samme – og hvor generationerne støder sammen, så selv de voksne gerne vil være unge igen. Samtidig skal man følge hjertet, så man lader kærligheden følge sine egne veje. Alt dét har Maskerade stadig i sig.

Men som familieforestilling fungerer denne opsætning blot ikke, og aldersgrænsen på 6 år synes at være sat noget for lavt. Det unge publikum denne eftermiddag lod i hvert fald ikke til at være fanget. Samtidig har man bibeholdt Holbergs tekst – mere eller mindre – som den var, hvilket står i kontrast til både målet og resten af opsætningen, så det her kommer til at lyde næsten fremmed i personernes mund.

Når forestillingen alligevel holder sig oven vande skyldes det dels Holbergs tekst, som stadig kan sig os noget klogt, dels nogle generelt fine skuespilpræstationer. Stærkest i forhold til sidstnævnte står de ældre skuespillere. Marie Knudsen Fogh leverer som altid en sikker præstation som den udtryksfulde og slagfærdige, men også legesyge Magdelone, der også prøver at snige sig afsted til maskerade. Lars Topp Thomsens tjener Arv er ikke helt så dum og underkuet, som han fremstår, og Steffen Berenthz Eriksen og særligt Jørgen W. Larsen giver de to fædre, henholdsvis Jeronimus og Leonard en vis boblende vrede, men samtidig også alvor og værdighed.

De yngre skuespillere – Østen Borre Simonsen som Leander, Marcus Gad Johansen som hans tjener Henrik, Line Nørholt som Leonora og Bolette Nørregaard Bang som hendes tjenestepige Pernille – kæmper noget mere med stoffet. Det synes dog ikke at være fordi, de ikke er gode skuespillere, men nærmere fordi de kæmper en ulige kamp mod opsætningen. De hjælpes ikke af Erik Kaiels nærmest kunstige maskeradekoreografi. Bedst er Marcus Gad Johansen, når han rabler de tre trins konsekvenser for Leander, når han vil bryde løftet om kærlighed til Leonora til fordel for maskeradflirten, af sig.

Samtidig fungerer Helene Billingsøe og Anne Remiens kostumer ganske godt, ligesom selve Bjørnagers farverige og legende scenografi. Til gengæld kan jeg ikke helt blive klog på, hvad alle de mange farverige bolde, herunder boldkarret i anden akt, skal gøre godt for.

Denne version af Maskerade sidder derfor ikke helt i skabet, og den bliver aldrig rigtig nærværende for publikum. Der er nogle gode elementer, men der er desværre også meget, der trækker den anden vej. Særligt rammer den noget, hvis ikke helt fordi, målet om at være en familieforestilling med en aldersgrænse på 6 år. Det føles i hvert fald ikke helt sådan at fange det unge publikum med denne opsætning.

Aalborg Teater, Store Scene, Jernbanegade 11

Spilleperiode: 18. november-23. december 2023

Set den 25. november 2023

Fotos: Daniel Brandt

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

Medvirkende: Bolette Nørregaard Bang, Marie Knudsen Fogh, Line Nørholt, Marta Holm, Jørgen W. Larsen, Lars Topp Thomsen, Steffen Berenthz Eriksen, Østen Børre Simonsen, Marcus Gad Johansen og Clara Josephine Manley

Forfatter: Ludvig Holberg

Iscenesættelse og scenografi: Thomas Bjørnager

Koreografi: Erik Kaiel

Kostumedesign: Helene Billingsøe og Anne Remien

Lysdesign: Mia Willett

Lyddesign og komponist: Rune Abel Aagaard

Varighed: Ca. 2 timer inkl. pause

Anbefales fra 6 år

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *