Anmeldelse (re-anmeldelse): Nøddeknækkeren, Det Kongelige Teater

Anmeldelse (re-anmeldelse): Nøddeknækkeren, Det Kongelige Teater

Af Ida Spedtsberg

Juleballetten over dem alle er trofast tilbage med pomp, pragt og pirouetter på en af Danmarks ældste scener – nemlig Gamle Scene på Det Kongelige Teater. Her har Nøddeknækkeren netop haft premiere. Måske har du tålmodigt ventet på dagen, hvor Marie, Hr. Drosselmeier, Sukkerfeen og alle de andre eventyrlige skabninger genopstår? Måske har du endda allerede købt billet?

For mange er Nøddeknækkeren i hvert fald julemagi på et sølvfad. En traditionsbunden ret fyldt med alt det lækre, som vi elsker og længes efter år efter år. I Danmark har vi i mange år serveret den amerikanske udgave af Nøddeknækkeren – netop Balanchines version – som, selvom historien ofte er ens på tværs af udgaver, er fyldt med fantastiske tryllerier, meterhøje juletræer og brillierende dans for store og små.

Årets Nøddeknækker skuffer ikke. Med en næsten udsolgt opsætning giver Det Kongelige Teater os endnu et års juleeventyr helt efter bogen og uden synderlige overraskelser. For os garvede teatergængere vil der sjældent være nogen overraskelser ud over castet af dansere. Og alligevel er Nøddeknækkeren stadig helt magisk at overvære.

Men hvad kan man forvente andet med julefest, musekrig, snefnug i massevis og et besøg i Slaraffenland hos Sukkerfeen selv. Læs mere om handlingen her i vores første anmeldelse af forestillingen fra 2017. Det er en ballet set med et barns begejstrede juleblik, og det fænger både hos de voksne og hos børnene.

Dette års premiere blev danset af et utroligt hjemmevant cast. Der var få nye valg blandt solist-rollerne, og der blev derfor også lagt et vist niveau af de erfarne dansere. Nøddeknækkerens helt store hovedparti, Sukkerfeen og hendes kavaler, blev denne aften danset af solodanserne Emma Riis-Kofoed og Ryan Tomash. Emma er en tekniker ud over det sædvanlige, og hendes lange linjer, skarpe bevægelser og overskudsagtige elegance var præcis, som jeg foretrækker Sukkerfeen. Ryan dannede en god partner, og hans energi og glæde kombineret med hans luftige spring gik rent hjem hos publikum. Et virkelig godt premierevalg fra teatrets side.

Dugdråben er en energisk, glitrende danser, der springer, snurrer og suser over scenen i blomstervalsen. Flygtig og betagende. Astrid Elbo, denne aftens dugdråbe, er ikke en traditionel Balanchine-danser, og viste ikke helt den hastighed, som de tekniske trin oprindelig er tiltænkt. Men i stedet fik vi hendes dragende karakter og enorme ro at føle med flotte, graciøse momenter.

Derudover bør særligt solodanser Wilma Giglio, som mystisk kaffe, og Jonathan Chmelensky som Hr. Drosselmeier, fremhæves for teknik og indlevelse af en anden verden. På børnefronten havde vi fornøjelsen af Viva Schaap som Marie – en rolle som hun også dansede sidste år – og som hun igen beviste, at hun virkelig magter både teknisk og dramaturgisk. Også Oscar Neves excellerede som en stolt og karismatisk prins.

Så igen i år må jeg tage hatten af for en god Nøddeknækker. En dejlig juletradition, som stadig glitrer stærkt på den royale scene år efter år.

Det Kongelige Teater, Gamle Scene, Kongens Nytorv 9, 1050 København K

Spilleperiode: 24. november-22. december 2023.

Herefter på turne til Musikhuset Aarhus d. 29. og 30. december 2023.

Set den 24. november 2023

Fotos: Henrik Stenberg

Lyst til at købe en billet? Læs nærmere her:

https://kglteater.dk/det-sker/sason-20232024/ballet/noddeknakkeren

Medvirkende: Dansere: Emma Riis-Kofoed, Ji Min Hong, Eukene Sagues, Holly Dorger, Astrid Elbo, Wilma Giglio, Silvia Selvini, Mayo Arii, Stephanie Chen Gundhorph, Ryan Tomash, Guilherme de Menezes, Samuel Zaldivar, Jon Axel Fransson, Sebastian Pico Haynes, Alexander Bozinoff, Jonathan Chmelensky, Mathieu Rouaux, Joseph Aumeer, Camilla Ruelykke Holst, Tara Schaufuss, Carling Talcott-Steenstra, Viva Schaap m.fl. (forskellige hold)

Koreografi: George Balanchine

Iscenesættelse: Nikolaj Hübbe med Claire Still, Jared Angle og Amy Watson samt Rose Gad og Ann Kolvig (børn)

Musik: Pjotr Tjajkovskij (Nøddeknækkeren, 1892)

Scenografi og kostumedesign: Anthony Ward

Lysdesign: Anders Poll

Dirigent: Damian Iorio

Orkester: Det Kongelige Kapel

Varighed: 2 timer inkl. en pause

Anbefales fra 7 år

Følg os på Facebook:
https://www.facebook.com/ungtteaterblod

Følg os på Instagram:

@ungt_teaterblod

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *